Gå til innhold

OG DA HAR JEG IKKE JOBB LENGER...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det skjedd noe kjempekjipt... Jeg jobbet på et stort sykehus i Oslo, og ble gravid etter å ha jobbet der i en måned... Jeg har hatt et elendig svangerskap, og har værtmye sykemeldt. Har jobbet litt 50%, og så blitt sykemeldt 100%igjen. Og i dag ringer sjefen meg og forteller at min kontrakt ikke blir fornyet, etter at prøvetiden går ut 24. oktober. Fordi jeg har vært så lite på jobb....

Og nå lurer jeg på.. Jeg går ut i permisjon i desember. Hva skjer med opparbeidelse av fødselspenger? Jeg jobbet der fra april til oktober blir det. Men før det jobbet jeg et annet sted. Noen som har peil på hva jeg må gjøre nå? Hvem sender jeg krav på fødselspenger til??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så teit da !!

vel - det står at man må jobbe 6 av de 10 siste månedene, men saken der er at man ikke må gå på dagpenger eller noe slikt frem til permisjonen. For da beregner dem utifra dagpengene først og så av de gode månedene. Dagpengene eller de månedene med lav inntekt ødelegger hele beregninga. Et tips jeg fikk fra trygdekontoret. Så hvis du allikevel klarer å være 100 % sykemeldt frem til permisjonen så er du trygg..

Snakk med JM og forklar situasjonen at du faktisk er ute av stand til å jobbe og nå har du mista jobben din - kanskje hun kan gi deg omplassering og tilrettelegging av arbeidsplassen. Dette vil gi deg svangerskapspenger - det samme du får utbetalt i lønn frem til permisjonen din. Da trenger du ikke bekymre deg lengre over den økonmomiske situasjonen din. Det er det minste sjefen din kan skrive under på - det er mer et papir på at trygdekontoret overtar din situasjon. Arbeidsplassen din taper eller vinner ikke noe på dette - trenger bare en underskrift fra h*n.

Du skal vel sende kravet til trygdekontoret...?

Skrevet

Dagpenger trenger ikke ødelegge beregningen faktisk, jeg gikk på dagpenger og TK ringte i dag (midt i moroa) og sa at de trengte lønnsslipper fra fjoråret for å finne min beste mnd FØR dagpengene, slik at jeg fikk korrekt utbetaling. Dette fordi jeg har informert om at min inntekt før jeg ble gravid avviker MYE fra hva jeg har fått etter jeg ble gravid... (ca 150000 per år!)

Og forøvrig så har han ikke lov å si deg opp mens/fordi du er gravid, og årsaken til fraværet er jo graviditet, dvs ikke gyldig grunn...

Så om du orker, gidder og vil så kan du jo klage på det og i allefall få det du har krav på av penger!

Utover det har Hebbie helt rett, forbli sykemeldt, 100% det er den enkleste løsningen og du slipper å krangle deg til det du har krav på:)

Skrevet

om du bare fortsetter å være sykmeldt så er ikke det noe problem. Du trenger ikke være ansatt for å ha sykmelding så lenge du ble sykmeldt i en arbeidsperiode.

Noe annet er at sjefen din må legge frem ett ordentlig grunnlag for at du ikke får fornyet kontrakt,å være sykmeldt er ikke et slik grunnlag. Det kan dui ringe arbeidsmiljøtilsynet om.

Skrevet

Her var det mye klokt, men det hetet arbeidstilsynet - ikke arbeidsmiljøtilsynet. Hvis du er fagoganisert, bør de kunne hjelpe deg med dette med oppsigelsen, og. Hva som er dine rettigheter osv., mener jeg.

Skrevet

Du må ringe trygdekontoret å sjekke. Såvidt jeg har forstått hjelper det ikke med opparbeiding av fødselspenger å være sykemeldt så lenge du ikke har kontrakt på en jobb.

Skrevet

Dette er et par beskjeder jeg har fått fra mitt trygdekontor:

Hvis man ikke er i kontrakt, får man heller ikke sykepenger.

Hvis man ikke mottar dagpenger i den perioden fram mot termin man ikke har inntekt, blir likevel måneden regnet med i gjennomsnittet.

Jeg anbefaler at du tar kontakt med ditt lokale trygekontor og spør om råd.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg mistet jobben da jeg var tre mnd på vei (2003). Gikk mine 2 mnd. i oppsigelsestiden, men ble sykemeldt 50 % undeveis. Like etter at jeg sluttet ble jeg sykemeldt 100% og da fikk jeg sykepenger fra Trygdeetaten. Hadde akkurat samme utbetalte beløp da jeg jobbet, hele siste del av svangerskapet og hele barselpermisjonen. Jeg gikk tilbake på Aetat etter endt sv.perm (og fikk jobb like etterpå!! ;)

Skrevet

... åh, forresten...

Utbetalingene ble regnet utifra de 6 BESTE mnd av de 10 siste mnd...

Skrevet

Ja, hvis du var ansatt ja. Jeg er ansatt på kontrakt, og det hjelper ikke det dugg om jeg fortsatt er sykemeldt etter kontraktslutt - da får jeg ikke ei krone i sykepenger lenger. Heldigvis har jeg fått forlenget kontrakten (superflotte arbeidsgiveren min) og nå blir det bare et gap på 2mnd mellom kontraktslutt og termin :)

Skrevet

Da har du fått en veldig rar beskjed ka-ping. JEg var 100% sykemeldt når kontrakten gikk ut, og jeg fikk da fortsatt sykepenger så lenge jeg var sykemeldt. Jeg ringte både trygdekontoret og aetat for å sjekke dette, og begge sa at dette var korrekt, for man kunne ikke stå som arbeidsledig så lenge man var arbeidsufør, så da hadde man krav på sykepenger. Men da må man jo selvfølgelig ha vært 100% sykemeldt når kontrakten går ut.

Skrevet

Tør jeg spørre hvor i landet du hører til? Jeg har ringt og spurt ved to forskjellige trygdekontor i Midt-Norge og begge ga den beskjeden jeg skrev over.

Et annet problem for min del er for at det du nevner skal gjelde, så må jeg uansett ha vært 100% sykemeldt i fire uker før kontrakten går ut, og det er det bare å glemme her i gården. Jeg er 40% sykemeldt nå.

Skrevet

Jeg hadde det samme problemet. Men arbeidsgiveren min nektet meg ny kontrakt. Legen min sa til meg at jeg ikke behøver å ha jobb for å være sykmeldt. Fordi man kan ikke tvinge syke folk ut for å finne ny jobb... Jeg ville ikke sykmelde meg da,ettersom jeg faktisk ikke var syk lenger,så jeg fikk svangerskapspenger istedenfor.

Skrevet

jeg har ikke rett på svangerskapspenger.

Skrevet

Jobben min var en fare for meg eller barnet. På grunn av stor belastning. Var veldig mye ståing og tunge løft,pluss at det var nattarbeid. Og ettersom arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge for meg så fikk jeg svangerskapspenger.

Skrevet

det stemmer nok for din del :)

Men kontorarbeid er vel neppe farlig verken for meg eller barnet dessverre.... Belastende nok til gradert sykemelding (av div årsaker), men ikke ille nok til å få svangerskapspenger.

Skrevet

Takk for svar jenter, det er bra med gode råd!! Hva synes dere da, jeg ble nå 100% sykemeldt, fordi jeg rett og slett ikke orker å gå tilbake til en jobb hvor de ikke vil ha meg lenger.. Orker ikke mer stress.

Jeg slutter 24. oktober, hva skjer med de to månedene før permisjon? November og desember blir uten dekning... Går ut i permisjon 24. desember. Er det mulighet å få permisjon før?

Hvis jeg ikke har arbeidsgiver lenger, kan jeg være sykemeldt da?? Hvem sender man krav på fødselspenger til? Hvem kan skrive under på papirer?

Takk for råd, de varmer nå!

Skrevet

Når er terminen din? For min del er termin 8.januar, dvs jeg "må" gå ut i permisjon 3 uker før termin, dvs 18. desember. Men jeg KAN ta ut permisjon helt fram til 12 uker før termin - i mitt tilfelle 16. oktober (eller 18., husker ikke helt). Dette kan ingen nekte deg, det trengs ingen forklaring. Ulempen er jo at hvis man tar permisjon 9 uker "før tida", mister man de 9 ukene i etterkant også. F.eks hvis man egentlig skulle hatt permisjon til 1. september '07, vil en slik løsning som jeg skisserer medføre at permisjonen slutter allerede 30. juni. Men i mitt tilfelle er alternativet enten to mnd uten noen inntekt overhodet, eller to mnd kortere pemisjon etter knøttet kommer, og så dagpenger. Jeg velger det siste.

Skrevet

jeg har termin den 17. Januar. Og jeg får svangerskapspenger frem til 3 uker før termin. Så går jeg ut i permisjon.

Men jeg tror du har blitt feilinformert fra trygdeetaten. For jeg har ringt dit,og til arbeidstilsynet. Og de har sagt det samme som det jeg har sagt her. (Det samme har jordmor og lege sagt til meg og) De kan ikke nekte deg sykepenger om du er syk. Og om kontrakta di går ut mens du er sykmeldt så har du fortsatt rett til å komme tilbake og jobbe ut oppsigelsesperioden din etter sykmeldingsperioden er over. Det ble jeg fortalt av NNN. Men om du ikke er sykmeldt er det jo en annen sak..

Men jeg hadde gjort det samme som deg om jeg hadde vært i dine sko. 2 mnd uten penger er lenge. Men jeg tror jeg hadde sjekket opp saken litt bedre,det er bare vanlige mennesker som sitter på trygdekontoret også,og de kan være enten slemme,dumme eller ha missoppfattet grundig. Som alle andre :P (bortsett fra meg da, for jeg har rett...)

Skrevet

Må innrømme at jeg fremdeles ikke skjønner helt... jeg har jo ingen oppsigelsestid! Jeg har en kontrakt som varer til 27. oktober, punktum. Og jeg kan rett og slett ikke sykemelde meg 100% hele fire uker før den kontrakten går ut. Jeg har min 40% sykemelding og må forholde meg til det. Jeg har sjekka reglementet på nett, og jeg fyller bare to av tre krav for å motta sykepenger (fra trygdeetatens hjemmesider):

"Hvem kan få sykepenger?

- du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.

- du må ha vært i jobb i minst fire uker .

- du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten."

Jeg fyller det første og andre, men ikke det tredje kravet. Når kontrakten er ferdig 27. oktober så har jeg ingen jobb - ergo mister jeg ingen inntekt ved å være arbeidsufør!

Skrevet

Hei ka-ping, høres ut som om vi er i nesten samme boks.. Min kontrakt går ut 24.oktober, og jeg har ikke oppsigelsestid. Dette er ikke lett, forstår meg rett og slett ikke på lovene....

Jeg skal snakke med JM om dette, kanskje hun har mer peiling enn fastlegen min...

Skrevet

Leste bare første innlegget jeg...

Men er du organisert? Han kan ikke la være å ansette deg videre p.g.a sykdom - gå til forbundet ditt og få hjelp du!

fødselspenger får du vel for du har jobbet 6 av de 10 siste månedene - gå ned på trygdekontoret - de hjelper deg!

Var du inne i en prøveperiode på fast jobb? da er ikke sykdom noen grunn til å si deg opp i prøveperioden!

Lykke til!!!

Skrevet

Tenkte på en utspekulert ting til jeg..

Om du blir sykemeldt før du skal slutte får du sykelønn på samme lønn som når du arbeidet fra trygdekontoret. Så mitt utspekulerte tips er å få 100% sykemelding før du ikke har jobb lenger...

Skrevet

men du må ikke ha vært sykmeldt 100% i 4 uker. Du må ha hatt jobb i 4 uker før du kan sykmelde deg. Er du sykmeldt så er du sykmeldt. Og jo,alle har en paragraf i kontrakten der det står noe om oppsigelsestid. Om du eller arbeidsgiver vil avslutte arbeidsforholdet før kontraktutløp så får du så og så lang tid på deg før du må slutte. Om du hadde fått ett annet jobbtilbud før kontraktutløp så måtte du ha jobbet på den gamle jobben....hvor lenge? før du kunne begynt i ny jobb....

Og jo,du taper pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten,fordi så lenge du er arbeidsufør har du heller ingen mulighet til å skaffe deg en ny jobb i den perioden,derfor taper du da inntekt.

Skrevet

lene m w: jeg antar dette var svar til HI?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...