Gå til innhold

Sår stump med tøybleier

Anbefalte innlegg

Guttungen på seks uker må bruke tøybleier fordi JEG, av alle mennesker, er allergisk mot papirbleiene. Men nå viser det seg at han veldig fort får sår stump når vi bruker tøybleier (brettebleier med brillebukse og ullbukse). Det virker som sårheten kommer fordi han bæsjer hele tiden, bittesmå klumper og en del saft som kommer med prompene (han får bare morsmelk). Og ifølge Nøstebarn skal man ikke bruke salve, fordi huden skal tørke og lege seg selv, men det gjør den altså ikke. Er det noen som har et tips å komme med? Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6350472-s%C3%A5r-stump-med-t%C3%B8ybleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsaken til at en ikke skal bruke zinksalve er at denne legger seg som en hinne over huden. Denne hinnen hindrer at huden blir irritert, men den hindrer også at det kommer luft til. I stedet for zinksalve bruker jeg en fet krem (jeg bruker locobase, men du kan bruke andre også). Noen bruker potetmel, men det må tørkes først. Det skal finnes en tråd inne på tøybleiedelen av tettinntil.com sitt forum, du må melde deg inn og så søke opptak til tøybleieforumet.

En annen ting du kan se på er hvordan du vasker bleiene, husk mildt vaskemiddel uten parfyme og pass på at vaskemiddelet er skylt godt ut. Det kan være vaskemiddelet han reagerer på.

Det er også normalt å bli sår i oppstartfasen dersom dere har forsøkt papirbleier og nå gått over tøybleier.

Eg er einig med Nøstebarn at det er unødvendig med salve så lenge stumpen ikkje er sår. Men når den først er blitt sår, så må ein jo gjere det ein kan for å få den til å bli bra att.

* Det viktigaste er å lufte stumpen. La babyen ligge på stellebordet (eller på tisselaken på golvet for den del) utan bleie så mykje som mulig.

* Ikkje vask stumpen med mindre det er bæsj i bleia. Vask aldri med såpe, ha heller ikkje såpe i badevatnet.

* Vask bleiene med nøytralt vaskemiddel, ikkje bruk skyllemiddel eller tøymykner

* Du kan prøve å drysse potetmjøl på stumpen. Potetmjølet suger opp fuktighet slik at det ikkje samlar seg fukt f.eks. i "valken" ved låret. Men kor stor effekt det har på heile stumpen veit eg ikkje.

* Du kan smøre med ein nøytral salve. På barsel fekk vi anbefalt salven Unguentum M, som kan brukast til "det meste". Såre rumper, såre brystknoppar (treng ikkje å vaskast av før amming), tørre hender... Du finn den blant babyproduktene på apoteket. Kvit tube med blå skrift, ligg inni ei pappøskje. Kostar ca 50kr. Den har i alle fall fungert kjempebra når guten vår har vore litt raud.

Ranveig R her over har fine tips.

Vi gikk over til tøybleier til pjokken i beg av august, og nå først ser det ut til at pjokken ikke er plaget med sår stump lengere. Dette er visst ganske vanlig når man går over fra det ene til det andre.

Vi har latt han ligge mye med rumpa bar slik at han har blitt luftet. Vi klipte opp en søppelsekk som vi hadde over leketeppenet med en håndduk over, og sånn har han fått ligge å sprelle. I tillegg har vi brukt Silulen sinksalve når han har blitt skikkelig sår, og den hjelper kjempefint. Og så vil jeg bare råde dere til å skifte på han ofte, det hjelper å ikke være våt. Og skift med engang han bæsjer, bæsjen de har når de er så små er skikkelig dårlig sak for huden deres.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...