Gå til innhold

OG DA HAR JEG IKKE JOBB LENGER...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greit, jeg får prøve igjen. Begynner å bli lei av å mase på trygdekontoret.... det jeg nå har tenkt å gjøre er å ta med meg søknadsskjemaene for fødselspenger og permisjon og sykepenger og alt, møte opp på trygdekontoret på fredag (da har jeg fri) og be dem direkte om hjelp, ansikt til ansikt. Jeg skal også printe ut de relevante lovtekstene og understreke de aktuelle paragrafene så jeg har noe å slå i bordet med. Jeg gidder ikke gå rundt og lure lenger - jeg får jo forskjellig beskjed for hver gang eller hvert kontor jeg ringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet. det er en helt elendig tjeneste. Men du søker vel ikke om sykepenger? Sykepenger får du jo ved å levere sykmelding fra legen... Og om legen da vurderer deg syk i lenger enn åtte uker må han eller hun fylle ut ett utvidet søknadsskjema, men det skal ikke være noe problem. Det ordner seg nok.

Skrevet

Akkurat sykemeldingen har jeg i boks, har en flott lege som egentlig vil sykemelde meg mer enn 40%, men det kan jeg nesten ikke.... så den er grei. Det jeg lurer litt på ang. sykemelding/sykepenger er jo nå følgende: hvis jeg får 100% sykemelding et par dager før kontrakten går ut - vil jeg da fortsette å motta sykepenger fram til 3 uker før termin, eller blir jeg nødt til å ta ut permisjon 9 uker "for tidlig"? DETTE har jeg tenkt å spørre om - blant annet.

Skrevet

Legen sykmelder deg jo så lenge legen synes det er forsvarlig. Så det kommer jo ann på legen. Men så lenge du ikke er i stand til å søke ny jobb kan ikke de bare kutte ut å sende deg sykepenger. og om legen din mener at du bør sykmelde deg mer så blir nok ikke det noe problem.

Skrevet

Hei.

rart, for akkuratt det samme har skjedd meg...

Eg fekk oppsigelsen min på mandag som var. der sto det at de måtte si meg opp grunnet manglende oppdrag, ingen supplerende kompetanse og høyt sykefravær. Jeg er nå kommet i kontakt med advokat og vurderer å gå til erstatningskrav i og med at jeg mister en del av min inntekt både før og etter fødsel... Hadde de unngått å skrevet høyt sykefravær hadde saken til tidligere arbeidsgiver vært sterkere men siden de skrev det så kan oppsigelsen sees ugyldig på en måte. Men jeg vil heller ike tilbake til en arbeidsplass der jeg føler meg uønsket. derfor har jeg fått sykemelding ut oppsigelsestiden min.

Forstår godt at du er fortvilet. det flyr 1000 tanker i hodet hele tiden. "hva skal jeg gjøre nå?" "hvordan skal det gå etter fødselen?" osv... Fikk en del råd av andre innlegere her når eg leste og håper mitt innlegg kan hjelpe deg...

Lykke til.

Skrevet

om du har jobbet i 4 uker ett sted har alle rett på sykepenger... dersom du blir sykmeldt etter disse 4 ukene får du sykepenger helt til du er friskmeldt uansett om kontrakten din går ut eller ikke....men du må sørge for å være sykmeldt før kontrakten går ut...ikke ta ut ferie eller permisjon....da har du ikke lenger krav på sykepenger...da kan du være sykm helt frem til permisjonen starter og få fødselspenger...sykepenger gir rett til opptjening av fødselspenger..

Skrevet

pemisjonspenger. Fødselspenger er den engangsutbetalingen på ca 30 000. Permisjonspenger er utbetaling pr mnd,etter hvor mye du har tjent og hvor lenge du vil ha permisjonen. (100% utbetaling(av gjennomsnittslønn de siste 3 mnd. Regnes ut på samme måte som sykepenger) i 42 uker eller 80% utbetaling i 52 uker)

Skrevet

Eh - ikke som jeg ha forstått det.

Svangerskapspenger er spesielle sykepenger en kan få under svangerskapet.

Fødselspenger er penger en mottar under permisjon (fra tre uker før termin).

Engangsstønad er den engangsutbetalingen på 30 000.

Dessuten er permisjonstiden utvidet, tror det er 44/54 uker (6 av dem tilhører far).

Skrevet

enig med deg ka-ping..

Skrevet

Det har du faktisk rett i når jeg ser etter :P Jeg har lest gamle bøker tror jeg.. Det HET vist permisjonspenger før... hehe..

Skrevet

Ka-ping! Jeg tror jeg får gjøre det samme som deg, bare møte opp på trygdekontoret og legge fram saken, med papirer... For når jeg har ringt så får jeg forskjellige svar.

Det jeg håper er at hvis jeg er sykemeldt før kontrakten går ut, over 4 uker, så kan jeg forbli sykemeldt fram til jeg går ut i permisjon.

På jobben sa de at jeg kunne komme tilbake etter permisjonen... Men det vil jeg ikke tenke på engang, de vil jo ikke ha meg der nå...

Skrevet

Jeg skulle ha startet ny jobb nå jeg. Men siden jeg ikke får fullført prøveperioden min så sa jeg ifra meg jobben jeg.... :-(

Skrevet

Hvis du blir sykmeldt før kontrakten din går ut, så har du krav på sykepenger (trur du må ha arbeidet 4 uker sammenhengende før du blir sykmeldt). Da er det arbeidsgiver som betaler sykepenger de første 16 dagene (kortere om kontrakten din går ut før) og deretter er det trygdekontroret. Når du er sykmeldt får du ikke lov til å melde deg arbeidsledig, men sender neste krav om sykepenger direkte til trygdekontor (de er da din "arbeidsgiver").

Det enkleste for deg er å fortsette å være 100 % sykmeldt frem til permisjonen starter (også etter 24 oktober) hvis legen din vil skrive ut sykmelding da. Ellers så kan du melde deg arbeidsledig, (både arbeidsledig og sykmeldt regnes som arbeid i forbindelse med utregning av fødselspenger).

Du kan også starte permisjonen frem til 12 uker før fødsel, men senest 3 uker før.

Jeg vil anbefale deg å snakke med de på trygdekontroret og kanskje jordmoren.

Lykke til og håper det ordner seg for deg

Skrevet

Hei jenter! Det ble et interessant tema dette... Flere med problemer... I dag har jeg vært på trygdekontoret, og fikk bra service! Hun sa at jeg bare måtte forbli 100% sykemeldt fram til permisjonen startet, og at arbeidsgiveren min måtte gi meg en bekreftelse på at jeg ikke fikk mer lønn av dem etter 24 oktober, og da tok trygdekontoret over. Det som var viktig var å få arbeidsgiver til å skrive under på papirene om krav til fødselspenger. Og levere dem inn snarest. Men at jeg ikke skulle bekymre meg, og at jeg bare måtte forbli sykemeldt! Så nå puster jeg igjen...

Takk for alle svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...