Gå til innhold

å få til amming etter to måneder med flaske....

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger sårt noen gode råd og ser at på dette forumet er det mange flinke og engasjerte brukere som gir gode svar. Først litt historikk: Jeg fødte en gutt for to måneder siden med keisersnitt. Jeg fikk gutten til meg etter noen timer og han fant brystet mitt og utløste en av de største smertene jeg noen gang har opplevd. Det reiv og sleit, sved noe helt forferdelig. Jeg reagerte med et hyl og strammet det jeg hadde av muskler mens tårene trillet. Slik fortsatte ammingen de neste dagene, det var intenst vondt og jeg grudde meg for hver gang. Pleierne sa at vi hadde rett teknikk,noe jeg enda ikke forstår. Fikk ingen forklaring på hvorfor ting var så vondt og jeg følte meg skikkelig mislykket. For hver amming hylte jeg til, strammet hele kroppen og situasjonen var helt uholdbar. Gutten hadde så stort sugebehov og kopp var misykket. Det var en stor lettelse å begynne med flaskemating...... Jeg har pumpet meg i to måneder, gitt mm og tillegg, mest tillegg. Det har ikke fungert så bra, fordi han svelger så mye luft fra flaske og gråter veldig mye under måltidet.

Jeg opplever ikke smerte når jeg pumper meg og ønsker så sårt å få til å amme gutten, nå etter to måneder med flaskemating. Har prøvd, det er mye gråting og sikkert mye forvirring for guttens vedkommende, men han har etter mye styr tatt brystet. Jeg vet at jeg har lite melk, har aldri pumpet ut mer enn 40 ml tilsammen på to bryst og vet at dette langt i fra holder til et måltid. Altså må jeg vel fortsette med flaske også(?)

Når gutten først tar brystet har han ikke de problemene han har med å svelge luft og matingen blir helt annerledes, men han sovner ofte og det er sikkert fordi det krever en annen sugeteknikk der han må gi på mer.

Trenger praktiske råd om hvordan jeg skal få dette til, har liten selvtillit når det gjelder amming. Klarte heller ikke å amme mitt første barn pga prematurfødsel. Er det en altfor stor omveltning for gutten å innføre amming etter to måneder? Vondt å se på fortvilelsen og forvirringen hans når jeg legger ham til, for det krever lang tid før han tar brystet........Men vil så gjerne få dette til!!!

Takker og bukker for svar!

Fortsetter under...

Hei!

Så flink du er:) Synes du skal fortsette slik du gjør jeg, men i ditt tilfelle kan hjelpebryst være en god løsning for å både få han til å ta brystet og for å få opp produksjonen. Dette kan du lese mer om inne på ammehjelpen sine sider!

www.ammehjelpen.no

Har hørt om andre som har klart dette, og det er ikke sikkert du vil trenge flaske i tillegg, spørs om du får opp produksjonen din.

ønsker deg masse lykke til!!

Jeg hadde samme problemene på sykehuset, selv om jeg gikk igjennom en vaginal fødsel. Lillegutt hylte og skrek som en besatt & jeg hadde verre smerter enn under fødselen ved hver amming. Pumpet & ga på flaske (+1-2 flasker mme i døgnet). Passet på å kun gi flasker med ener og toer åpning på (liten åpning) slik at han ikke skulle foretrekke flaska over puppen om han skulle finne på å ammes igjen. Da han var 6 uker sa det bare klikk & han ville ammes igjen. Du kan eventuelt prøve tvillingstillingen på brystene for å sjekke om han vil ha det, eller å ligge mens du ammer. Ammehjelpen er sikkert vel og bra, men det er noen barn som rett og slett ikke vil ammes. Fikk beskjed på sykehuset at han hadde rett posisjon og alt riktig & de kunne ikke fatte hva som var galt. I ettertid (da han nærmet seg 3.5 mnd) fant vi ut at han hadde problemer med nakken (torticollis) & at dette var dels til skyld for ammeproblematikken & feil spiseteknikk. En annen forklaring på ammeproblemene var også at jeg hadde for store pupper for han. Ble liksom litt mye på en gang, så om du har det problemet så er det viktig å holde tilbake. Hvis gutten din er hvit på tunga så har han sopp. Det kan også føre til større smerter hos deg (+ tygging fra kjeven).

Håper du finner noen tips her i innlegget. Lykke til!

froggi

Har dessverre ikke noen gode råd til deg, men vil bare si at jeg er i akkurat samme situasjon. Det var nesten skummelt å lese innlegget ditt... Jeg har også intense smerter ved amming, mens det går greit å pumpe meg.

Har smertene dine gått over siden du ønsker å amme igjen?

Jenta mi er også 2 mnd og jeg legger henne til brystet med voldsomme smerter en gang til dagen for å holde henne interessert i brystet i tilfelle et mirakel skulle intreffe.

Lykke til:)

Tror jeg har herdet brystene ganske mye med all pumpingen. Og det gjør langt i fra så vondt som det gjorde når jeg legger gutten til. Men har også en mistanke om at han ikke suger så hardt som han burde etter to måneder med kun flaske. En annen grunn til at jeg nå ønsker å amme er at flaskematingen har blitt et forferdelig styr. Gutten svelger luft, krøker seg, skriker, for hvert måltid. Måltidene tar en evighet, dette skjer ikke når jeg legger ham til brystet. Det som er dumt oppi dette er at jeg har veldig lite melk. Har først og fremst brukt mme disse månedene og det jeg har pumpet ut har kanskje rukket til ett måltid med mm til dagen. Tror ikke jeg kan satse på fullamming. Har bestilt en time på helsestasjonen for å få mer tips til "prosjektet". Jeg har ellers drøftet disse smertene med flere, utdrivningssmerter er en teori, men da hadde det vel gjort vondt under pumpingen også(?) Har vært veldig rådvill ift hva det var jeg slet med, og vet det ikke enda... Men ser jo at andre også sliter med lignende. Ønsker deg lykke til!

Annonse

Vi fikk til ammingen etter 6 uker med flaske. Dårlige råd pga innovervendte brystknopper + jente med gulsott, gjorde at vi havnet "på flaska". En fortvilet telefon til ammepoliklinikken, samt en akutt time der, reddet oss:-)

Fikk beskjed om å kutte flaske asap, og bare amme, amme og amme. Sett av tid noen dager, og ikke tenk på noe annet. Få andre til å lage mat, ta husarb. osv. Fikk hjelp til teknikken også (bruker tvillingstilling som gjør at babyen får bedre tak), og når selvtilliten var på plass, løste alt seg:-)

Han vil si ifra når han er sulten, og om han så må henge på puppen konstant i noen dager, er det helt sikkert verdt det.

Når du har den flotte innstillingen du har, er jeg overbevist om at dere får det til!

Må bare oppdatere litt, i håp om å få noen nye synspunkter. Det har ikke gått så veldig bra med "prosjektet" mitt. Har fått god hjelp på helsestasjonen, men gutten min vil rett og slett ikke ta brystet. Bare hyler og blir helt stiv i kroppen når jeg legger ham til. Etter mye om og men hender det i noen tilfeller at han suger tak, men han suger aldri særlig lenge, og blir ofte døsig og sovner. Jeg har også lite melk, pumpet ut bare 20 ml idag på to bryst. Har sett meg nødt til å fortsette med flaske, etter han har sovnet ved brystet. Synes jeg har for lite melk å tilby ham. Vet at jeg kanskje burde lagt vekk flasken, for å få opp produksjonen, men han viser så stor motstand mot brystet, og det er ikke alltid jeg får ammet ham i det hele tatt når han skriker og stivner til. Vet ikke hvilken vei jeg skal ta videre... virker som dette bare er dømt til å mislykkes...........:-(

At du ikke får ut mer når du pumper, behøver ikke å bety at du har lite melk. Jeg ammer min lille gutt og han begynner nå å virke ganske fornøyd etter 6 uker med strev. Ser at han får i seg melk (renner ut av munnvikene) og jeg kan høre han svelge :-) Når jeg forsøker å pumpe kommer ikke mer enn 20ml hos meg heller. Tror det er noe psykisk som gjør at det stopper opp.

Må bare si at jeg synes du er utrolig flink! Jeg har ikke opplevd akkurat det samme som deg, men har hatt litt problemer i det siste med ammingen. Har en gutt på snart 6 uker som har et stort sugebehov, og har fått noen store sår på brystvortene som ikke vil gro med det første.. Fikk som råd av legen (etter at mye annet var prøvd) å pumpe meg i 24 timer og gi han med flaske. Det jeg tenkte kunne hjelpe deg er min erfaring med brystpumper, de er nemlig veldig forskjellige! Jeg har prøvd flere, og med f.eks NUK fikk jeg bare ut 20 ml.. mens jeg med Medela sin får ut gjennomsnittlig 150 ml!!! Stoor forskjell med andre ord. Prøv en annen brystpumpe enn den du bruker nå og se om du merker noen forskjell. Jeg kan ihvertfall anbefale deg Medelas Mini Electric!

Lykke lykke til!

anngående pumpe: anbefaler medela swing, dyrere enn mini electricen, men den bråker velidg lite i forhold. da jeg hadde electricen måtte jeg ut av rommet der babyen var for å pumpe, hun var livredd lyden. med swingen kan pumpa ligge på hodeputen hennes nesten, og hun sover like godt.

Takker for svar. Bruker medela symphony, har prøvd flere pumper uten større hell. Saken er vel heller at jeg ønsker å slippe å pumpe meg, at gutten skal ta brystet og suge i seg det det som er. Men som skrevet er dette veldig problematisk. Han skriker og blir stiv i kroppen. Noen ganger tar han tak og suger litt og sovner. Andre ganger vil han ikke i det hele tatt. Han er jo vant med flaske. Men jeg hadde håpt at jeg skulle klare dette, få til å amme ihvertfall litt...........

Har du forsøkt hjelpebryst? Der mme blir gitt til barnet med sonde på puppen?

Og, siden du har lite melk (sier du), har du smakt på melken? Er det gått langt ned, så kan melken smake salt og bittert. (naturlig avvenning...) Da er egentlig løpet kjørt for denne gang, siden barnet ikke er interessert i brystet. Mamming er viktigere enn amming, husk det!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...