Gå til innhold

måler de nakkefolden på ultralyd uansett?

lillemy83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja det gjør de. men den beste indikasjonen på om barnet har downs er mål av nakkefold i uke 12-13. Etter dette kan det være vanskeligere å se, men blir det oppdaget ved ord. ultralyd vil du bli sendt videre til enten dobbeltest (blodprøve) eller fostervannsprøve.

Vi har gjort en utvidet UL på Riksen i uke 13 og tok trippeltest (tvillinger i magen) i uke 16.

Dette fordi jeg er bærer av en genetisk betinget sykdom og blir 35 år ved termin, dette er ingen rutine.

Du er så ung så du trenger ikke bekymre deg for disse tingene ;)

Ja det sier de. Jeg vet hvordan det er å vente barn med funksjonshemming og vil anbefale deg å vite hvis det skulle være noe.

Da får du den beste oppfølgingen du kan få under svangerskapet, får bearbeidet følelsene som kommer, bedre å få dem nå enn på barsel når du er et kaos av følelser fra før. Du vil også kunne få den beste pleien for ditt barn med det samme det kommer ut.

Jeg forstår at det å ha et valg er VANSKELIG, vært i den situasjonen 4 ganger tidligere. Men min erfaring er at det er bedre å vite enn ikke....

Er det noe som indikerer at det skulle være noe? Er du over 35 år?

Spør meg gjerne hvis du ønsker råd!!!!

Lykke til!

Annonse

Han målte det ikke hos meg - trodde faktisk ikke de hadde lov til de - på den vanlig ul.

Nå har jo jeg tatt dobbeltest da tidligere og allerede gjort dette...

Har ikke hørt om noen ennå som har fått dette på vanlig ul.

Min UL lege sa at han ikke hadde lov til dette - da det er strenge regler på dette i Norge.

Men tips fra tidligere dersom du er nyssgjerrig er å spør om du kan se nesebenet - de fleste med downs har ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...