Gå til innhold

Lamaze- Fødsel uten smerte

Anbefalte innlegg

Hei.

I en diskusjon i januarklubben kom vi inn på det med Lamaze-metoden. Det er en fødeteknikk som bygger på fødsel uten smerte.

Mange har vist interesse for metoden, og vi kom fram til at jeg skulle forklare litt mere om den på neste BIM-treff (tirsdag 19/9-06).

Her er det jeg skrev om Lamaze:

(Vil dere vite mere er det altså bare å komme på neste BIM-treff.)

Mange av dere har sikkert hørt om Lamaze-metoden. Dvs fødsel uten smerte. Ja jenter, det er faktisk mulig. Da menes det ikke helt 100% uten smerte, men smertenivået blir så kraftig redusert at det er tilnærmet slik. Noen av dere som har barn fra før av syns sikkert at dette høres bare teit ut, men det får være deres valg om dere vil tro meg eller ikke. Bare les dette innlegget. Det er faktisk helt logisk.

Jeg er førstegangsfødende og har derfor ikke prøvd metoden selv, men jeg har flere veninner som har født vellykket med metoden (opptil tre og fire ganger hver). De forteller meg detaljert, og jeg er overbevist. Jeg vil føde med Lamaze.

Metoden går ut på tre enkle trinn, og krever trening i ca fire mnd før fødselen (ti minutter daglig). Det er altså litt i seneste laget for dere i desembergjengen, men det er ikke verre enn at dete trener i 15-20 minutter hver dag så går det helt fint.Metoden er ikke vanskelig, men det er viktig at man faktisk gjør den lille treningsøkten hver dag.

Det første man trener på er avslapping, rett og slett.

Vanskelig? Ikke akkurat. Man gjør seg selv bevist på egne musker ved å stramme en og en, og så slappe av etterpå. Dette fordi man skal kunne merke det fort dersom man skulle komme til å spenne noen uønskede muskler under fødselen.

Det andre man øver på er en spesiell pusteteknikk. Det er en veldig lett og overfladisk pustemetode som gjør at du kan få i deg oksygen uten å trekke pusten dypt. Når man trekker pusten dypt senkes mellomgulvet (diafragma) fordi lungene tar større plass når de er fylt med luft. Diafragma kolliderer dermed med livmoren under riene, og livmorens arbeid forstyrres. Dette fororsaker smerte, og livmoren forstyrres unødvendig.

Dette punktet er det viktigste å trene på fordi du normalt sett ikke vil få i deg nok oksygen med denne pustemetoden, og du tvinges til å trekke pusten dypt. Ved hjelp av trening vil du uten problemer kunne puste slik i minimum 1,5 minutter, og iløpet av den tiden er sammentrekningen over og du puster normalt og dypt til neste kommer. På denne måten gjør ikke riene vondt, og livmoren blir ikke "sliten" av å "krangle" med diafragma under åpningsarbeidet. Det vil hjelpe deg under utdrivningsfasen, som går MYE fortere siden livmoren ikke er "sliten" etter åpningsfasen.

Den tredje og siste delen du trener på er å kontrollere de musklene som ligger inne i magen på oversiden av livmoren. Ved å presse som om du sitter på do med treg mage (slik kvinner som føder tradisjonelt gjør) strammer du musklene rundt fødselskanalen samtidig og gjør passagen trangere for babyen som skal ut (Bare prøv. Trykk deg selv nederst på magen med fingrene, så langt ned du kan men ovenfor skambeninet, og press. Du vil kjenne at alt strammer seg nedi dær.). Når du har kontroll på musklene ovenfor livmoren kan du bruke dem til å presse ovenfra og ned, og dermed kan du slappe av i alle muskelgruppene i og rundt fødselskalen. Du presser i riktig retning, og gjør ikke fødselskanalen trangere for barnet. Det sier seg selv at du dermed ikke vil bruke like lang tid på utdrivningsfasen som du ellers vil. Og det neste som er bra, er at du ved denne metoden har mye mindre risiko for å revne. Skjedeåpningen er meget elastisk, og det er ikke meningen du skal revne. Men en muskel som er spendt vil jo naturlig nok ikke kunne strekkes like langt, og derfor sprekker du. med denne metoden er jo som sagt det området helt avslappet, og de aller fleste sprekker ikke i det hele tatt.

Denne metoden er ikke bare bra for deg. Det gir også barnet er bedre start på livet. Fødselen er en prøvelse på den lille, og presset er enormt.

For mere info, kom på BIM-treffet det nittende. :-)

Da vil de som ønsker det få mere info om Lamaze, samt info om hvordan dere kan trene på dette.

De som synes dette høres ut som bare tull kan bare glemme at de har lest dette innlegget. Ingen tvinger dere til noe som helst.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6356406-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke det høres så dumt ut nei... har lidd av gallestein i nån år (før æ endelig tok mot tel mæ og fikk fjærna heile drittn i vinter), og da fant æ ut av mæ sjøl at det bei værre av å trekk pusten djupt og at det va om å prøv å slapp av i alle muskaln... nåkka som ikke e dirkete lett...

Så da æ fikk dattra mi førr to år sia... va det natulig førr mæ å pust grunnt under rian... og prøv å slapp av... æ syns at rian minna om smertan fra galleanfallan bærre at de va længer ned og at du fikk pause mellom dem... pluss at de va mindre ond...

Æ syns at æ hadd en lett fødsel... tar heller to sånner fødsla før et galleanfall.... fikk akkupunktur... men om det funka veit æ ikke før æ mått press med en gang etter på...

Hei. Det dær høres veldig logisk ut i mine ører. Du var allerede vant med en lignende type pustemetode, og merket at det hjalp deg å bruke den. Det blir litt av det samme som Lamaze bygger på. Morsomt å høre at andre helt tilfeldig har opplevd noe lignende. Om ikke akkurat relatert til Lamaze, så i hvertfall en del innenfor samme sjanger.

Kom på BIM-treffet du (hvis du bor i nærheten av trondheim), så får du mere info om Lamaze og dermed muligheten til å forsøke det hvis du vil. :-)

Og foresten jenter. Dersom det er noen av dere som synes dette høres interessangt ut, men som ikke har mulighet til å komme på BIM-treffet, send meg en mail: [email protected] så kan vi fikse det på andre måter. Har fått flere henvendelser fra jenter i januargruppa som ikke bor i trondheim (hvor det aktuelle treffet er) men som alikavell vil vite mere. Avtalen ble at jeg skriver ned hva det gjelder, og sender dem en kopi i posten. Der er også mulig.

Lykke til videre. :-)

Kan du anbefale noen av bøkene som finnes om Lamaze? Bor i Arendal så kan ikke dra helt opp til Trondheim, men lese en bok skulle jeg nok greie. Føder for første gang og kunne godt tenke meg å ha noen fokuspunkt under fødsel slik at jeg ikke tar helt av og mister all kontroll...

Hei. Du kan kjøpe Anna Wahlgren-Barneboka. Hun skriver om Lamaze, men det er bare et lite kapittel i en stor og dyr bok. Resten av det som står dær kan også være nyttig for noen, men de tingene hun mener om ting og tang kan være litt "sære" for de fleste av oss. Nevnte boka for JM, og hun innrømmet at hun ikke likte boka. Anna Wahlgren er en av de som mener det er helt fint både å røyke og drikke i svangerskapet, fordi hun har født store og sterke barn langt etter termin selv om hun har gjordt begge deler.

Eventuelt kan du sende meg en mail med adressen din så sender jeg deg kopi av det skrivet jeg deler ut på BIM-treff i morgen. Det er basert på Lamaze-kapittelet i barneboka samt Lamaze-kurs i danmark. Du skulle fint klare å lære deg metoden ved hjelp av den.

Mail: [email protected]

Lykke til

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...