Gå til innhold

Akupunktøren mener han har funnet diagnosen.. (samme som sliterne)

Anbefalte innlegg

... jeg har visstnok ikke yin og yang i balanse. Jeg stresser alt for mye mener han, og det er helt sant. Dette med barnløsheten og at de ikke finner noen forklaring på det, tærer veldig på. Og etterhvert som ukene har gått og jeg går til akupunktør, føler jeg kanskje at jeg stesser mer?

Jeg fokuserer så mye på å stresse ned, at pulsen går sky high. Føler nesten at jeg har blitt mer nervøs (nervete) av prøvingen. I tillegg har jeg mye stress med familien, og det gjør at jeg til tider kan bli litt urolig.

Jeg haaaater når folk ber meg roe ned og avstresse, for da vil barnet komme. Jeg vet at jeg kanskje aldri kan roe helt ned. Kan ikke jeg få barn jeg da?

Kvinner med store nerveproblemer blir jo gravide jo! Jeg har ikke tidligere trodd på at stress virker som prevensjon mot graviditet, men jeg blir samtidig redd for at akupunktøren har rett.

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, bare å skrive ned hjelper på.

Kanskje jeg skal benytte anledningen til å spørre om det er andre urolige sjeler der ute. Jeg mener, stort sett er alt som normalt, men av og til kan det skylle over meg bølger av en slags usikkerhet, frykt. Frykt for at jeg ikke skal få barn, frykt for at familien min ikke skal klare seg osv.. Jeg føler meg ikke gal altså:-) Bare litt urolig til tider. Men så går det fort over igjen. Akupunktøren min mener dette da kan være grunnen. Har han noe i det?

klem

Fortsetter under...

Beklager men nyeste undersøkelser viser at stress IKKE har noen innvirkning på om man blir gravid eller ei.

Altså burde akkupunktøren din lese litt mer om forskning og ikke om balanse og yin yang :)

Takk for svar!

Utredningen vår er ferdig, og vi venter nå på å sette i gang med ivf.

Jeg vet jo at stress ikke er påvist som skadelig for fruktbarheten, men det er noe med å få slengt det i ansiktet. Jeg klarer i hvert fall ikke la være å tenke på om det er "noe i det".

Men jeg tenker som deg Mia_l: det ligger nok noe bak som de ikke har fått tak i ennå.. føler ikke jeg har fått den beste utredningen. Tiden vil vise:-)

Hei MaliMali :o)

Mulig at det finnes undersøkelser et sted om at stress ikke har innvirkning på graviditet eller ei. Men i det virkelige livet har jeg flere eksempler på det motsatte.

Hvorfor blir så mange gravide når de står i kø til IVF eller i kø til adopsjon? Hvorfor blir noen lett gravide etter å ha fått det første barnet med IVF? Fodi de da kan "slappe av".

Jeg har en venninne som holdt på å prøve i 5 år, hadde 2.IVF der hun mista i SA. Etter det var hun så lei og hatet alt som hadde med prøving å gjøre. Svært kort tid etterpå var hun gravid på vanlig måte. Og nå har hun akkurat født nr.2 som også ble til av seg selv.

Har også en svigerinne som ble gravid mens de sto i kø til IVF.

Jeg er selv en person som "stresser". men det er noen ting man kan gjøre selv også. Er det noe du kan gjøre for å unngå det stresset med familien? Kan du unngå å bli en del av deres problemer f.eks?

Det høres ut som akupunktøren stresser deg mer enn han gjør nytte! Du skal ikke ha en sånn følelse etter å ha gått til akupunktur. Jeg ville sett meg om etter en ny...

Du er iallefall helt normal. Det er normalt å være redd for de man er glad i, redd for å mislykkes etc. Been there!! :o)

Det går bra til slutt - det VET jeg!! :o)

Klem fra

Sukk

hadde jo håpet å ikke måtte lese, stress ned så blir du gravid her.

Disse som blir gravide er ofte de som er uforklarlige barnløse, dessuten det er alltid noen som har 7 rette i lotto.

Og så har vi de ca 95% andre (tipper jeg) de ikke stresser, drar på ferie, drikker vin, skaffer seg hund, katt, you name it og ingenting skjer..

Faktumet er at det virkelig ikke har noen innvirkning, bedre er skikkelig utredning av begge parter, hva hjelper lite stress hvis mannen er komplett steril eller kvinner har pottte tette eggledere?

Annonse

Ah, ja, jeg blir innmari hissig på sånne W"stress ned, bli blidere, kjøp hund"-råd. Mannen min har sædceller som ikke klarer å svømme. Tror IKKE det hjelper om jeg stresser ned!

Man kan selvfølgelig gjerne ta det med ro for sin egen del - man har det jo ofte bedre hvis man lugner ned litt. Det kan jo hjelpe på humøret, og gi mer overskudd til både egne forsøk og IVF.

Såklart det er noen som blir gravide mens de står i adopsjonskø, IVF-kø etc. Det er jo mange IVFere som ikke er helt "håpløse". Men min teori er i allefall at disse ville blitt gravide uansett om de sto i kø eller ikke. Dessuten er det jo ofte disse lykkelige historiene man hører - det er tross alt veldig veldig mange som har adoptert og kjøpt hund uten å bli gravide.

Jeg støtter meg på vitenskapen her, og tror ikke at stress har så mye å si :-)

Men - desverre - er det jo noen som ikke finner ut hvorfor de ikke blir gravide på naturlig vis. Håper dere finner et tilfredsstillende svar! Lykke til!

Jeg sier faktisk ikke "stress ned så blir du gravid".

Jeg har selv strevd i årevis nå, uten resultater."Bare" mistet 3 foster. Tror dere ikke jeg er drittlei av kommentarer om å stresse ned??

Det er jo selvsagt de som er uforklarlig barnløse som kan lykkes "på vanlig vis". Vi andre må ty til IVF.

Jeg selv har det bedre når jeg stresser ned. Jeg har vært sykemeldt på alle mine IVf forsøk, og kjenner at min kropp har det bedre. Ikke sikkert det vil ha noe å si for å bli gravid, men kroppen trives nok bedre med et roligere tempo - tror nå jeg.

Har dere en link der man kan lese vitenskapelige artikler om stress kontra graviditet? Skulle gjerne sett den for å blitt roligere.

Ikke "angrip" mitt innlegg, jeg er i akkurat samme situasjon som dere, en iherdig prøver som lengter etter å bli gravid. Og jeg har akkurat mislyktes, så jeg er ganske sårbar.

Er du lege, lindynatt? Bare lurte.

Veldig mange "faktabaserte" svar (både her og på andre BIm-forum), men jeg lurer, som Lenn på om du har noen link på stress innvirkning på graviditet.

Her inne har vi samme mål - å bli gravide. Uansett stress eller ikke!

Hei! Jeg vil bare si at jeg tror på akupunktur!

Jeg har kun god erfaring med akupunktur, og det ble jeg da jeg fikk aku som smertestillende ved egguthenting. Jeg kjendte så og si intet! Etter et forsøk med akupunktur modnet jeg flere egg, fikk flere ut, flere ble befruktet og jeg ble gravid! (mistet dessverre).

Nå er jeg i gang igjen. Var til aku sist torsdag, og etter å ha merket på pulsen min kunne hun fortelle meg at jeg hadde vondt i magen!?? Jeg hadde ikke vondt, men jeg kom i tanker om at jeg jo ble matforgiftet i sommer. Dette fikk jeg nåler for, så neste gang burde jeg være balanse og jeg skal gjøre klar rugekassa! Gleder meg!

Uansett så blir ihvertfall jeg lykkelig, jeg får det overskuddet som kommer godt med i dette prosjektet.

Link til studiet som viser at stress ikke ha rnoe innflytelse på ivf:

http://www.webmd.com/content/Article/110/109678.htm

Ellers så viser det seg at akkupunktur er veldig positivt på å bli gravid ved ivf .. :

http://www.ivf1.com/acupuncture-ivf/

jeg mener at man ikke skal stole på alt som står på internett da, uansett om dine linker virker troverdige..

Stress er ikke noe bra tror jeg.. Og jeg tror at stress er medvirkende på mye negativitet i forhold til å bli gravid..

Annonse

ellers så jeg si at ingen kropper er like, og derfor er det ganske sannsynlig at vi reagerer forskjellig. Jeg vet at hvis jeg stresser mye i perioder, så merker jeg det på kroppen. Jeg får urolig mage, kviser.. Og det er jo pga stress.. Mensen kommer også senere når jeg stresser.. Så jeg vil tro at det kan være en sammenheng mellom stress og det å være gravid/prøve å bli det..

Jeg tror ikke det er pga stress at vi har havnet her, og tror heller ingen har fått en diagnose som infertile pga stress.. Men jeg tror det har en sammenheng noen ganger. Kroppen min reagerer veldig når jeg stresser.

Fordi ting har blitt "dokumentert" her, at stress ikke påvirker, så vil jeg igjen, med fare for å gjenta meg selv for mye, si at man aldri skal tro på det som står på internett. Man kjenner ikke folkene bak sidene. Allikevel om det som står virker troverdig og ekte, så må man ikke tro på alt man leser. Ikke her på bim heller. Ikke alle her er ekte (og da snakker jeg ikke om oss på ass.befrukt, men det vet jeg selvfølgelig ikke heller, men det har jeg valgt å tro!!)

Kroppene reagerer forskjellig. Noe som virker for andre, virker kanskje ikke for meg.. Allikvel om vi har likt utgangspunkt...

Måtte bare få skrive ned noen ord, var ikke meningen å være frekk eller noe.. Måtte bare få lufte noen tanker, da jeg ble litt irritert her jeg satt..

Klem

Hei Gøril,

Angående internett så har du sikkert rett i det, at det står mye tull der mener jeg. Men det ble faktisk gjennomført en studie på Universitetet i Göteborg (tror jeg, var i alle fall svensk) hvor resultatene viste at stress ikke påvirket reultatene (altså seriøs vitenskapelig forskning, publisert i et internasjonalt tidsskrift). Når det er sagt er det tilsvarende undersøkelser som finner at stress påvirker resultatet negativt. Det vil da si at resultatene er "inkonklusive", delvis på grunn av at man til nå mangler en klar definisjon av hva stress er.

Men, det som er problemet er at stress er individuelt, og baseres på mange ting som eksempelvis personlighet, det sosiale miljøet man har vokst opp i osv, derfor er stressnivå også vanskelig å gjøre noe med.

Problemet (ut i fra mitt perspektiv) blir da at "stress" begrepet på sett og vis blir brukt til å "årsaksforklare" barnløsheten, og dermed også til å tilskrive skyld til den part som stresser (bare du roer deg ned så sitter det, eller om du roer deg ned så forbedres sædkvaliteten osv). Jeg mener at dette er en unødvendig ekstra bleastning å tilføre et par som allerede er i en slags "livskrise" forbundet med det å ikke få barn......og stress er sjelden.....svært sjelden årsaken til at man blir henvist til IVF.

Dessuten tror jeg nok det er like mange som ikke blir gravide når de bestemmer seg for å gi opp eller for å adoptere, men dem hører man sjelden om.

Jaja, dette ble langt, men det er nå min mening.....håper vi alle klarer å "stresse" ned slik at prosessen blir mer behagelig, men jeg tror ikke det har en innvirkning på resultatet i det lange løp.

Hei og hå!

En liten diskusjon i gang her igjen:-)

Jeg er enig med det Lenn sier lenger opp her. På "noen" er det nok stress som er grunnen til at det ikke klaffer. For det er faktisk mange som blir gravide i vente av ivf-behandling,har fått et barn eller har adoptert. Men for flesteparten er det nok en fysisk grunn til at det ikke klaffer.

Under mitt første ivf-forsøk var jeg utrolig stressa og var veldig bekymret over at det ikke skulle klaffe pga det.Men på Riksen,der jeg hører til,fikk jeg beskjed om at under behandling hadde ikke stress noen invirkning på resultatet. Og de hadde helt rett. Sitter med en gutt på 2,5 år i dag:-)

Uansett så tror det bare er bra med litt akupuntur for de som sverger for det. Jeg selv tar soneterapi og har stor tro på det.

Lykke til alle sammen.

gøril det lønner seg å lese lsike artikkler da man ser at dette er en vitenskapelig undersøkelse og id agens samfunn blir slike ikke lengre kun offentliggjort i legeblad men også på internet.

Det minner meg veldig om "begrave hodet i sanden" metoden, stol foral del ikke på vitenskapelige undersøkelser fordi de blir publisert på internett stol heller kun på leger de vet jo alt (ser det nå med kne problemene mine, 4 leger 4 meninger 3 forskjellige behandlingsopplegg)

Blir litt forbanna når man setter seg ned og prøver å hjelpe ved å henvise til studier o.l, prøver å få slutt på slike fordommer (tenk deg damer som tror at pga de stresset ble de ikke gravid ved ivf som så får lest slike undersøkelser.. det må da være en lettelse.)

Man trenger ikke å være enig i alle undersøkelsene men å trekke de i tvil fordi de er publisert på internet...

Skal vi ikke bare la dette innlegget reise nedover siden etter hvert? :o)

Dette blir vi nok ikke enige om.

Lindynatt, du må også godta at ikke alle er av samme oppfatning som deg selv. Jeg er helt enig med gøril, det står mye rart på internett som ikke er troverdig.

Jeg har selv blitt anbefalt fra min gynekolog å IKKE "sluke rått" det som står på nettet. Det være seg artikler om spontanaborter, exu, språkutvikling etc.

Man får velge hvem man vil tro på. Du velger å ikke tro på legevitenskapen, men de er det mange andre som velger å tro på.

Jeg har tro på alternativ medisin, men det finnes utallige som ikke for sitt bare liv ville latt en akupunktør stikke en eneste nål inni dem.

La oss nå ikke diskutere mer. La hver enkelt få tro det de vil og blir folk stresset av å lese om stress, så er det veldig lurt å ikke lese om det.

Lykke til alle sammen. Vi skal nok klare dette - uten å stresse :o)

det som irriterer meg er at når man setter linker til vitenskapelige udnersøkelser (og ikke til private hjemmesider hvor det er mye toing og synsing ute og går) er det også feil.

Jeg tror på vitenskapen, på forskere men jeg tror ikke på at leger setter seg ned og holder seg så oppdatert som de burde. Jeg tror faktisk man ahr et ansvar for å holde seg selv litt informert her i livet, man slutter jo ikke å lære dagen man ble ferdig på skolen.

Jeg ville ha sagt det slik, private hjeemsider med mye synsing og egne tanker.. der må man innse at dette er ting som treffer en person.

Vitenskapelige undersøkelser bør man kunne ta alvorlig... hvis ikke, hva skal man så ta alvorlig?

Her tor jeg bare man må være enige om å være uengie. Nytter ikke å diskutere frem og tilbake, når vi er flere med forskjellige meninger.

Vi har hver og en vår opplevelse, så ingenting er rett eller feil. MIn opplevelse av stress kan ingen ta fra meg i allefall. Verken tidsskrifter eller "dokumenter" på internett..

ikke bli irritert Lidynatt, det er sikkert mange som leser dine linker, og tror på de. Men jeg må få lov til å ikke lese de, og det handler ikke noe om at jeg ikke vil høre og grave hodet ned i sanden. Jeg har min oppfatning av stress, og de jeg har troverdighet til (mine leger), sier at stress kan være ødeleggende i mange faktorer..

Jeg reagerer på stress, så jeg vet at ingen tidsskrift kan fortelle meg at JEG har feil på MIN egen kropp.. Dette er nok veldig forskjellig fra person til person, tror jeg..

Men takk for info allikevel, det er helt sikkert noen som setter stor pris på det og lærer masse :)

Nå håper jeg at dette innlegget ikke blir dradd frem så masse, for jeg tror vi aldri kommer til å bli enige allikvel..

En klem fra meg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...