Gå til innhold

Er 36. Mannen min mener vi skal ta fosterv.prøve. Jeg vet ikke....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

HEi, vil gjerne ha noen gode råd.... Er ikke mer enn 5 uker på vei, men forstår at hvis man skal sette i gang en prosess rundt fv- prøve eller duotest er det lutr å være tidlig ute med bestilling osv...

 

Hva skal jeg gjøre? Vanlig UL først? Hva kan de se der? Når? Også hva gjør vi videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvom man må være ute i god tid for å få time til dette trodde jeg dette ble gjort samme tid som UL. Hadde vært redde det kunne skade barnet, for det kan skje, men jeg kjenner ikke prosedyrene og skal ikke være negativ til dette.

 

Er det en sykdom eller Downs Syndrom han er bekymret for?

Vil han sjekke for å vite at alt er ok, hvis ikke vil han at du skal fjerne det? Har dere snakket om dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedinnlegger: Har lest der. Forstår at det er mulig selv om under 38.

 

Forstår egentlig at det er mye de ser på vanlig UL og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket løst om det før jag var gravid. Lurer på om jeg må ta han med meg til UL i uke 10. Slik at vi får snakket med legen sammen.

 

Vi har to velskapte barn fra før. Han er redd vi skal få en med misdannelser...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to flotte jenter fra før og man skal jo ikke ta det som en selvfølge at alt går bra. Synes det er utrolig at det faktisk gjør det de fleste gangene, det er jo mye som skal fungere.

 

En UL der dere begge er er jo et fint sted for en samtale. Da vil dere jo også ha en nøytral fagperson til stede.

 

Ønsker dere lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i bladet GRAVID står det en liten "artikkel" om fv prøver ol. Står at dette bare tilbys de som har fyldt 38 år ved ternin.

 

så vet rett og slett ikke om du får det siden du ikke er 38.... hør med legen din du. Da får du vite det du trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med mannen til legen og hørt om evt farer ved å ta fosterv.prøve, og hørt hva legen mener dere burde gjøre. Det er greit at dere går sammen, så får dere samme informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du kan be legen om å sende dere til genetisk veiledning- kan kanskje roe dere ned litt. Det er større risiko for at fv-prøven fører til skade (tidlig abort, lekasje av fostervann) enn det er for at det er noe galt med barnet. Leger med stor erfaring i å ta FV, slik som legene på store sykehus, vil ha en mindre risikorate i forbindelse med fv enn andre.

 

 

Prøver som ikke er risiko for barnet inkluderer duotest (blodprøve av deg) og tidlig ultralyd med fosterdiagnose (det er få steder de kan gjøre dette, de store sykehusene og et par privat-klinikker, krever spesial-opplæring). Begge bør tas før uke 13. Du må nok argumentere bra med legen for å bli henvist til genetisk veiledning og duotest. De kan tilby slike prøver til de under 38 på grunn av at man har fått barn tidligere med sykdom som er genetisk relatert, dersom det er ting som tyder på arvelig sykdom i familigen og av mer psykologiske grunner.

 

Dersom duotest/ultralyd prøvene viser at dere er i risikosonen (kan ikke gi sikre svar, bare en utregning av sannsynlighet) vil dere etter all sannsynlighet få tilbud om fostervannsprøve, om du er under 38 år eller ikke.

 

Lykke til!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke ta en slik prøve når jeg var gravid for første gang og gutten min ble født 29.06.06 og jeg hadde fyllt 38 år...fikk tilbud om det men takket nei....

det kommer jeg til å gjøre neste gang jeg blir gravid.....håper det klaffer snart....:o) skal ha EL i morra tji...

jeg fikk god oppføling tror jeg hadde 10-11 ul jeg hos jm mi....

og jeg føde et frisk og sund gutt :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...