Gå til innhold

si deres menig om disse 2


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1) Hedvig - kjempefint

2) Alvilde - også finfint

3) Tyra - veldig annerledes ift de to andre navnene, og jeg er ikke helt komfortabel med det. Eneste Tyra'en jeg vet om er en schäferhund, og det er vel derfor jeg har problemer med å se for meg en liten Tyra-jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg liker Hedvig veldig godt, de to andre liker jeg ikke så godt. Alvilde blir litt oppstylrer og Tyra blir for amerikansk. Men Hedvig er et fint ibsensk navn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tyra er absolutt amerikansk - jeg har bodd i amerika i 8 aar og her er baade Tyra and Tara et veldig vanlig jente navn. Tyra Banks - hello! Thyra, stavet med Th- er faktisk norront (har ikke riktige boktasver i mitt keyboard - sorry).

 

Selv ville jeg valgt Hedvig - vakkert og ikke saa vanlig + veldig norskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat, det er et norrønt navn og ikke amerikansk. David og Daniel er da ikke amerikanske navn fordi om mange amerikanere heter nettopp dette. De er hebraiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - men da er jo faktisk INGEN navn Amerikanske hvis man skal se paa det paa den maaten. Hvile navn f.eks. vil du da referere til som Amerikanske? Amerika er ikke mer enn ca.250 aar gammelt - ALLE navn brukt i dette landet stammer fra et annet land, Ja - inkludert David, Daniel, samt Tyra og Tara. Vanlige navn her i amerika kan vaere norske, hebraiske, irske, latinske....pga. str. paa dette landet - naar ett navn blir brukt mye, blir navnet etter en tid referert til som Amerikansk! Thyra - stavet med Th- er norront - ikke Tyra. Tora er kanskje en mer kjent nordisk variant av Tyra, men Tyra er absolutt mer vanlig i Amerika enn i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Tyra uten -h ikke er norrønt er det da merkelig at Olav Trygvasons dronning het Tyra Haraldsdotter (uten -h...)

 

Navn som Hilary, Candice, Billy, Bob, Ashley osv vil jeg referere til som amerikanske, eller engelske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa har du nok sittet med oppslagsverk tenker jeg for aa komme opp med et par navn som faktisk har oppstaatt her i Amerika!?

 

Candice og Hilary er av de nyere navnene som har oppstaatt her i Amerika. Billy+ Bill er en forkortelse av William og er nok Engelsk?, Bob er en forkortelse for Robert og ogsaa muligens Engelsk? Ashley er et Keltisk navn.

 

Poenget er, igjen, at veldig mange navn som er vanlige her i Amerika blir gjerne referert til som Amerikanske selv om de kanskje stammer fra ett annet land. Kun fordi landet er saa stort, at naar et navn blir populaert her blir det vannvittig mange mennesker som har navnet her i Amerika.

 

Olav Trygvasons dronning het kanskje Tyra, men beklageligvis i dag er der mange (ikke bare meg) som tenker paa navnet som Amerikansk fordi det er veldig vanlig her!! Men takk for historie kunnskapen, visste ikke at Olav Trygvasosns dronning het Tyra, veldig interesant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager å måtte skuffe deg, men jeg har nok ikke brukt oppslagsverk. Jeg er språkhistoriker av fag og syns derfor at dette er spennende, noe du sikkert mener er utrolig nerdete. Når det gjelder de navnene jeg nevnte er det navn på gode venner fra mine 15 år i USA. Noen av dem driver innenfor samme fag som meg, og da er det jo naturlig at vi har diskutert hvor våre respektive navn stammer fra. Robert og William er, som du helt riktig påpeker, engelsk, men engelsk er så vidt jeg vet det språket som snakkes av flest mennesker i USA så det blir jo hipp som happ. Nå kunne jeg jo ha begynt på et lenger foredrag om hvordan det engelske språket har plukket opp elementer av norrønt, keltisk osv, men det finner du sikkert minst like spennende som norrøne dronningnavn...

 

Vi kan jo bare være enige om at vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffe meg gjor du ikke, saa personlig tar jeg ikke dette at jeg blir skuffet over en annen mening. Jeg mener heller ikke at en Spraakhistoriker er nerdete, jeg synes det hores spennende ut. Jeg vet heller ikke om vi er uenige eller om vi misforstaar hverandre? Jeg er fullstendig klar over at det finnes nyere navn som har oppstatt her i USA og som sikkert vil bli listet som 'Amerikanske'. Men at det ogsaa er veeeeldig mange navn som blir brukt her i USA stammer fra andre land, men ALLIKEVEL blir referert til som Amerikanske. Billy, og Bob er vel ikke ordentlige navn - du vet jo hvordan man fortkoter alle navn over her. De heter vel egentlig kanskje Robert eller William paa daapspapirene vennene dine ogsaa?? Og hvor vidt Engelske og AMerikanske navn er Hipp som Happ..? Det skulle jeg gjerne hore hva en Englesk person innen ditt fag hadde og si om det. Amerikanerene ville sikkert synes det var flott og hore, men selv har en mann som er Irsk og vet at generelt folk fra UK ikke liker saerlig at deres navn blir tatt for aa vaere Amerikanske!!?? Det ville jo vaere som aa si at hvilket navn erfra Norge eller Sverige er hipp som happ, og det er det jo ikke.

 

Og til 'Loveyou' - vet at Tyra paa denne side er listet som Dansk. Det er hele poenget - allikevel er det maaaange mennesker her i verden som vil tenke paa det som Amerikansk (meg selv inkl.), fordi det er vanlig her. Og ikke minst fordi i dag er Tyra Banks (Amerikansk supermodell) mer verdenskjennt enn Tyra Haraldsdottir (dronningen til Olav Trygvason).

 

Lykke til me

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry - en liten barnehand trykket paa tastaturet for jeg var ferdig. Skulle si lykke til videre med spraakhistorie studiene - det synes jeg faktisk hores veldig spennede ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...