Gå til innhold

Diskusjon angående prøving etter SA/MA.

Elise29

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har registrert at det er veldig mange meninger om hvor lenge man bør vente med å prøve igjen etter en SA eller MA.

Synes at det hadde vært interessant å høre fra dere som har blitt gravid etter SA og MA om hvor lenge dere ventet og om det gikk bra denne gangen.

Selv mistet jeg (SA) for en uke siden og ønsker å bli gravid igjen så fort som mulig...

Hører alt fra at man ikke blir bli gravid før kroppen er klar for det, og til at man bør vente fra 1-3 sykluser før man prøver igjen.

Noen som har erfaringer som de vil dele??

Fortsetter under...

Best å vente 2eller 3 sykluser.til at kroppen er klar for det.jeg har opplevd en MA i juni , jeg prøver meg nå får å bli gravid igjen.ikke bekymre deg for det .bare kos deg , når du blir gravid igjen .håper på posetiv svar fra meg og deg. lykke til

Heisan!

Jeg mistet i en SA i uke 13 første gangen, og ble gravid igjen uten mens i mellom. Også da mistet jeg i en SA, ca 6-7 uker på vei. Etter det tok det et år før jeg ble gravid igjen, og den gangen endte det i en MA. Ble oppdaget i uke 12, og det hadde vært dødt siden uke 7.

Etter den tredje ufrivillige aborten skulle det gå fire år før jeg ble gravid på nytt. Vi var da utredet og en lapraskopi viste en tett eggleder. Havna i prøverørskø, men klarte det på egen hånd måneden før vi skulle inn til første forsøk.

Ble fulgt opp med ekstra hormoner og blodfortynnende de første fem ukene, og alt gikk bra. Har i dag en sønn på fire år, og er nå 16 uker på vei med en til.

Min personlige mening er at det for meg gikk for kort tid etter min første SA før jeg ble gravid igjen. Trur ikke verken psyken eller kroppen hadde kommet seg nok.

Ønsker deg lykke til videre, og det viktigste er nok at du sjøl føler deg klar for å prøve igjen :-)

Huff, det var ikke lite du hadde vært gjennom da, men det var jo godt at det gikk bra tilslutt :)

Jeg er veldig utålmodig etter å bli gravid igjen. Jeg hadde bare visst at jeg var gravid i 1 uke før jeg mistet, men aner ikke hvor langt jeg var på vei pga uregelmessige sykluser. Hadde heller ingen følelse av at jeg var gravid, så jeg var nesten litt innstilt på at det kunne gå gale... Rart å si det igrunn, men det var iallefall slik.

Nå derimot er jeg overbevist om at det skal gå bra neste gang jeg blir gravid. Litt skummelt å tenke sånn, men det er vel bra å være optimistisk også??

Er det flere meninger om hvor lenge man bør vente??

Jeg vil anbefale deg å vente et par perioder før du begynner på nytt igjen. Mistet 8 uker på vei mars, ble gravid på nytt uten men si mellom og mistet da i mai etter 9 1/2 uke. Har i ettertid fått vite at jeg har dårlig blodgjennomstrømning i morkaka, og at dette mest sannsynligvis er årsak til at jeg mistet.

Jeg var en periode veldig frustert fordi jeg syntes ikke jeg fikk noen ordentlige svar fra noen om hvor lenge en bør vente. Men har nå i ettertid fått høre fra flere leger om at livora trenger tid til å tømme seg sikkelig, og da bør man bruke en periode eller to til å få slimhinnene ordentlig bygd opp igjen. Det er lett å bli gravid, men vanskeligere å beholde.

Tror også dette må være en individuell vurdering, om man føler seg klar fysisk og psykisk. Men det var kjempetungt å miste to ganger så nært. Nå har jeg fått det hele litt på avstand, og føler meg klar til å begynne igjen... :o)

Lykke til uansett hva du gjør!

Takk for svar.

Alltid greit å høre andres syn på saken. Jeg tror jeg kommer til å prøve igjen med en gang. Har ikke tålmodighet til å vente, selv om jeg burde hatt det...

Har gått veldig greit ett SA'en forige mandag og jeg har blødd veldig lite etterpå og ikke hatt smerter. Tar det som et tegn på at det har roet seg ned i livmoren og at vi kan prøve igjen.

Har lyst å be om å få Progesteron og blodfortynnende hvis jeg blir gravid igjen. Det skal hjelpe på blodgjennomstrømningen i livmoren.

Vet ikke om dette er noe som er lett å få eller som bare de med flere SA/MA får. Jeg skal iallefall spørre.

Jeg har ikke tenkt å el-teste eller tempe fremover, men ta det som det kommer...

Annonse

Hei!

Selv mistet jeg 5 ganger før denne spira klorte seg fast. Gynekologene på sykehuset mente at jeg skulle vente noen månder mellom hver graviditet, mens legen min mente at dette ikke var nødvendig. Alle gangene jeg venta i 2 -3 månder gikk det galt. Jeg ble denne gangen gravid rett etter en SA. Så jeg vil råde deg til å prøve igjen fort hvis du er psykisk klar for det.

Har termin 5 des. men er enda redd for at noe galt skal skje.

Hei!

Jeg var hos legen min etter å ha hatt en SA i helga. Hun sa at det bare var å prøve igjen, sålenge vi mentalt sett var klare for det. Videre sa hun at kroppen ikke blir gravid igjen, før enn den er klar! Jeg tror vi setter igang prøvinga med en gang!

Lykke til uansett hva du velger!

Tusen takk for svarene jenter...nå ble jeg litt mer optimistisk :)

Det er rart at det går an å få så ulik info fra forskjellige leger, men jeg velger å tro at man ikke blir gravid før kroppen er klar for det igjen...

Samtidig har jeg også hørt at det visstnok skal være lettere å bli gravid igjen de første ukene etter en SA (muligens MA også).

Vi får se.

Det er iallefall veldig spennende og ikke minst nervepirrende.

Gleder meg til den dagen jeg kan gå over til 2. trimester og ting sannsynligvis ser normalt ut. (Hvis den dagen kommer). Håper iallefall det :))

hei og hå, her er min historie.

Jeg har hatt en BO i uke 7, og en MA med utskraping i uke 9.

og begge gangene har jeg surfet gjennom alt jeg kunne finne ang det å prøve på nytt med en gang eller vente.

da jeg hadde BO, kom alt ut av seg selv. (tom fostersekk)

vi var veldig klare for å starte rett på, og håpet håpet, men jeg ble ikke gravid før 5 måneder etterpå.

Nå sist hadde jeg en utskraping i juni, og 3-4 uker etter på ble jeg gravid :) det var ikke helt planlagt for vi hadde egentlig tenkt å vente, så det skjer når man minst venter det!!!

selvfølgelig blir jeg full av engstelse for jeg tenker bare på at jeg klarer bare ikke en utskraping til. det syns jeg var grusomt.

jeg går til en gynekolog, og begge gangene har han sagt kjør på når du er klar. du blir ikke gravid før kroppen er klar for det.

men legen jeg hadde ettersamtale med etter utskrapingen sa jeg måtte vente minst en mens.

men men enden på visa er at jeg imorgen er 12 uker på vei, med en 5 cm lang bebi. har vært på UL uke 8 og 11+6.

så nå endelig nå, skal jeg begynne å glede meg. har dyrekjøpt erfaring og har ikke lagt noen planer og drømmer denne gangen.

så ja det går fint å bli gravid rett etter MA :)

lykke til alle sammen, som er så uheldige å miste sin lille spire.

jeg mistet i august og har nå blitt gravid igjen rett etterpå uten en mens immellom... er 4 uker på vei, var på ul... har hatt litt mørk utflod, og er bekymret over dette men gynekologen sa at alt så veldig fint ut. Og at en ikke trengte å vente med å prøve på nytt...

=)

tydeligvis ulike meninger om dette...

Blir så utrolig glad av slike solskinnhistorier! :))

Blir ekstra giret med å komme igang igjen nå. Er på dag 12 hvis jeg regner fra SA'en, så forhåpentligvis nærmer jeg meg el :)

Får bare kjøre ¨på...hihi.

Lykke til videre til alle dere gravide og alle som prøver å bli det :))

• 2 uker senere...

Annonse

Hei!

Jeg har lurt på akkurat det samme og har undersøkt alt som finnes for å finne ett svar... Har snakket med 2 spesialister i gynekologi og begge anbefaler at man venter til man har hatt 1 mensturasjon. Tidligere ble det sagt at man skulle vente minst 3 måneder, men dette har man gått bort ifra.

Når det er sagt, finnes det derimot ikke noe vitenskapelige undersøkelser på at man bør vente. Man anbefaler det pga at vedkommende skal få sjangs til å komme seg fysisk og psykisk.

Så jeg tror jeg konkluderer med at det sikkert er lurt å vente 1 måned (da vet du i hvert fall sånn ca når du har eggeløsning), men at det blir opp til den enkelte å vurdere hva man vil gjøre.. Når man har vært i et forhold i flere år og har hatt ubeskyttet sex, så blir det kanskje litt turn off å plutselig skulle dra på kondom eller hoppe av i svingen??=)

Selv har jeg hatt ubeskyttet sex, det er 5 uker siden aborten og jeg sitter her og lurer på om jeg er gravid.. Og om jeg er det, vil jeg da bli redd fordi jeg ikke hadde fått en mens først og slimhinnene kanskje ikke er i orden??? Jeg vet ikke. Uvisse er i alle fall det verste som finnes!

hei

det var som om eg skulle ha skreve dette innlegget sjøl,suupert med så mange klare og positive svar. Mista og den lille og er så innstillt på å få oss ein ny. Min lege sa at man burde vente til blødningen etter SA var ferdig,pga infeksjoner osv. Men eg tror og at kroppen lar komme det som vil komme... Masse lykke til med prøving. Håper det kommer ein liten Høst-baby på oss begge. Fingers crossed:) Har du barn fra før?

Denne diskusjonen vil nok ingen ende ta. Det er tydligvis ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet! Jeg har hørt om de som er blitt gravide med en gang etter en ufrivillig abort, og hvor alt har gått bra. Jeg har også hørt om det motsatte, at man aborterer igjen. Det dårligste argumentet for at man skal vente en syklus med å prøve, synes jeg er at terminen blir usikker. Det gir jeg faktisk f... i! Det er uansett ikke snakk om større usikkerhet enn med et par uker. Jeg hadde selv en SA i 9. uke for ca tre uker siden, og tror jeg har eggløsning i disse dager; og vi tar sjansen! Skulle jeg bli gravid nå kommer jeg til å forklare fastlegen min hva som har hendt, og forhåpentligvis vil hun da henvise meg til ultralyd for å fastslå hvor langt jeg eventuelt er på vei. Hvis jeg ikke blir gravid denne syklusen er det også helt greit, men vi tar altså sjansen. Optimist til det siste! :o)

hei!

Jeg hadde en MA i uke 5 som ble oppdaget i uke 10.

kroppen fikset alt selv.

Fikk denne anbefalingen av legen:

Hopp i halmen og pøv på nytt når dere selv er klare. Men vent 10 dager etter forventet mens før man tester. grunnen er at hvis man blir gravid og egget ikke fester seg sikkelig vil man få en mensen noen dager forseint. Og hadde man testet på IKM dagen hadde man gjerne fått en svak positiv test som etter noen dager hadde blitt negativ. Vent litt med testen så slipper man skuffelsen, var rådet jeg fikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...