Ellenca, 7pp etter SA/MA Skrevet 17. september 2006 #1 Del Skrevet 17. september 2006 Dilemma!!! Jeg og kjærsten har tenkt til slutte med prevansjon om 1 uke for så å prøve å bli gravid. Dilemma er at vi har bestilt og betalt tur til Brasil i Desember 2006. Har spurt litt rundt med andre venninner og de hadde delte meninger om å reise. Vi var og vaksinerte oss forrige uke sånn at det var ute av verden og hun som vaksinerte oss sa ikke at vi burde bli hjemme,men ga oss tips om hva vi burde unngå å spise osv... Er det noen som har noen harde fakta om reising el ikke? Vet jo at man kan bli dårlig de første månedene og at ferien kan bli kjipt,men jeg tenker mer på helsen da. Er det noe problem å dra? Takker for tilbakemelding, jeg vil så gjerne begge deler:-) Hilsen Ellenca;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347113-skal-p%C3%A5-ferie-i-desember-og-vil-gjerne-pr%C3%B8ve-bli-gravid-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. september 2006 #2 Del Skrevet 17. september 2006 Hvis alt går bra, og du er forsiktig med det du spiser og drikker så er det sikkert ikke noe problem å reise. Men tenk om du skulle miste (enten der nede, aner ikke hvordan helsevesenet i Brasil er...) eller når du kommer hjem, da vil du sikkert angre og hate deg selv for at du dro. Jeg hadde nok ikke prøvd å bli gravid før etter turen, på den andre siden kan det jo ta mange mnd. før du blir gravid, så det er ikke lett å gi noe fasittsvar her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347113-skal-p%C3%A5-ferie-i-desember-og-vil-gjerne-pr%C3%B8ve-bli-gravid-n%C3%A5/#findComment-6347292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
melkekua™ Skrevet 17. september 2006 #3 Del Skrevet 17. september 2006 Dette fant jeg her inne på Marnimagen: Det er helt i orden å reise til syden og andre land når man er gravid. Det er bare noen forhåndsregler som er lure å ta. Det er ikke så dumt å følge dem her hjemme heller, for det går an å bli syk her også. Det er viktig at det vannet du drikker er rent. Derfor anbefales det at du drikker vann fra flaske, eller vann som du med sikkerhet vet at er rent. Her er det ganske mange forskjellige bakterier man kan få i seg, som kan være til dels ganske skadelige for både deg og barnet ditt. På grunn av faren for å få toxoplasmose så bør kjøttet du spiser være godt gjennomstekt. Du bør også holde deg unna frukt og grønnsaker som du ikke skreller selv. Toxoplasmose smitter i første omgang gjennom kattens avføring, og kan derfor smitte på grønnsaker som har vokst på en åker og til kuer. Dersom du kommer i kontakt med katter bør du også vaske hendene godt etterpå, slik at du ikke risikerer å få smitten i deg fordi du er uvøren. Melkeproduktene du inntar bør du sjekke at er pasteuriserte, dette for at du ikke skal bli smittet av listeria. Dette gjelder også importerte produkter til Norge. Sjekk alltid at ting er pasteuriserte. Pasteuriseringsprosessen dreper listeria bakteriene. Listeria er ikke så skadelig for fosteret viser det seg, men mor kan bli ganske syk av slik smitte, og det er jo ikke så bra det heller. Du kan godt sole deg, men pass på at du ikke blir overopphetet. Man blir faktisk fortere brun når man er gravid fordi pigmenteringen er økt. For å unngå overoppheting kan du bade ofte, eller dusje deg. Det er meget viktig med mye væske som du drikker. Til vanlig bør du drikke rundt fire liter om dagen når du er gravid, svetter du i tillegg bør du øke mengden med et par liter. Det er mange som syns at det er godt med sitronvann. Dette kan du jo også bare ha stående i kjøleskapet og drikke av så fort du blir tørst. De første tegnene på at du har fått i deg for lite vann er at du kan bli svimmel og få vondt i hodet. Kjenner du noe av dette, så drikk umiddelbart en liter med vann og se om det gir seg. En annen måte å se det på er at urinen din blir gulere i fargen og lukter sterkere. Gjør den det, så drikk mer! Selve flyreisen er ikke farlig. Men det er en del flyselskaper som har restriksjoner. Innenlands kan man fly inntil de siste to ukene før fødselen. Litt avhengig av hvor langt du skal, så har man andre restriksjoner utenlands. Skal du på langtur, så er det ikke lov å fly de siste to månedene før fødselen. Dette er fordi man er redd for at du skal begynne å føde i luften, og det er jo ikke noen ønskelig situasjon for verken deg eller flyvertinnene! Det kan også være lurt å sjekke hva forsikringsselskapet ditt dekker når du er gravid og ute og reiser, der kan det variere litt på hva de dekker. Det er bedre å være godt forsikret før man drar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347113-skal-p%C3%A5-ferie-i-desember-og-vil-gjerne-pr%C3%B8ve-bli-gravid-n%C3%A5/#findComment-6347309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. september 2006 #4 Del Skrevet 17. september 2006 Heisann! Jeg ville i alle fall tenkt meg om et par ganger ekstra før jeg hadde reist. Har selv opplevd SA i utlandet (12 uker) og det er ikke bare stas å bli innlagt på sykehus med stort blodtap i et land langt borte. Standarden er ikke nødvendigvis akkurat den man er vant til her hjemme. I tillegg kommer kanskje språkproblemer og problemer med forsikringsselskapet. Men, det er selvfølgelig lite sannsynlig at du kommer til å oppleve det samme som meg, og det er jo ikke sikkert du blir gravid før du reiser heller (selv om vi selvfølgelig krysser fingrene for at den sitter med en gang!)...så ikke ta alle bekymringene på forhånd. :-) Min konklusjon er at jeg ikke kommer til å reise til andre land enn vestlige land med høy standard i helsesektoren. :-) Det gikk jo bra sist også, men jeg orker ikke tanken på at det samme skal skje igjen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347113-skal-p%C3%A5-ferie-i-desember-og-vil-gjerne-pr%C3%B8ve-bli-gravid-n%C3%A5/#findComment-6348279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jewel m/jente får gutt Skrevet 17. september 2006 #5 Del Skrevet 17. september 2006 Vi har bestilt oss tur til USA i januar. Håper jo selvfølgelig at vi blir gravide før vi drar, men tenker jo også på risikoene. Har familie der borte så det er jo litt betryggende det og. Men håper at hvis vi blir gravide, at alt går som det skal. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347113-skal-p%C3%A5-ferie-i-desember-og-vil-gjerne-pr%C3%B8ve-bli-gravid-n%C3%A5/#findComment-6349936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klokka tikker Skrevet 17. september 2006 #6 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg tror jeg hadde ventet med å prøve til jeg var på ferie! Klaffer det på første forsøk er det jo stas at babyen er unnfanget der nede. Du kommer evnt til å reise i den perioden hvor risikoen for SA er tilstede. Og sykehus i Brasil... + Maten. Hvordan skal du få sjekket at kjøttet er ok, salaten skikkelig vasket og de at de ikke bruker upastaurisert melk i matlagingen? Og hvis du blir plaget av kvalme er de ikke så ok med flytur og varme. Jeg hadde satset på å unnfange kjærlighetsbarnet i Brasil. Så skal det også sies at det kan ta tid å bli gravid. Du bør slutte på pillen nå, så kroppen kommer i "gjenge", så kjører dere på med sambaens rytmer i bakgrunnen. Først nå er jeg i gjenge, 6 måneder etter p-pilleslutt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347113-skal-p%C3%A5-ferie-i-desember-og-vil-gjerne-pr%C3%B8ve-bli-gravid-n%C3%A5/#findComment-6350171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellenca, 7pp etter SA/MA Skrevet 17. september 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 17. september 2006 Hei på du! Takker og bukker for svaret:-)Mye å tenke på ja og jeg tror det høres ut som en god plan det der! Vi skal leie leilighet, så det blir matlaging der og masse forsiktighet om det blir middag ute!! Tvitvi, jeg går på p-plaster så antar at det går litt fortere ut av kroppen enn p-piller:-) Ellenca =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347113-skal-p%C3%A5-ferie-i-desember-og-vil-gjerne-pr%C3%B8ve-bli-gravid-n%C3%A5/#findComment-6351599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellenca, 7pp etter SA/MA Skrevet 17. september 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 17. september 2006 Tittentei! Tusen takk for masse nyttig info, det er en del å ta i betraktning ja:-) Tenkte å ta en telefon til helsestasjon og vaksinasjonskontoret, de har nok også noen hete tips! Tvitvi for at ferie og barn går i orden. Den som venter på noe godt venter jo ikke forgjeves, en sambababy kan jo bli morsom å unnfange;-) Ellenca Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6347113-skal-p%C3%A5-ferie-i-desember-og-vil-gjerne-pr%C3%B8ve-bli-gravid-n%C3%A5/#findComment-6351672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå