Gå til innhold

Hva gjør man med leger som blåser av deg?

Jaag

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er mitt andre svangerskap og jeg var på min første kontroll på fredag. Jeg er 11 uker på vei. Legen fyllte ut skjemaet, stillte noen spørsmål i forhold til det og skulle sende meg ut til blodprøver og ønsket meg velkommen igjen i uke 24! Jeg ble helt stum, men fikk insisteret på at hun i alle fall burde kjenne på livmora. Hun ville helst ikke ta noen undersøkelser nedentil. Mente det ikke var nødvendig da jeg tok celletest i fjor. Men er det ikke flere prøver som skal tas? Eller er det bare ved første svangerskap? Jeg fortalte om mine mistanker for at der er flere, men det bare blåste hun av og sa at det i så tilfellet ville synes på ul. Jeg ville at hun skulle lytte etter hjertelyd, men det ville hun ikke før i uke 24. Nå var det i allefall altfor tidlig. HCG var heller ingen vits i å ta mente hun. Hvis jeg ville høre hjertlyd før uke 24 måtte jeg bestille time hos jordmor. (Det har jeg gjort!!) Skal det virkelig være slik? Er det jeg som er overdramatisk? Dette er mitt andre svangerskap, men jeg er like opptatt av det som forrige gang likevel!

Fortsetter under...

Hei!

Jeg føler virkelig med deg og kjenner på den samme frustrasjonen som deg! Det er jo blitt innført nye rutiner, med mye færre kontroller og rutiner som blant annet innebærer at de ikke kjenner på livmoren. Det er ikke sikkert at de som ikke har gått til svangeskapskontroll tidligere reagerer på dette, men det gjør jeg! Selv er jeg i uke 31 med tvillinger, og har vært til atskillig færre kontroller dette svangerskapet enn forrige! Jeg hadde en forståelse av at tvillingsvangerskap ble fulgt nøye opp, men følte meg mye bedre ivaretatt forrige gang! Selv har jeg sloss mye for å få litt mer oppfølging, og det er jo litt trist at det må være sånn!

Kanskje det er et alternativ for deg å ta en privat UL (i alle fall for å få avdekket om hvor mange barn du har i magen:-))

Lykke til videre!

Dette hørtes rart ut.. Jeg venter tvilinger og er i uke 33 nå. Har vært hos fastlege hver mnd, jordmor hver mnd og på Riksen hver 3 uke. Vi har fått såååå utrolig bra oppfølging. Men nå gikk vi gjennom IVF så Riksen visste tidlig at jeg var gravid og at det var to. Vet ikke om det har noe betydning. Men jeg hadde tatt kontakt med privat gyn og fått en UL og skikkelig GU.. Stå på, man må mase litt selv.. Lykke til..

Med IVF følges man opp på en helt annen måte enn om man blir gravid på "naturlig" vis.

Jeg var på min første kontroll da jeg var 9 uker (trengte en bekreftelse fra legen), og da ble også diverse blodprøver og en undersøkelse av livmorens størrelse tatt. Jeg dro tilbake i uke 12 og fikk svar på prøvene + høre hjertelyd (men hørte bare den ene.. hehe). Celleprøver var tatt året før så jeg hadde ikke noen gynekologisk undersøkelse. HCG-nivå er heller ikke vanlig å ta.

Etter dette var jeg ikke på kontroll før ul 19+2 (først da fikk vi vite at vi skulle ha to).

Så dette det du har vært ute for er nok ikke uvanlig, men jeg synes legen din virker litt vel tverr. Om du er usikker kan du også gå til privat ultralyd. Da får du i alle fall svar på om det er to der inne :-)

Lykke til!

Hei!

Jeg kjenner blir utrolig provosert når det er så forskjellig oppfølging av tvillinggravide. Det at mine barn er hjemmelaget burde vel egentlig ikke ha så mye å si i forhold til IVF, så lenge eggene er festet i livmoren. For meg, som for alle andre gravide (uavhengig av hvordan de er laget) - er det mitt mine barn som er viktigst for meg akkurat nå! Det at oppfølgingen har vært dårlig i løpet av dette svangerskapet, har ført til at jeg har bekymret meg mye - og ikke klart å glede meg i den grad jeg burde.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...