Gå til innhold

Statsautorisert revisor - lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bekjente av familien som er statsautoriserte revisorer, tjener rundt 2mill i året, alle sammen. Men de har jo jobbet i en del år. Lurer på om det er noen som jobber som statsautoriserte revisorer her? Lurer da på arbeidstiden deres, hvor lenge dere har jobbet, og hva dere tjener:)

Lønn er virkelig ikke alt, men interessant å vite for en som skal jobbe med dette snart:)

Skrevet

Hmmm, jeg er ikke statsautorisert, men registrert revisor, og jeg ligger i alle fall laaaaangt under dette i lønn... Hvis de fleste statsautoriserte tjener så mye skal jeg virkelig vurdere litt videreutdanning! Tror nok at lønna avhenger av hvilket firma man jobber i- om det er et lite privat firma eller i et av de store selskapene, samt hvilke ansvarsområder man har.

Skrevet

Min kone har akkurat begynt på dette studiet. For å si det slik, så får man ikke økonomiske vansker når du går ut i jobb... Det varierer veldig, men det sies at man begynner på rundt 800.000, og så går det bare oppover. Det er et hardt studium, så det er vel verdt det...

Skrevet

800.000,- er nok sterkt overdrevet gitt!

Er statsautorisert revisor og jobber i et Big4-firma i Oslo, og du kan kanskje halvere det så er du nok nærmere hva man får etter å ha fullført Master/HRS.

Skrevet

Og så kommer selvfølgelig overtid og eventuelle bonuser i tillegg, men ikke alle har betalt overtid heller.

Det er mye jobbing i perioden januar til juni. Har man i tillegg en del kunder som er del av internasjonale konsern eventuelt er børsnoterte kan det være mye jobbing ifm halvårs- og kvartalsrapporteringer også.

Jeg jobbet f.eks. 150 timer overtid i løpet av 1,5 mnd sist jan/feb, og dette er ikke spesielt mye.

Skrevet

Hmmm...da har det vel litt med hvor man får jobb etter studiet, å gjøre. Synes det er rart at du tjener rundt 400 000 som statsautorisert revisor, når alle som gikk ut med bachelorgrad fra NHH i fjor, fikk jobb med 400 000 i begynnerlønn. I og med at det er et vanvittig tungt studium på HRS, burde man jo vinne litt på det:)

Men som sagt, disse som ligger oppunder 2mill er alle rundt 50, så de har nok jobbet seg opp et navn underveis i sin arbeidstid:) Det sies likevel at man som statsautorisert revisor har en tendens til å bli velstående i løpet av få år:) Se, der kom visst materialisten i meg fram, huff!

Skrevet

Som sagt så jobber jeg i et av de 4 store revisjonsfirmaene og jeg jobber i Oslo. Med overtid og bonus så ligger jeg vel på 500'.

Tror kanskje man ikke skal høre på alle rykter heller da. Jeg var ferdig med min Master på NHH i 2004 og da lå begynnerlønnen for de som ikke hadde jobbet før på rundt 330'. Og vi som hadde erfaring lå på 350-400' avhengig av hvor lenge vi hadde vært i jobb.

De som ligger oppunder 2 mill vil jeg tro er partnere eventuelt driver for seg selv. Man blir ikke vannvittig rik av å jobbe som revisor, men hvis man skifter over til næringslivet etterhvert så er lønningene litt anderledes. Ei venninne av meg som kun er registrert gikk opp 150' da hun skiftet fra revisjon til en controllerstilling.

Skrevet

Arbeidsmarkedet var et helt annet i 2004 enn det er nå. Det er faktisk 100% riktig at alle gikk ut med en gjennomsnittlig begynnerlønn på 400 000. Men man vet jo aldri hvordan det er om noen år igjen, det svinger jo mye. Særlig for s.a. revisorer blir det spennende, nå som revisjonsplikten forandres.

Hvor mye stiger du i lønn fremover, da? 500 inkludert bonuser og tydeligvis mye overtid, er jo ikke så mye å rope hurra for. Absolutt grei lønn hvis det ikke var medregnet overtid, men ikke når du må jobbe så mye.

Da virker det nesten mer fristende å ta en vanlig siviløkonom-jobb, ha grei arbeidstid og tjene 400' :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...