Gå til innhold

febernedsettende


Sweet tooth

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har uheldigvis fått feber (derfor jeg ikke får sove....) Har lest at det er uheldig med høy feber når en er gravid, særlig tidlig i svangerskapet. Jeg er ca. 7 uker på vei. Er det noen av dere som har spurt legen deres om når en skal ta febernedsettende? Regner med at dersom en f.eks. holder seg under 38,5 så er det greit...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått over 39 i feber og har tatt 1,5 paracet i løpet av dagen... er det noen her som har snakket med legen sin om hvor mange paracet en kan ta i løpet av et døgn når en er gravid i 7 uke? Vil jo selvfølgelig ta minst mulig, men er jo ikke så bra å få for høy feber, heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta opptil 4 gram paracet pr dag når du går gravid. Det er jo 8 stk. pr dag. I følge fødselslege på Ullevål sykehus.

Det er bedre å ta paracet for å få ned feberen. Er du overopphetet blir barnet det også!

 

God bedring!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professor ved kvinneklinikken ved Rikshospitalet sier i A magasinet fredag: "Gravide kan ta paracetamol i vanlige doser."

 

Jeg antar at vanlige doser er det som står oppført for voksne på pakken. Legen min sa også at paracet er helt ufarlig når man er gravid. Ta to i gangen, det er bedre enn om du tar en og den ikke virker, og så en til (kan være skadelig for nyrene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke 1-2 tbl opptil 3 ganger vanlig dose?

Har ikke pakke liggende, men.... Trodde jeg kunne dette. He he.

4 gram må vel være mer enn anbefalt, og det bør vel gravide ikke ta.

 

Og ja; det er mye bedre å ta 1 gram med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk gravid sist, fikk jeg beskjed av en fødselslege på poliklinikken på Ullevål at jeg fint kunne ta 4 gram om dagen!

Det finnes faktisk folk som står på 4 gram paracet over flere år, så nei, ikke farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men trodde ikke at de ga mer enn vanlig dosering til gravide. Har vært med på at pasienter med kroniske smerter (f.eks. cancer) har tatt 4 gram, men..

Men du har sikkert rett! Synes bare det hørtes mye ut for de med en liten i magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...