Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurte på det samme.. søkte litt på nettet.. da dukket jeg over dette:

Gravid og på attføring

Dersom jeg blir gravid mens jeg går på attføring, hvilke trygderettigheter har jeg etter fødselen?

Svar:

For å ha rett til fødselspenger må du ha vært i arbeid i seks av de siste 10 månedene før fødselen. Hvis du i denne perioden har mottatt fødselspenger fra et foregående svangerskap eller har vært sykemeldt eller arbeidsledig, blir disse periodene inkludert i de nødvendige seks månedene. Medisinsk eller yrkesrettet attføring blir imidlertid ikke inkludert. Dersom du har vært sykemeldt minst seks måneder og deretter har begynt på medisinsk attføring, vil du således trolig fylle kravene til fødselspenger. Om du derimot har mottatt attføring i mer enn tre måneder før fødselen, har du mistet retten til fødselspengene. Legen din kan imidlertid søke om at du får beholde ytelser ved medisinsk attføring (rehabiliteringspengene) dersom du fortsatt er under aktiv behandling med mulighet for bedring av helsetilstanden. Hvis du ikke har rett til fødselspenger, kan du søke om å få såkalt engangsstønad ved fødsel. Det utbetales en gang pr barn og er for tiden kr. 32.000,-

ok takk.

Det var jo dårlig.. hmm.

Hvis jeg altså bare har jobbet ca 15 % stilling, hva har jeg da krav på av penger hvis jeg får barn? Engangstønad er jeg klar over, men er det noe annet en får av penger fra noen? Jeg er kanskje akkurat ferdig på skolen ca når jeg forhåpentligvis blir gravid. Da får jeg jo ikke penger fra lånekassen, men har jo ikke jobbet mer enn 15% stilling. Blir jo ikke mye fødselspenger det?

Bare lurer....

Hei!

Jeg går på attføring. Både i mitt første svangerskap og dette. Attføringspenger gir ingen fødselspenger desverre. Eneste du da har krav på er engangstønad på ca 33 500 kroner..men denne får du ikke dersom du har rett på fødselspenger.. Men en 15% stilling gir ikke mye inntekt å beregne fødselspenger fra.. dette må du virkelig ta opp med trygdekontoret snart.. ellers kan det virke som det blir svært lite penger på deg.. :(

Engangsstønaden får kun vi som ikke har opptjent retten til fødselspenger; dvs IKKE har jobbet 6 av de siste 10 månedene før ytelsen trer i kraft. Det vil si: Ordinær jobb, sykepenger og dagpenger kvalifiserer til fødselspenger (betalt permisjon), men det gjør IKKE rehabiliteringspenger eller attføring!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...