Gå til innhold

Svangerskapsforgifning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk svangerskapsforgiftning i uke 33, og måtte da ta haste ks. Lurer på om sjansen er stor for svangerskapforgiftning i neste svangerskap, og neste svangerskap osv.

Noen med erfaring på dette punktet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg har lest tidligere (sikkert her inne) er at om du får alvorlig svangerskapsforgiftning før uke 31 så er det større sjanse for at du vil få det i neste svangerskap også.

Men er vel helt umulig å si egentlig, alle er jo forskjellig. Det jeg syns går igjen på disse sidene er at de som har fått det med flere barn, får det gjerne enda tidligere igjen med neste mann.

Men har også lest et eller annet sted (dagbladet?) at det ser ut til at jo flere år man venter jo mindre er sjansen for at det skjer igjen. Minimum 2 år må jeg vente sa legen på obsposten. Fødte uke 28+1.

Skrevet

Tror sjangsen er størst med nr 1.

Selv hadde jeg det med nummer 1, men ikke med de to andre, men da har jeg også skiftet mann i mellomtiden så dermed er det ikke helt sammenlignbart. Ble imidlertid fulgt opp ekstra på begge de to siste svangerskapene litt oftere enn dagens anbefaling, nettopp med tanke på en eventuell svangerskapsforgitning.

Skrevet

Når jeg skriver "får det gjerne enda tidligere igjen med neste mann." så mener jeg neste barn, ikke med neste mann du får barn sammen med altså.....

Hehehe kunne sikkert tolkes på begge måter.

Skrevet

Til meg sa de at det var mest vanlig for førstegangsfødende. Jeg hadde det kun med nr. 2, så de spurte om jeg hadde fått ny mann mellom første og andre mann....

De sa også at det ikke var noe større sjanse for at jeg skulle få det en evt neste gang...

Skrevet

jeg fikk svangelskapsforgiftning. fødte i uke 31+4 haste snitt... jeg fikk høre at jeg fikk det i neste svangelskap.. men sjangsen er der.. sist no fødte jeg i uke 27 og fikk enda verre svangelskapsforgiftning... lå 2 døgn på intensiven selv... alle jeg snakket med på sykehuset som fikk svangelskapsforgiftning første gang fikk det også andre gang.. selv så kan jeg ikke få flere barn.. får ikke lov av sykehuset...

men jeg har samma mann på begge jeg..

men risken er der uansett og er vel kanskje verd å ta?

fikk veldig bra oppfølging

Skrevet

Hei,

Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning i første svangerskap og ble innlagt i uke 27/28, og datteren min ble født i uke 32. Var veldig syk både før og etter forløsning. Etter fire år bestemte vi oss å få en til. Jeg insisterte på å få tett oppfløging på rikshospitalet, selv om alle rundt meg (også fastlegen) sa at sjangsen for å få det igjen var minimal.

Jeg kjente på meg ganske tidlig at det var noe i gjære. Rundt uke 25 begynte blodtrykket mitt å svinge (hadde blodtrykksmåler hjem - anbefales!), men ingen andre symptomer. I uke 29 ble jeg innlagt på Riksen med både høyt blodtrykk og proteiner i urinen. Jeg var superlykkelig for at jeg hadde så tett oppfølging, siden jeg ble innlagt etter en rutinekontroll. Ble dårlig veldig dårlig til tross for at jeg lå inn på observasjon, og det hele endte med hastekeisersnitt i uke 32, nok en gang. Denne gangen kom jeg meg mye raskere i form, og alt gikk bra med sønnen min.

Jeg har blitt frarådet å få flere barn, da jeg har utviklet svangerskapsforgiftning så tidlig i begge mine svangerskap. Jeg har barn med samme mann, så sjangsen øker pga dette også. Jeg ønsker heller ikke å gå gjennom dette flere ganger, og det var spesielt vanskelig å få nummer to prematurt med en 4-åring hjemme.

Jeg vil anbefale alle som har hatt svangerskapsforgiftning, og som planlegger nytt graviditet å insistere på å få tett oppfølging, kjøpe blodgtrykksapparat, og få en tidlig sykemelding!

Hilsen

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg fødte en sønn i uke 35+1 pga svangerskapsforgiftning. Overlegen sa da at det var 10% sjanse for at det samme ville skje i neste svangerskap og at sjansen økte litt hvis det var en annen far til barn nr 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...