Gå til innhold

Har samboeren min respekt for meg?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at selvom jeg har et forholdsvis enkelt svangerskap (fysisk) så må jeg gjøre alt husarbeid?

samboeren min spør alltid meg om jeg kan handle all mat, støvsuge etc...han gjør ingenting! og om jeg spør han så tar det som regel 1 til 3 dager før har får fingern ut...det kan være noe så enkelt som og brette sitt eget tøy og legge i skapet.han jobber og jeg går hjemme så det er helt ok for meg at jeg gjør mest husarbeid, men alt?? føler han tror jeg er wonder woman selvom jeg kun har 3uker til termin og er i ganske god fysisk form, har begynt og få ekle tanker på om han i det hele tatt respekterer meg, men klarer ikke finne svaret på det selv...og spør ikke han fordi da blir jeg vel bare sint og han stikker ut og kjører seg en tur eller no!

ellers er han jo grei nok, smiler mye og sier hver dag at han er glad i meg, men alikevel så er jeg redd han tar meg for gitt og tror at han kan fortsette og ikke gjør en DRITT etter babyen er født!

vet at moren hans har sagt til han at han må være flink og rydde/hjelpe til i huset, han har nemelig aldri vært huslig ifølge henne...men hva skal jeg gjøre? nytter nesten ikke og prate med han, han ror seg vekk eller sier han gjør ting i huset men det er løgn!

blir rett og slett missunlig når jeg hører alle dere andre jenter ha en snill mann som er kjempeflink med husarbeis og varter opp sin gravide, heldige dere:-)

jeg blir ikke vartet opp, og han gidder sjelden handle noe for meg hvis jeg har "dilla" , da må jeg fint kjøre til butikken selv.

uff a meg, dette ble langt og sikkert kjedelig..men trenger råd. er deppa i kveld, har nesten lyst og smelle til samboeren ass.

dust av og til..............

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han har respekt for deg det vet jeg ikke. Vanskelig å si utfra dette. Men uansett så er det dårlig gjort å ikke hjelpe til hjemme uansett om du er gravid eller ikke! I et forhold skal man gi og ta, og her virker det som om han ikke gir mye på det huslige plan!

Dessverre er det mange menn som har sluppet lett fra dette i oppveksten og de er vanskelige å snu senere! Prøv å prat med han. Si at dette skal deles på. Uansett!! Skjønner ikke hvorfor mange jenter føler at husarbeid og middagslaging er deres oppgave?? Samme med barneoppdragelse, barnepass og arbeid???

Lykke til! Håper du klarer å få litt hjelp fra han! Det fortjener du!! :-)

Skrevet

Jeg kan heller ikke svare deg på om din samboer har respekt for deg eller ikke, men kan fortelle at hos oss er det omtrent likedan som sånn du beskriver situasjonen hjemme hos deg. Jeg er i svangerskapspermisjon og har vært i god form gjennom hele graviditeten og siden mannen min jobber fullt - og enda litt mer - faller alt husarbeidet på meg. Bør vel legge til at han ikke var det største "drivjernet" før jeg ble gravid, heller. For å si det sånn; han og jeg har helt ulike terskeler for når vi mener ting må gjøres.... Slitsomt, og i likhet med deg frykter jeg at han skal bli så bortskjemt at han tror det sånn skal være; også etter at baby er vel ute og jeg begynner å jobbe igjen.

Jeg har en jobb som gjør at jeg må være endel borte, og de dagene jeg er på reise må han nødvendigvis ta seg av "alt" hjemme, men ser for meg at da blir det ikke vasket en maskin med klær; og om det blir må jeg ihvertfall regne med at det er JEG som må ta det ned og brette det sammen når jeg kommer hjem, om oppvaskmaskinen har blitt kjørt er det JEG som må ta ut av den, om badet, kjøkkenet eller andre rom er blitt nedsølt mens jeg var borte, ja, så regner jeg med at det blir værende nedsølt til jeg tar tak i det...Huff, nå begynner jeg nesten å irritere meg allerede. Jeg vet også at dersom det blir sånn - vi snakker "worst case scenario" - så må jeg røske opp i min kjære mann, for sånn vil jeg ikke orke å ha det. Og det håper jeg ikke du gjør, heller.

Jeg også synes det er greit nok nå når jeg går hjemme og er nogenlunde i form, men da barnet er kommet ønsker jeg at det å ta vare på den lille skal ses på som en jobb, også. Kanskje må også vi kvinner bli flinkere til å gi litt f... La ting som ikke er absolutt nødvendige å gjøre være; overlate noen oppgaver til mennene våre. Der vet jeg at JEG har endel å lære, ihvertfall. Så får han heller bruke tre dager på å få lagt det tøyet inn i skapet sitt.

Dette ble kanskje et meningsløst svar som ikke ga deg all verden - annet enn en liten pekepinn om "du ikke er alene". Vi får fortsette å prøve å oppdra disse mennene våre, og slippe de litt til med visse oppgaver hjemme.

Lykke til!

Skrevet

Så lenge jeg er hjemme og i bra fysisk form synes jeg det er helt greit å gjøre husarbeidet.. Det jeg ikke synes er respektabelt hvis det blir sånn at mannfolka ikke gidder å rydde etter seg, alt fra tomme potetgullposer, møkkete glass e.l DET er respektløst synes jeg. Hvis du mener han skal bidra så forlang det fra han..si ;"Du kan velge om du vil gjøre det eller det", og så lar du være å gjøre akkurat det. Så lenge han jobber fullt og du går hjemme er det vel mest naturlig at mye faller på deg, men det skal ikke bety at han har rett til å bli "lat" og tro han har ei hushjelp til kjæreste

Skrevet

Sa rett ut til han i morges at han måtte bli flinkere med husarbeid/å at det var like mye hans ansvar som mitt og at han skulle sjerpe seg...han svarte ja på en rolig måte, for håpe det sank inn i skallen hans? hehe:-)

men til deg ANONYM enig, med at vi jenter må bli flinkere til og la være og rydde det som ikke haster...er skikkelig på hugget mange ganger jeg og klarer ikke slappe av for huset skinner, så jeg skal prøve og stresse ned selv med husarbeid..gleder meg til babyen kommer, da har jeg en god grunn til og la ting ligge...så må min samboer hjelpe mer !

Skrevet

Hei,

Om han har respekt vet jeg ikke. Men man kan fort føle at man blir tatt for gitt. Slik føler jeg det ofte også. Jeg gjør alt husarbeid hjemme, selv med flere ryggoperasjoner og høygravid. Min mann er flink til andre ting som engasjerer vårt liv, men jeg savner at han tar hensyn til meg og viser det.

Det er ikke lett det vet jeg, men la ting ligge, la det flyte, brett ditt tøy, vask ditt tøy og rydd etter deg selv. La hans ligge.

Tydelig at moren hans vet hvordan han er også.

Lykke til.

Skrevet

Hørtes ut som hos oss det der!

Bare at du kan legge til to små barn i tillegg...

Til vanlig synes jeg det er greit, for han gjør mye utendørs. Men det er tungt nå som jeg er gravid.

Ikke alle som har "flinke" menn som viser ekstra hensyn når vi er gravide, nei...

Skrevet

La være å gjør det du mener han skal gjøre, (dvs. legge bort eget tøy osv.) Gubben her er flink til å støvsuge, tørke støv, vaske bad og gulv :-)

Men mat og klaræt holder han seg unna (heldigvis ;-) dvs. litt middag klsrer han å lage, men jeg vil helst ordne det selv.

Skrevet

Hvis du må spørre oss, så tror jeg du egentlig vet svaret. Kan hende han respekterer deg, men ikke på den måten han burde. Likevel må du prate med ham hvis du vil at dette skal endre seg.

Skrevet

så lenge sambo min rydder i oppvaskmaskin etter seg, legger klær i skittentøyskurv og holder det reint etter seg selv synes jeg det er ok, er uansett hjemme om dagene, og for å få tiden til å gå syns jeg det er koselig å kunne stelle med hus og matlaging...

har hatt bekkenløsning siden 3 mnd så tunge ting kan jeg ikke gjøre, han hjelper meg med støvsuging, handling og bytting av sengklær, der er det bare til å spørre... men skjønner jo at han ikke hopper opp akkurat når jeg spør han.. faktisk har ikke han heller hatt en skikkelig natts søvn etter jeg ble gravid, han vokner jo hver gang gang jeg må opp...i tillegg til det må han på jobb, mens jeg kan ligge i sengen og slappe av nesten så mye jeg vil..

men etter svangerskapsperm. må vi tilbake til "gamle dager", da han tok i flere tak i huset.. det rekner jeg ikke med er noe problem.. må legge til at han i flere år har vert alene og bodd alene, alltid holdt det reint og fint rundt seg..ikke alltid hatt mamma rundt seg...

lykke til..

Skrevet

en veninne av meg fant ut hvilket område han hadde lavest terskel.

Det var badet.

Der gjorde hun ingenting, holdt ellers huset i orden.

Sa ingenting til han heller. Det ordna seg heilt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...