Gå til innhold

Da er jeg offisielt en sliter. Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Trodde steget var å ringe fastlegen, bestille time og ta det derfra? Skal jeg bestille time kun til meg? Går man sammen med mannen? Burde jeg heller ringe gynekolog?

Må nnrømme at jeg ikke har fulgt med på utredningstråder da jeg er optimist og hadde aldri trodd at det kom til å gå så langt.... Søkte litt på forum men fant bare ut hva folk hadde hvert igjennom, ikke hvordan man gikk frem.

Veldig takknemlig for svar,

Klem

Fortsetter under...

Velkommen hit:)

Jeg gikk til fastlegen min og fikk henvisning til gynekolog. Man kan også gå privat, og bestille time direkte, men det er dyrere.

Jeg gikk alene til fastlegen min og fikk henvisning. Hos gyn tok de blodprøver og vaginal ultralyd, samt at jeg fikk med meg en henvisning til sykehuset slik at sambo fikk tatt sædprøve.

Deretter får du hjelp utfra blodprøvesvar, vaginal ul og evt videre utredning alt etter hva gyn tror er problemet til at dere sliter med og bli gravide. Her vi bor tok det 2-3 uker før vi fikk svar på sædprøve, men det varierer vel fra hvor man bor. Du vil ikke få hormonbehandling før man vet at det ikke er noe galt med svømmerne til sambo, slik at du ikke spiser hormoner unødig.

Håper dette var litt oppklarende. Er det noe mer du lurer på skal du bare spørre.

Lykke til:)

Velkommen inn hit! Selv om du sikkert, som meg, ser på det som et nederlag så er det likevel godt å snakke med personer som går gjennom det samme som en selv.

Jeg startet med å kontakte fastlegen min, og hun henviste meg og samboer til gynekolog (han var ikke med til fastlegen). Jeg fikk så et brev i posten fra gynekologen at samboer måtte levere sædprøve før vi sammen skulle komme til gynekologen. Tror det tok ca 2 mnd fra henvisning fra lege til vi fikk time hos gynekolog.

Hos gynekologen snakket hun mest mest med samboeren min, og forklarte han hva som kunne være årsaken til vår barnløshet og gikk igjennom svaret på sædprøven. Hun tok vanlig GU med celleprøve, og innvendig ultralyd - begge deler på meg selvsagt.

Jeg ble henvist videre til sykehuset, da hun fant ut at den ene eggstokken min er forstørret. Det tok ytterligere 2,5 mnd å få time på sykehuset. Dersom de finner at alt er OK skal jeg starte med Pergo.

Håper du ble noe klokere?! Mitt tips er i alle fall å bestille time til fastlege med en gang. Jeg gikk dit når vi hadde forsøkt i 9 mnd og angrer på at jeg ikke gikk dit før..

Bare spør visst det er noe annet konkret du lurer på - som jeg eller noen av de mer erfarne kan svare på.

Lykke til.

Tusen takk begge to. Og takk for den varme velkomsten :-)

Jeg har nå bestilt time hos fastlegen min - så får vi ta det derfra. Fikk ikke time før torsdag i neste uke.... Jeg som hadde lyst til å løpe ned dit med en gang... Får vel bare prøve å smøre meg med tolmodighet da det ser ut til at ting kommer til å ta litt tid.

Var hos fastlegen min for 3 mnd siden. da fortalte jeg at vi hadde prøvd i 9 mnd men at ingenting skjedde. Fikk da til svar at han ikke kom til å foreta seg noe som helst før det hadde gått 12 mnd og at jeg heller fikk komme tilbake da og det ikke hadde skjedd noe. Dette fordi han mente det var helt normalt å prøve i 12 mnd pga p-pillene etc.

Så nå får vi bare se hva han sier til neste torsdag da!

Takk for oppklaringer og lykke til videre.

Klem fra *m

Heisann og velkommen inn til oss. Håper du ikke blir her så lenge da!! Selv gikk jeg til utredning privat, på volvat og er kjempefornøyd med det. Fikk gjort nesten alt på en gang, så syntes jeg sparte penger der istedet for å gå frem og tilbake til offentlige gynekolog... men det var min måte. Finner du en flink gynekolog i det offentlige gåt det like fort der :-)

Ønsker deg masse lykke til med utredningen. Hold oss oppdatert om hva som skjer da!

Annonse

Hei på deg!

Ville bare henge meg på og ønske deg velkommen.

Nå har jo de andre sagt en del om fremgangsmåter så det er jo ikke noe vits at jeg repiterer det. Men vi valgte å gå privat i forhold til utredning og den første formen for behandling (pergo)

Det er jo selvfølgelig dyrere (1000,- for første timen) men du får alltid time fort og jeg føler at vi har fått kanongod oppfølging.

Ønsker deg lykke til med utredning og ikke være redd for å bruke oss om du trenger det. Ingen spørsmål er for dumme, ingen frustrasjon for stor og vi tar også selvfølgelig i mot gladmeldinger med takk.

Klem

Heisann!

Jeg har gått til gyn for pergotime. Fikk til slutt henvisning av legen etter mye om og men. Hun ville først at vi skulle ta prøver og lignende hos henne først, samt ta prøve av mannen min, noe han var mer enn villig til å gjøre. Selv om han ikke var med meg på dette legebesøket. Jeg tok en liten løgn til legen min og sa at en lege i familien min sa jeg burde få en henvisning til Dr. Lossius. (en kollega av meg har gått til han. å, hun sa han var fantastisk!)

Ja, jeg har en lege i familien, men jeg tar ikke opp sånne ”ting” med henne. Så jeg syntes ikke løgnen min var så farlig.

Legen min ble lettere stresset av dette. Unnskyldte seg og sa hun hadde litt dårlig tid, men at du kunne skrive en kort henvisning til denne legen. Du kan tro jeg ble glad.

Måtte vente 1 mnd før jeg fikk time hos gyn.

I dag hadde jeg mitt andre besøk hos denne spesialisten på 3 mnd. Skal nå skal jeg bruke dobbel dose med pergo. Jeg har ikke måtte ta noen blodprøver ennå. Å, min mann har heller ikke måtte ta noen tester. Kan jo nevne at jeg har en datter på 4år sammen med min mann. Så jeg vet at jeg kan bli gravid. Det tok oss 2 år med prøving på egenhånd den første gangen. Vi har nå prøvd aktivt i 3år på en ny spire. Vi venter ennå i spenning*

Det jeg vil frem til er at det er en del forskjellige behandlinger/tester ikke tester man må gjøre hos de forskjellige legene før man får pergo.

Ønsker der lykke til i jakten på en liten spire;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...