Gå til innhold

Tips for å få baby til å sove en hel natts søvn

Anbefalte innlegg

Vi har en baby på syv md som ennå ikke sover en hel natt i strekk. Begynner å bli ganske desperat og synes jeg bare hører om babyer som sover fra "åtte til åtte"..

Babyen vår legger seg ca 20-21, så våkner hun igjen en gang mellom kl 23 og 24 og på nytt kl 03. Kl 06 er det morgen! Selv om jeg ammer henne er det ikke råd å få henne til å sove igjen. Men på formiddagen er hun kjempetrøtt og sover leenge og vel (men da får ikke jeg sove).

Vi har prøvd å la henne skrike til hun sovner igjen på natten, men det tar ofte 1-1,5 time, så da hender det at jeg "gir opp" og gir henne pupp.

Noen som har noen tips! Vi trenger søvn!!

Fortsetter under...

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Vi har også hatt en baby som har våknet veldig ofte i løpet av natten. I tillegg har han vært vanskelig å legge. Han er nå 8 måneder. Vi fikk råd på helsestasjonen å prøve nattpose, noe som har fungert utmerket. I begynnelsen våknet han et par ganger i løpet av natten, men nå sover han hele natten uten en lyd. Selvfølgelig er det noen netter han våkner, det gjør jo vi også. Men da er det som regel bare å gi han sutten så sovner han igjen.

Ikke alle som finner seg til rette i en slik pose, men det jo verdt et forsøk?

Har du forsøkt å la babyen ligge i deres seng om morgenen? Kanskje det er lettere for henne å sove lenger da?

Da jenta mi var på samme alder, våknet hun også tidlig, og var våken ca en time før hun sovnet igjen. Jeg pleide å amme henne i søvn når hun skulle sove på formiddagen, noe som gjorde det lettere for meg å også sove på formiddagen (ammehormoner er veeeldig søvndyssende - iallefall for meg :-) ). Dermed ble det ikke noe problem for meg å sove sammen med henne på formiddagen.

En tanke: Kan det være at hun er sulten når hun våkner kl. 06? Hvis hun er sulten da (og ikke blir helt mett av 06-ammingen), kan det kanskje hjelpe å amme henne de andre gangene hun våkner på natten også? Jenta mi pleide alltid å våkne litt senere de gangene hun ble ammet mye i løpet av natta...

Det er veldig slitsomt å ikke få nok søvn! Så jeg skjønner at dere er villige til å "prøve alt". Men jeg tror det er veldig vondt og ensomt for et barn å måtte skrike seg i søvn, så jeg håper dere ikke velger å gjøre det igjen. Flere forskere mener også at barn kan få hjerneskader av å gråte seg i søvn (se link: http://www.naturallynurturing.co.uk/MargotSunderland.htm)

Jeg må bare få spesifisere at den forskningen du snakker om ,er basert på barn som skriker UTEN å få trøst.Og det er vel ingen som lar være å trøste barnet sitt når det gråter om kvelden?En annen ting er at barn har bare en måte å uttrykke seg på,nemlig gråt og de må jo få lov til å vise følelser de også.. Her er et utdrag fra sunderland sin side:

'The blunt truth is that uncomforted distress may cause damage to the child's developing brain,' said Professor Sunderland, who is the Director of Education and Training at the Centre for Child Mental Health in London. She believes that parents often do not give adequate recognition to their children's distress.

While the importance of touching, cuddling and physically soothing their babies is paramount, she also advises parents of the dangers of attempting to minimise their children's anger and emotional distress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...