Gå til innhold

når besøker man jordmor???


tuppemor-75

Anbefalte innlegg

jeg er gravid igjen, og tok da kontakt med helsestasjonen og spurte etter en jordmortime. og da fikk jeg time langt fram i tid, fakstisk så langt fram, at da er jeg 18 uker på vei, uten å ha vært på en eneste kontroll! er dette normalt? jeg er litt glemsk, kan ikke huske når jeg var på min første kontroll i forbindelse med min forrige graviditet, men jeg nekter å tro at jeg var hele 18 uker på vei før jeg var til kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er meningen at man skal ha en kontroll innen uke 12, men det er ikke sikkert jordmoren der du bor har kapasitet til å ta imot deg innen det. Da må du i så fall gå til fastlegen din først. Slik er det i allefall her jeg bor, svigerinnen min måtte ha to legekontroller før hun fikk plass hos jordmor, for det er bare en i distriktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos lege for første gang forrige uke, da fikk jeg en oversikt over de "vanlige" kontrollene. Der står det at første kontroll er hos lege i uke 8-12, andre er ultralyd i uke 17 og tredje hos jordmor i uke 24. Deretter hver fjerde uke...

Men det er jo sånne ting som tilpasses hver enkelt, men disse kontrollene følger visst den nasjonale planen.

Samtidig fikk jeg time hos jordmor i uke 16 da jeg ringte dit etter å ha vært hos legen, så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å gå til lege i uke 12, for blodprøver og henvisning til UL og fødeplass. Så blir det ikke så lenge imellom kontrollene. Men om du ønsker det, og jordmor har anledning, er det som regel ingenting i veien for en kontroll før den du er satt opp på. Mange steder er det dårlig kapasitet i jordmortjenesten som gjøre at flergangsfødende ikke blir prioritert til tidlige kontroller, så det er kanskje forklaringen på hvorfor du ble fikk time først i uke 18? Håper alt går bra med deg, og lykke til videre i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...