Gå til innhold

Hyl og skrik.

Anbefalte innlegg

Jeg har en nydelig gutt på snart ni måneder. Han er en snill og god som gull, men en tyrann når det gjelder søvn.

Etter en tøff start med kollik ble han båret og bysset i søvn fram til han var ca. fire måneder. Vi brukte lang tid på å få han til å sovne, og når han først sovnet våknet han ofte etter kort tid. Da han var ca. fem mnd bestemte vi oss for at ting måtte endres og prøvde å legge han i sengen og la han gråte til han sovnet. Det startet greit, dvs han gråt kortere for hver kveld som gikk, men han sluttet aldri å gråte helt. I fire mnd gråt han hver kveld fra 30 min til 11/2 time. Han stoppet når vi kom inn på rommet hans, men hylte til når vi gikk. Han lå veldig urolig og ble veldig stresset av situasjonen.

På dagen sov han veldig lite fra starten av. Da måtte jeg ut med vognen hver gang han skulle sove. Etter 30 min søvn våknet han uten å finne søvnen igjen. Med lite søvn både på dagtid og om natten ble han veldig grinete og sutrete.

Vi har prøvd mye forskjellig for å få han til å sove mer og bedre. Og etter 9 mnd med hyl og skrik har vi endelig funnet vår redning! På dagtid sover han nå i en vugge som henger i taket og pendler i lengderetning, Byssan Lull. Denne har han også sovet i om natta når det har stått på som verst. Uten en lyd sovner han, og sover i 1-3 timer to ganger om dagen. Om kvelden har vi den siste uken lagt han i nattpose som er festet med en reim under madrassen. Jeg har vært veldig skeptisk til posen siden han har ligget så urolig, men han sovnet første kvelden uten protester og uten en lyd! Han sovnet kl 19.30 og sov til 8.00 dagen etter. Våknet to ganger, fikk smokken og sovnet igjen uten en lyd. Dette har han fortsatt med siden. Håper at han snart sover i denne på dagtid også, men vi tar ett skritt av gangen.

Sammen med faste leggerutiner, noe jeg mener er veldig viktig, har dette gjort hverdagen mye lettere. Jeg var ikke klar over at søvn var så viktig før jeg ble fratatt den da trollet kom til verden. Det skal ikke mye til for å vippe en av pinnen når en går flere måneder uten nok søvn.

Sovedyret

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6350909-hyl-og-skrik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, må komme med en liten korreksjon. Det høres vel ut som vi har latt lillegutt ligge og skrike alene på rommet sitt i all denne tiden, men det har vi altså ikke. Når jeg skrev at det tok fra en halv time til en og en halv time, så var det fra vi la han til han sovnet. Satt ved sengen og strøk han over hodet og rugget på sengen. Sang sanger og tok han opp når frustrasjonen ble for stor.

Sovedyret

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6350909-hyl-og-skrik/#findComment-6351893
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...