Gå til innhold

alder og gjennomsnittsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kom over en lang og hisig tråd litt lenger ned her. Har lenge hatt følelsen av at det er en del hissige yngre personer her, og fikk den virkelig bekreftet i den lange tråden om fordelen ved å være 20 år med dyrt hus og god jobb når en skal ha barn.

Sist jeg hørte noe om dette var gjennomsnittsalder for førstegangsfødende rundt 28 år, og i Oslo rundt 31 år. På bakgrunn av dette har jeg vært litt overrasket over at det ikke er flere eldre på forumet her. Innspill?

Og siden vi gjerne skal være litt personlige her:

For meg har det aldri vært aktuelt å få barn før jeg var ferdig med utdannelse, var i fast jobb og hadde riktig mann. Nå er jeg 31 år, og alt er på plass. Å få barn tidligere hadde ikke vært riktig for meg. Kan legge til at jeg er blant de første i venneflokken som får barn. Jeg skjønner jo at dette kan være helt annerledes for andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har også følelsen av at det er mange hissige yngre mennesker her... Synes egentlig at det får være opptil hver enkelt når de vil ha barn, rasende innlegg der alle vil være "best" blir for dumt.. Det er vel bedre at alle fokuserer på det vi alle har felles her, spiren(e) vår, og alle forandringene vi går gjennom nå, nok å ta av der.. Inkludert hormonene kanskje, he he

Jeg er også 31 år og ville også vente med barn til alt var på plass, og en av de første i venneflokken som får barn. Helt enig med tigergrrrl, er overrasket over at det ikke er flere eldre på forumet med tanke på gjennomsnittsalder for førstegangsfødene.

Skrevet

muligens gjennomsnittsalderen har forandret seg litt?

Skrevet

Tror ikke statistikken har endret seg andre veien, anonym. I følge ssb.no var gj.snittlig alder for førstegangsfødene 28år i 2005. Siden mange er rundt 20, må det være mange nærmere 40 også for å trekke opp snittet..

Men jeg finner ikke per fylke. Der står det kun fødealder (kan altså være 1. 2. 3. etc unge) og den er 31,2 for Oslo.

Tror nok det er mange over 30 her, men man vet jo ikke alltid hvor gamle de andre er, med mindre man skriver seg opp på diverse lister hvor alder kommer frem. Syns det er litt av sjarmen med slike forumer jeg; at man møtes med en felles interesse og ikke bryr seg om de andres alder, opphavssted etc. :-) Noen er alt for oppheng i det!

Skrevet

Helt enig!

Blir umulig å si at det ene er bedre fremfor det andre.

Selv er jeg en av de aller siste som får barn i vennekretsen, det er fordi jeg tidlig valgte at jeg skulle være gift før jeg fikk barn. (og samboeren min var treig med å fri, tok 8 år) Sier ikke at det er galt å få barn utenfor ekteskapet, men det var mitt valg iallefall :-)

Så jeg blir 31 i oktober, og synes ikke det er for gammelt slik noen av den yngre garden så fint vil ha det til.

Så lenge man får barn når man føler seg voksen for oppgaven så har ikke alder noe å si. Det er ikke så rent lite man tar på seg av oppgave :-)

Så Lykke til alle sammen, "gammel" eller ung :-)

Skrevet

Jeg har også inntrykk av at det er de i begynnelsen av tjueåra som er mest aktive her inne. Selv om gjennomsnittsalderen er slik som du sier, 28 år. For cirka ti år siden var snittalderen såvidt jeg husker 27 år for førstegangsfødende. Jeg fikk første barn da jeg var 32 og er nå 35 og venter mitt tredje barn.

For min egen del gidder jeg ikke å svare på innlegg der f.eks 20 stykker allerede har svart. Eller enda verre over 50 svar.. Hva er liksom vitsen med det? Er jo ingen som klarer å ha oversikt over den tråden uansett. Og rene krangleinnlegg blir bare for dumme, så dem hopper jeg over. Dermed blir det mange innlegg som jeg aldri svarer på. Er også veldig selektiv med hva slags innlegg jeg leser - blir stort sett innlegg der jeg tror jeg kan bidra med noe fornuftig eller som interesserer meg spesielt. Men har ikke noe i mot tulleinnlegg heller og svarer noen ganger der også. Så hvis de fleste i trettiåra er like laidback som meg, er det kanskje ikke så rart at vi ikke markerer oss her på forumet så mye, enda så mange det er av oss :)

Skrevet

Hmm, hva skal jeg si. jeg må si jeg er litt skuffet over dette innlegget. Jeg har svart på det andre innlegget på en sakelig måte, å synest ikke at det er bedre å få barn i 20-årene eller omvendt. det betyr abselutt ingenting: men jeg synst ikke det er rett av deg hovedinnlegger å ta alle under samme kam. For jeg tror nok at det er de samme personene som er hissig om og om igjen. At det er flere hissige unge enn eldre er jeg heller ikke enig om. Synst det har vert veldig mye umoden snakk inne på disse sidene i det siste, og synst rett og slett det begynner å bli uhyggelig å være her.

Kan vi ikke heller berre la denne tråden ligge død, synst faktisk ikke det er vits å diskutere lenger, alt er blitt usakelig. Ung eller gammel, man vet selv når man er klar for å få ett barn og når man ikke er det

Skrevet

Hei!

Tryne: Jeg var ikke ute etter å provosere, og skrev ikke noe om når det ville være best å få barn. Jeg nevnte bare mine personlige preferanser. Mitt poeng var utelukkende at det statistisk sett skulle vært flere i slutten av 20 -årene/ over 30 år her. Jeg la også merke til den hissige tonen mange yngre la for dagen, og greide ikke å la være å kommentere den.

Jeg synes at Priaka har en god forklaring på hvorfor det virker som det er så få over 30 år her, til tross for at vi statistisk sett skulle vært i flertall.

Skrevet

tror nok ikke de "yngre" mener å være hissige på den måten at de vil krangle. men jeg skjønner at de blir provosert når noen på 30 sier at de som er 20 ikke kan ta seg av barn og at det er feil å få barn i den alderen. det er jo opp til hver enkelt når de vil ha. jeg er selv 21 år å skal bli mamma i desember og gleder meg kjempe masse. tror jeg kan gi barnet mitt like mye omsorg som ei på 30:)

jeg har fast jobb, samboer og hus. det er jo stort sett det man trenger:)

Skrevet

Er det nokon som direkte har sagt det da ren856 ? Syntes denne tråden var veldig saklig og av de bedre trådene her i det siste. Var vel ikkje meint som ein videre debatt om det ein i det siste har "krangla" om her inne, berre et poeng.. Og neida, ein skal ikkje ta alle under ein kam! Kan heller lage ein ny tråd for de som er interessert, der tema er "HVA ER EN GOD MOR/FAR ?"

frå ei i "gjennomsnittsalderen"

Skrevet

Dette innleget kommer til å ende opp sånn som de andre..

Bare mye krangling!Jeg prøvte å lage et saklig innlegg men det funka dårlig!

Men det virker som det er litt krig mellom de "gammel og de små"

Tror bare at de litt ynge prøver å forsvare seg med at ja vi er unge,men vi har hus,mann,bil,økonomi og alt det som er litt viktig og ha å da brøler de andre ut UTDANNELSE - UTDANNELSE - UTDANNELSE å ikke minst LIVSERFARING!!!!

Jeg har ikke noe topp utdannelse å tjener ikke mangen,mangen hundre tusen,men jeg jobber-tjener penger betaler lån og har heldigvis en samboer som tjener en del mer slik at vi har råd til alt annet en trenger!

Har opplevt mye i mitt unge liv jeg,å synes det er veldig greit å fortsette og få livserfaring sammen med min familie!!

Men nå begyner jeg å bli lei av alt dette her...Jeg mener at det er greit å få barn i ung alder...det gjør alle andre på min alder også...Alle over 30 mener det er best!!Klart vi synes det valget vi har gjort er best!!!

Så hvorfor ikke bare lage litt fred å ikke krangle mer om dette??

Å de som synes det er for mangen småunger her inne trenger jo virkelig ikke å være her selv?

Ingen tvang!

Skrevet

Nå greier jeg ikke å dy meg termin 08.02.07. Jeg sa ikke noe om at utdannelse er viktig og at jeg har mye livserfaring, jeg fortalte bare om mine valg. I dag innser jeg at jeg ville hatt bedre økonomi nå hvis jeg ikke hadde tatt den lange utdannelsen min, men det er nå en annen sak.

Og denne tråden endte usaklig fordi du ikke greide å holde deg til poenget her, som var en ren statistisk betraktning.

Skrevet

Det er kanskje de yngste som er ivrigst til å forsvare seg og sine valg....?

..35 år og laid back...;)

Skrevet

Å, du er bare såå perfekt termin 08.02.07. Du har bare et såå perfekt og ordentlig liv med penger og jobb, og bla,bla,bla.. Men hvis du tenker deg om, så tror jeg det er flere av dine medsøstre på din alder her inne som knapt har fått etablert seg enda.. Hva med å roe ned skryte..

-Vi har skjønt det nå..

Hilsen 30, har hus, bil, barn, jobb, osv.....

Skrevet

... må bare legge til at når jeg fikk mitt første barn som 21-åring, så hadde jeg tendenser til å være "Kjerring"

Alt skulle være så rent og pent, ordentlig og fint utad...

Heldigvis er jeg blitt noen år klokere for det var jammen et kjedelig liv..

Kjenner du deg igjen termin?

Skrevet

det er ganske rart det der. De yngre føler at de må forsvare seg hele tiden og skriver i andre diskusjoner at vi nærmest er slemme som får barn så seint, at vi ikke kommer til å orke noe osv osv.

Skal innrømme at jeg også så på 30 åringer som supergamle når jeg var 19-20 men når jeg nå selv er i alderen så ser jeg at det absolutt ikke stemmer.

Tror det er fordeler og ulemper uansett alder. Og det kommer selvsagt veldig ann på personen, kanskje mer enn selve alderen.

Skrevet

Syns no man må få baby når man vil, men det e kanskje litt drøyt som 15 åring då.... ho mamma va 34 år då ho fikk mæ, æ har aldri lidd førr det at ho va "eldre" enn alle andre sine foreldra i klassen min. Æ e sjøl 21 år å vente min første no. Æ føle mæ klar førr det, å har samboer, hus, utdannelse og fast arb (å æ sei ikkje det førr å skryte som æ læs lengre opp her at nån oppfatte det som). Så lenge man e klar førr det, så burde det vel være greit, uansett om man e 20 eller 30, ka?

Skrevet

Helt enig. Det er et personlig valg man tar.

Det jeg har lest av innleggene på de andre diskusjonene så langt er at de unge stadig forsvarer seg og blir krasse og hissige. Det synes jeg er synd. Synes ikke de har noe å forsvare i utgangspunktet.

Man får barn når man føler seg moden for oppgaven. Jeg hadde nok fint klart å oppdra et barn når jeg var 20, men jeg har så stor respekt for oppgaven og var redd for å trå feil at jeg ikke har følt det riktig før nå.

Det var MINE valg, det mange av de unge ikke forstår er at slike utsagn ikke er negative mot deres valg og dermed hisser seg opp.

Men det blir nok en evig runddans likevel uansett hva man forsøker å få frem :-)

Skrevet

1.1% av brukerne på bim er under 20 mens 15.9% er mellom 20 og 24. så det er nok en del eldre her gitt...(bims forside "jeg ville aldri tatt abort, nederst på denne siden)

Skrevet

Først og frem vil jeg bare si at jeg har holdt meg laangt unna disse diskusjonene, men nå kunne jeg ikke dy meg....

Termin 08. noe..

om du leser tråden, så er den faktisk saklig og rolig! Først når du tar ordet, og fører en meget kvass tone, begynner stemninga og ta av. Hvorfor ikke følge stemningen, men bli så sinna? Ingen som krangla i denne tråden, eller var nedlatende. De fortalte om sin situasjon! Og på en ,meget rolig og pen måte... men nok om det..

For min del, min egen del (merk!) :-) var det hverken, mann, jobb eller hus som stod i hue på meg før jeg kunne få barn. Jeg måtte være klar selv, og det måtte "passe". På tross av at jeg var ferdigutdannet for tre år siden, og har jobbet som rådgiver og jurist i noen år, god inntekt, en snill mann med høy inntekt, selveid leilighet, så var jeg langt fra klar. Vi reiste mye, og nøt livet, slik VI tenkte at livet skulle være.

Da vi ble gravide, fikk vi ærlig nok hetta begge to. Dette passa jo ikke! Selv om alle rundt oss sa at alle faktorene var på plass, så var vi ikke enige! Etter en ukes tid, begynte det sakte men sikkert å sige innover oss, at jo, det passer jo.. vi har god inntekt begge to, jeg er nå i videreutdanning og vi lever godt på hans inntekt, vi eier leilighet, og har alle "samfunnets" forventninger i orden. Så ja, nå er vi klare..

Men det er noe i hue som må si at vi er klare. :-) Nå er vi det, men for ett år siden, så passa ikke baby i vårt liv. Eller rettere sagt, i vårt hue gjorde det ikke det. Etter andres hoder, så har spm ligget der lenge om vi ikke skulle få en liten en...

Prøver på en rotete og innvikla måte å forklare at det nødvendigvis ikke er alder som har noe å si.. men individets forventninger og meninger om når man er klar. Noen er ikke klar før man har hus, bil, mann og utdanning på plass, og andre er klar før disse er på plass. Andre igjen er klar i ung alder, og noen i voksen alder..

Det har ikke noe med alder å gjøre i det hele tatt etter MIN mening.. men klart, jeg støtter meg bak at livserfaring er noe alle bør ha, men ikke en nødvendighet i det de får barn. Det er noe med det å ha opplevd litt og kunne sette seg inn i forskjellige situasjoner, og lært seg egenskapen om å kunne se ting i perspektiv eller fra andre ståsted... (som gjelder ofte her)

Og siden sikkert ingen skjønner hva jeg babler om nå... hehe.. helt til slutt.. vær så snill og ikke bit hue av folk fordi de vil fortelle om seg selv da.. alt er ikke kritikk her i verden..

Skrevet

og siden jeg allerde spammer tråden til HI her.. så er jeg 26, men føler meg fortsatt som en barnslig drittunge i stor kropp til tider.. som bare leker voksenlivet.. hehe.. men skal vel være litt sånn også.. :-)

Skrevet

hvor er du fra januarbaby07? bare lurer:)

Skrevet

Vestlandet.. men flytta derfra i 95, og har bodd på østlandet siden. :-)

Skrevet

var det jeg trodde. er fra oslo jeg også

Skrevet

Anonym:

Kan ikke si nicket ditt sier meg så mye men.. hehe.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...