Gå til innhold

Antall svangerskapskontroller

Anbefalte innlegg

Kor mange kontroller har de vore på til no? Reagerer berre på at det er så få kontroller i starten av svangerskapete blitt. Var ikkje så få for tre år tilbake... Eg var til fyrste kontroll i veke 10, og deretter UL i veke 17, og ein "krise"kontroll i veke 18. Fekk beskjed om at det ikkje var normalt med kontroll før i veke 24, da de rekna UL som ein kontroll. har eg -eller dei på legekontoret- misforstått totalt? Hmm...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6355245-antall-svangerskapskontroller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei :) Eg var til lege med en gang eg fant det ut, da var eg 4 uke på vei. Fikk henvisning til tidlig UL for å sjekke at fosteret lå i livmora hadde denne i uke 8.

Har var til lege i uke 11 og tok blodprøver osv, og hadde time med jordmor i uke 14 for å få høre hjertelyd. Denne timen var vist ikke "vanlig" å ha så tidlig lenger, hadde ordinær UL 1 sept, og skal til legen igjen 9 okt.

Jordmoren sa noe om at det er kommet nye "regler" på dette med kontroller. Det skal vist ikke være så mange lenger.

Er jo selv ikke helt enig i dette da for det er jo greit med kontroller "ofte" for å sjekke at alt er som det skal:) Ting kan jo fort forandre seg !

Ja, det er det eg reagerer på og... Egentlig skulle eg gå i 14 veker uten kontroll (utenom UL).... synest det var for lenge, så ringte og sa at eg SKU ha ein time. Det er jo ikkje berre ungen ein skal sjekke om har d bra... Mor da? Det var difor eg måtte på kontroll før enn i veke 24. Tenker på førstegangsfødende og.. Hugser kor betryggende det var å gå på kontroll ein gong i mnden! Men, er vel kuttet i helsebudsjettet til den Norske stat som har satt ein demper på antall kontroller....

Hei, Det er kommet nye retningslinjer ifht kontroller under svangerskapet. Så lenge alt ser normalt ut, skal det bare være ca en kontroll i mnd, så vidt jeg har forstått. Den første kontrollen er gjerne rundt uke 10. Så det er ikke så unormalt med så få kontroller som du har vært på. Min lege regner også UL som en av kontrollene. De får jo sjekket livet i magen vel så bra på UL undersøkelsen som på vanlig lege/jordmorkontroll. De har visst kommet fram til at mange av kontrollene og prøvene som ble gjort tidligere var unødvendig. Men føler man seg usikker på om alt er som det skal, så skal man selvfølgelig ta kontakt med legen for å sjekke opp i det.

Lykke til videre med nurket i magen!

Hei Kjeiken! Fant omsider denne siden du nevnte- så etter Februarklubben, men så fant jeg det via Terminklubber, ja.... ganske ny her som sagt.... :)

Har også reagert på at det er så få kontroller denne gang.... men det er som hun andre sier- det er kommet nye retningslinjer- dessverre... Var til 1.kontroll i uke 8, og da var det meningen jeg skulle gått helt til UL, som er nå på fredag, (dvs. 10 uker uten sjekk), men jeg kunne velge om jeg ville få satt opp en time hos legen min i uke 14, og det gjorde jeg jo selvgølgelig! Så nå er det UL på fredag (min uke 18) og så skal jeg til JM i uke 20. Da jeg var hos legen min i uke 14 fikk jeg ny time hos henne 28.desember.....! Og skal til JM en gang til mellom uke 20 og 28.desember.... synes det er altfor sjelden! Det var jo virkelig fint å være førstegangs i forhold må jeg si.. Har fått et skjema av legen min som viser oversikt over besøk hos lege og JM for førstegangs, og for påfølgende graviditeter etter det.... Kan skrive inn skjemaet til deg hvis du vil? :)

Mvh

Ja, det er godt å høyre det ikkje berre er meg som reagerer.. Er ikkje bekymra eller noko, men det hadde vore greit få et mål, og høyrt hjertelyd... Ringte og bestillte time hos jordmor, men der er det KØ... må vente til 30.oktober. Litt i stuss om eg skal til lege før det eller ei. kanskje det kan vere hjelp i det skjemaet du har fått, så eg får ein peikepinn på kva eg skal? Om du orker, set eg pris på om du skriv inn skjemaet!! Spurte legen min om dette, og han sa berre at dette hadde nok eg bedre kontroll på... MHM...

Annonse

Hei igjen! :)

Ja, enig i det med mål og hjertelyd! Det er jo betryggende å se at magen vokser og babyen puster som den skal uten at det går evigheter i mellom! Er ikke så veldig bekymret, men litt kanskje.... forklaring: datteren min som nå er 1 år og 2 mnd. var litt liten da hun ble født (2960g/48 cm), og på slutten av sv.skapet så fant ikke legen min de samme SF-målene etter 14 dager som JM hadde funnet, så vi ble sendt rett til KK for utvidet UL, og der ble det mye styr med at det var en liten baby etc, kanskje bare 2500g (1 uke før termin.....) og vi ble jo kjempebekymret...... Ikke noen hyggelig slutt på svangerskapet, så med dette friskt i minne så hjelper det ikke med færre kontroller liksom... Men....

Her er "kopi" av skjemaet jeg har fått av legen min :) :

Uke: Para 0: Para 1+:

9 Lege Lege

16 Jordmor

20 Jordmor Jordmor

24 Lege

28 Jordmor Jordmor

32 Jordmor Lege

34 Lege

36 Jordmor Jordmor

38 Lege Jordmor

39 Jordmor

40 Lege Lege

(41 Lege Jordmor)

Para 0 er aller første graviditet, og Para1+ er andre og flere graviditeter etter første- HVIS du ikke visste det, mener jeg.

Vi fulgt dette skjemaet forrige gang jeg var gravid, men denne gangen synes jeg er veeldig lenge å gå fra uke 20-28 uten kontroll, så jeg kommer til å høre med JM om jeg kan få satt opp en time i uke 24 også!

Håper det kan være til hjelp og at du finner ut av det :)

Klemmer fra

Huff, linjene flyttet på seg etter jeg trykket Lagre..... skjønner du hvordan det skal være likevel? Ukene under hverandre står jo rett, men Lege og Jordmor linjene har flyttet seg for langt til venstre.... Det skal være et ord under hver av Para'ene liksom.... håper du e med? :)

Heisann, og takk for lista =)

Skjønner godt at du gjerne kan tenke deg litt tettere oppfølging da ja! Trudde ein blei fulgt opp bedre i seinere svangerskap dersom det var kluss i det fyrste... men, kanskje ikkje samkjørt praksis hos alle legene der heller... Fått time til jordmor om 6 veker som eg sa. Og utifrå lilsta du sendte, så skal eg ikkje til noko kontroll før det. Men... no har bekkenet begynt å tulle igjen, så spørs om ikkje eg må inn og få henvisning!

Lurte ei stund på kvifor det stod jordmor to ganger og slik, men skjønte det fort, so no worries !!

Vel, klar for kveldsmat kjenner eg... hehe..

Snx =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...