Gå til innhold

Ønskebrev til føden????Hva er det....noen som kan svare?

Anbefalte innlegg

Første ganh jeg er inne på terminklubben...Jeg har termin 13. januar -07. o jeg har alddri blitt opplyst om at det er vanig å skrive ønskebrev til fødeavdelingen. Hjelp!!!!

Har fått plass på avdeling B på ullevåll sykehus, håper det skal gå bra.

Det har jo vært endel skriverier angående akkurat fødeavdelingen på Ullevåll, blant annet at fødende blir avvist og sendt ut i trafikken.

Får håpe det ikke skjer meg!!! og at alt går som det skal, slik at jeg kan overføres til hotellet!

Dette er første gang for meg, og noe nskebrev har jeg altså ikke hørt om...Noen som kan hjelpe?????

Fortsetter under...

Hei.

Det er vanlig å skrive et lite "ønskebrev" til fødeavdelingen som du tar med deg dit når du skal føde. Hva som skal stå i det er veldig opp til deg, men her er noen tips:

Jeg har valgt å føde med Lamaze-metoden, og forklarer derfor litt om hva Lamaze går ut på, og ber om en jordmor som kjenner til metoden dersom det er noen tilgjengelig. Har du tenkt noe på hvordan du vil føde? Skriv i såfall hva du har tenkt og hvordan du vil gjøde det.

Hvilke(/n) fødestilling du har lyst å prøve, f eks om du vil prøve å føde i basseng og lignende.

Du kan skrive litt om hvilken bedøvelsestype du eventuelt vil foretrekke hvis det skule bli nødvendig. Jeg ønsker så langt som mulig å føde uten bedøvelse, og dersom jeg skulle endre oppfatning underveis vil jeg ha noe som ikke hemmer riefølelsen. Derfor skrev jeg det.

Du kan skrive om dine tanker i forhold til klipp. Noen ønsker å gjøre det før det er nødvendig i håp om å minske skaden. Noen ønsker absolutt ikke klipp i de store hele så lenge det ikke er fare for barnet og derfor nødvendig. Skriv hva du tenker om det.

Ønsker pappa å klippe navlestrengen?

Ønsker dere å se morkaken etterpå?

Noen fødeavdelinger tilbyr et slags miniklyster. Ønsker du det?

Er det noe du er engstelig for? Noe de bør være oppmerksom på?

Ellers kan det være kjekt å skrive opp når første dag i siste mens var, og oppgi termindatoen. Du kan også nevne når du kjente første fosterbevegelser.

Det skulle dekke det meste, så vidt mitt minne kan huske.

Lykke til. :-)

Vi fikk også anbefalt dette, men fikk aldri "rota" meg til å skrive det brevet. Men jeg og min mann hadde pratet en del om de tanker vi hadde rundt fødselen og han visste også om mine ønsker og meninger. Nå hadde ikke jeg noen problemer med hverken fødsel eller de ansatte så jeg trengte å si noe eller opplyse om noe underveis. De var veldig dyktige til å informere meg og gi tilbud om forskjeligge ting undervies (Jeg fødte i Fredrikstad) Nå gikk vår fødsel også veldig fort, så vi hadde ikke mulighet til å få så mye mer enn litt tid i badekar og noen "sniff" lystgass før gutten var ute, men jeg tror også mannen min kunne ha vært til hjelp hvis det hadde vært nødvendig.

Så jeg tror det er like viktig at den du har med deg under fødselen er forberedet og vet dine ønsker. Og kanskje kjenner deg såpass godt at den personen vet hva du mener selv om du ikke klarer å uttrykke deg helt som du vil.....

Uansett, Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...