Labbetøs Skrevet 17. september 2006 #1 Del Skrevet 17. september 2006 Hei. I en diskusjon i et annet innlegg kom vi inn på det med Lamaze-metoden. Det er en fødeteknikk som bygger på fødsel uten smerte. Mange har vist interesse for metoden, og vi kom fram til at jeg skulle forklare litt mere om den på neste BIM-treff (tirsdag 19/9-06). Her er det jeg skrev om Lamaze: (Vil dere vite mere er det altså bare å komme på neste BIM-treff.) Mange av dere har sikkert hørt om Lamaze-metoden. Dvs fødsel uten smerte. Ja jenter, det er faktisk mulig. Noen av dere som har barn fra før av syns sikkert jeg er bare teit nå, men det får være deres valg om dere vil tro meg eller ikke. Bare les dette innlegget. Det er faktisk helt logisk. Jeg er førstegangsfødende og har derfor ikke prøvd metoden selv, men jeg har flere veninner som har født vellykket med metoden (opptil tre og fire ganger hver). De forteller meg detaljert, og jeg er overbevist. Jeg vil føde med Lamaze. Metoden går ut på tre enkle trinn, og krever trening i ca fire mnd før fødselen (ti minutter daglig). Metoden er ikke vanskelig, men det er viktig at man faktisk gjør den lille treningsøkten hver dag. Det første man trener på er avslapping, rett og slett. Vanskelig? Ikke akkurat. Man gjør seg selv bevist på egne musker ved å stramme en og en, og så slappe av etterpå. Dette fordi man skal kunne merke det fort dersom man skulle komme til å spenne noen uønskede muskler under fødselen. Det andre man øver på er en spesiell pusteteknikk. Det er en veldig lett og overfladisk pustemetode som gjør at du kan få i deg oksygen uten å trekke pusten dypt. Når man trekker pusten dypt senkes mellomgulvet (diafragma) fordi lungene tar større plass når de er fylt med luft. Diafragma kolliderer dermed med livmoren under riene, og livmorens arbeid forstyrres. Dette fororsaker smerte, og livmoren forstyrres unødvendig. Dette punktet er det viktigste å trene på fordi du normalt sett ikke vil få i deg nok oksygen med denne pustemetoden, og du tvinges til å trekke pusten dypt. Ved hjelp av trening vil du uten problemer kunne puste slik i minimum 1,5 minutter, og iløpet av den tiden er sammentrekningen over og du puster normalt og dypt til neste kommer. På denne måten gjør ikke riene vondt, og livmoren blir ikke "sliten" av å "krangle" med diafragma under åpningsarbeidet. Det vil hjelpe deg under utdrivningsfasen, som går MYE fortere på denne måten. Den tredje og siste delen du trener på er å kontrollere de musklene som ligger inne i magen på oversiden av livmoren. Ved å presse som om du sitter på do med treg mage (slik kvinner som føder tradisjonelt gjør) strammer du musklene rundt fødselskanalen samtidig og gjør passagen trangere for babyen som skal ut (Bare prøv. Trykk deg selv nederst på magen med fingrene, så langt ned du kan men ovenfor skambeninet, og press. Du vil kjenne at alt strammer seg nedi dær.). Når du har kontroll på musklene ovenfor livmoren kan du bruke dem til å presse ovenfra og ned, og dermed kan du slappe av i alle muskelgruppene i og rundt fødselskalen. Du presser i riktig retning, og gjør ikke fødselskanalen trangere for barnet. Det sier seg selv at du dermed ikke vil bruke like lang tid på utdrivningsfasen som du ellers vil. Og det neste som er bra, er at du ved denne metoden har mye mindre risiko for å revne. Skjedeåpningen er meget elastisk, og det er ikke meningen du skal revne. Men en muskel som er spendt vil jo naturlig nok ikke kunne strekkes like langt, og derfor sprekker du. med denne metoden er jo som sagt det området helt avslappet, og de aller fleste sprekker ikke i det hele tatt. Denne metoden er ikke bare bra for deg. Det gir også barnet er bedre start på livet. Fødselen er en prøvelse på den lille, og presset er enormt. For mere info, kom på BIM-treffet det nittende. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. september 2006 #2 Del Skrevet 17. september 2006 Lykke lykke til om du tror på denne metoden. For min del syns jeg det høres ut som vås.. Har født tre ganger før, og alle gangene naturlig, brukt pusten og drukket vann.. Kan godt puste teknikk, og å føde med riktig teknikk, er likevel vondt.... Tror for din del at du bør belage deg på litt smerte, eller så kommer du til å få litt sjokk når det hele er i gang.. ikke for å skremme deg, men det er vondt å føde.. Lykke til, vil gjerne høre hvordan det går med deg når du føder, hørtes spennende ut, men jeg tror ikke på det.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6350245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labbetøs Skrevet 17. september 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 17. september 2006 Det er helt opp til deg hva du vil tro og mene. Du nevner at du kan en eller annen pusteteknikk godt, og at du kan føde med riktig teknikk. Hvilken teknikk da? Hvis det er slik at det finnes en "riktig" teknikk, så er det jo veldig enkelt. Jeg viste bare ikke at fødsler kom med fasitsvar. Fødsler er veldig individuelle, og de vil alle være forskjellige. Nei det hørtes ikke ut slik jeg mente det. Jeg mener ikke å kritisere eller å være krass på noe vis, men jeg finner ikke helt riktige ord. Det finnes mange forskjellige teknikker som mer eller mindre virker på forskjellig vis. Mange tror ikke at det er mulig å føde uten smerte, men jeg har flere veninner som har født med Lamaze og som sverger til metoden. Da mener jeg ikke helt 100% uten smerte. Litt blir det nok, men det er forskjell på en liten hodepine og et skuddsår. Det er snakk om å begrense smertenivået så kraftig at man lett kan klare seg uten bedøvelse, og kan jobbe seg gjennom fødselen uten å forstyrre kroppen unødvenig. Det er MANGE kvinner som har født med Lamaze og som er kjempefornøyde. Dette er tross alt ikke noe nymotens noe som en eller annen har funnet opp. Uansett. Det er opp til deg hva du vil tro og mene. Jeg er i hvertfall overbevist, og vil prøve teknikken. Du får ha lykke til med dine små, og jeg håper du får en fin barseltid. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6351902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labbetøs Skrevet 18. september 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 18. september 2006 Hei igjenn. Jeg har fått flere henvendelser på mail fra desemberklubben (og noen fra januar) som ville vite mere om dette med Lamaze, men som ikke bor i trondheim eller som av andre grunner ikke kan komme på treffet. Gjelder det også deg så send meg en mail med adressen din så sender jeg deg en kopi i posten. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6358324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpongeBob Skrevet 18. september 2006 #5 Del Skrevet 18. september 2006 Hei, har lest det du skriver og skal ha det i bakhodet, er jo tilhenger av tankene. Har en sønn å to som er født uten annen smertestillende enn meditasjonspust og steriltvannspapler, og det gikk i og for seg greit, det, bortsett fra at jeg ikke var obs nok på "hvor" jeg pustet. Ble i tillegg forvirret av JMs instruksjoner, så jeg jobbet nok en del mot meg selv, for å si det slik, strammet feil muskler osv. Har brukt avspenning som teknikk så langt i svangerskapet og liker tanken om å koble det mot Lamaze-teori. Håper du får en OK fødsel, du også, bare husk at om ting ikke går som planlagt så må man tilpasse seg! Det er ikke noe nederlag å ikke få den fødselen man hadde forestilt seg, så lenge resultatet er bra for mor og barn. Det synes jeg ofte forsvinner i de store keisersnitt-ikke-smertestillende-ikke-epidural-"naturlig"-debattene her inne... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6358363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
selfangerkjerringa Skrevet 18. september 2006 #6 Del Skrevet 18. september 2006 Jeg skal se litt nærmere på denne metoden, spesielt etter jeg tenkte tilbake på forrige fødsel og oppdaget at jeg ikke fikk noe som helst form for tips fra jordmor på pusting i det hele tatt... jeg jobba veldig mye mot kroppen, og endte opp med en lang og svært smertefull fødsel. Hvis ti min trening på pust/avslapning hver dag framover KAN virke positivt inn på min fødselsopplevelse, så hvorfor ikke! Verre en sist kan det ikke bli uansett. Forøvrig enig med SpongeBob i at de keisersnitt-naturlig-osv-debattene her inne har en tendens til å være veldig lite nyanserte.... stå på, Ellie! Gleder meg til å høre mer imorra på treff Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6358512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpongeBob Skrevet 18. september 2006 #7 Del Skrevet 18. september 2006 Og kom med full rapport til oss, da! Anna Wahlgren skriver forresten mye om Lamaze i "den store barneboka", med en del litteraturtips. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6358574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma mia1. Skrevet 18. september 2006 #8 Del Skrevet 18. september 2006 Hei. Jeg vil gjerne ha mer info om dette, men bor i Bergen. Hvor kan jeg finne mailadressen din? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6360188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labbetøs Skrevet 18. september 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 18. september 2006 Hei. Først og fremst. Det er typisk meg å si at dere kan nå meg på mail, og så glemme å gi dere mail-adressen min. Jeg glemmer vist bare mere og mere. Mail: [email protected] Til dere andre: Morsomt at så mange liker tanken på Lamaze. Selvsagt vil det i mange tilfeller være mye man ikke kan forutse, men Lamaze-treningen vil ikke akkurat virke negativt da heller. Det er nettopp i slike situasjoner at man har mest bruk for det. Det å være avslappet og ikke spenne seg og jobbe mot kroppen er uansett viktig. Så får man bare håpe at alt går så bra som mulig. Ses i morgen. Skal prøve å gjøre ferdig skriveriene mine nå i kveld (det tar TID) slik at jeg kan kopiere dem og ta med til dere. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6364177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
selfangerkjerringa Skrevet 19. september 2006 #10 Del Skrevet 19. september 2006 En liten kommentar til skeptikerne (og alle andre forøvrig): Min forrige fødsel var lang og hard. Jeg hadde smertefulle, tunge åpningsrier i 48 timer før jeg endelig hadde stor nok åpning til at selve fødselen satte igang. Da var jeg fullstendig utslitt, og dette kombinert med at lillejenta valgte å sette panna først da hun skulle ut, gjorde at den aktive fødselen varte i 13 timer - inkl en periode på 1 1/2 time der hodet hennes satt fast i utgangen. Det hele endte med vakuum. En av grunnen til at fødselen ble så lang og hard, var at jeg ikke greide å jobbe MED kroppen. Jeg hadde ikke fått noe tips og råd på forhånd ang. pusting eller avslapning, og spente alle musklene jeg hadde - fullstendig feil. Jeg var så sliten da jeg endelig kunne presse at jeg nesten ikke hadde pressekrefter igjen. Hele fødselen ble for meg et mareritt der jeg lå med konstante smerter (ingen ripauser) og en enormt tung følelse av å ha feilet. Jeg er overbevist om at neste fødsel kan bli lettere hvis jeg er mer oppmerksom på kroppens signaler, vet hvordan jeg skal puste riktig, og kan kjenne etter på musklene mine om jeg strammer noe unødvendig eller ikke. Om Lamaze er svaret på mine problemer har jeg ikke aning om, men hvis 10min puste/avslapningsøvelser hver dag KAN bidra til at jeg slapper bedre av under neste fødsel, så er det en veldig liten pris å betale syns jeg - uansett om det skulle virke eller ikke Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6367241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpongeBob Skrevet 19. september 2006 #11 Del Skrevet 19. september 2006 You go, girl - uansett er jo puste- og avslapningsøvelser bra for oss! Tror det har vært alt for lite fokus på fødsel som en aktiv prosess hvor kroppen faktisk i stor grad gjør det den skal. Jeg fikk jo beskjed av JM om å presse "som om jeg satt på do", og som Anna W. skriver - svært få barn blir født den veien. Brr! Synes det er spennende at noen tar opp disse teoriene her inne og skal definitivt sette meg mer inn i saken. Ha et trivelig treff, da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6367383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpongeBob Skrevet 19. september 2006 #12 Del Skrevet 19. september 2006 En annen ting med den "lette" pustingen er at når du pese-puster KAN du ikke spenne bekkenmusklene og musklene nederst i magen slik at du jobber mot livmorens arbeid. Det var det jeg i ettertid ser at jeg gjorde feil i første fødsel... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6367404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
selfangerkjerringa Skrevet 19. september 2006 #13 Del Skrevet 19. september 2006 Jepp, samme her Skal oppdatere deg etter treffet idag. ps: heldigvis kommer ungene ut midt-i-hullet! Men gubben min sier han er overlykkelig for at det er jeg som skal føde og ikke han - fordi han får fullstendig panikk med tanken på å skulle drite ei bowlingkule.... heheheheh Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347287-lamaze-f%C3%B8dsel-uten-smerte/#findComment-6367456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå