Gå til innhold

Diabetes 1 og gravid


oo00oo

Anbefalte innlegg

Jeg har diabetes 1 og er gravid for første gang. Er det noen andre her inne i samme situasjon? Jeg skal vist bli fulgt opp ekstra ofte særlig i starten. Skal snart på første kontroll på sykehuset, får vel endel info da, men hadde vært fint å høre fra noen andre i samme situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har ikke diabetes selv, men en bekjent har det og hun har nå to barn. Med det første barnet ble hun ikke fulgt opp og holdt ikke blodsukkeret sitt under kontroll i det hele tatt. Dette barnet ble født for tidlig og har senere blitt veldig overvektig (de kaller det "sukkerunge").

Med det neste barnet ble hun fulgt opp nøye og var nøye med kosthold og insulin og barnet er sunt, friskt og normalvektig. Håper alt går greit med deg og ditt barn også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer nok det du sier, men jeg har type1 og ble veldig tett fulgt opp i hele svangerskapet. Fikk første UL i uke 5 og fra uke 22 fikk jeg det annenehver uke + at jeg hadde vanlige kontroller på sykehuset hos diabeteslegen min hver 3 uke i starten og så oftere og oftere. Siste halvdel hver uke. Øyelege skal man også til minst en gang hvert timester.

Blodsukkeret min var under 6 i hele svangerskapet, men likevell fikk jeg komplikasjoner med morkakesvikt og en stor uke som ble tatt med KS 5 uker før tiden. (var da over 4 kg)

 

Ingen kunne forklare meg hvorfor siden alt var så bra under hele svangerskapet men etter litt stablisering av blodsukkeret etter fødselen har ingenting vært galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at vi er flere her inne :o)

Jeg er også gravid for første gang. 9+2 i dag. Skal til første kontroll på sykehuset i morgen (Kvinneklinikken på Tønsberg), og det blir spennende å høre hva slags opplegg de har fremover. Håper det blir tett oppfølging...

 

Bruker du pumpe? Jeg gjør det, men har hørt at de fleste går over til sprøyter under graviditeten pga fare for syreforgiftning.

Den siste uka har insulinbehovet mitt endret seg. Jeg trenger mindre insulin til måltidene nå, og jeg må passe på at jeg spiser veldig regelmessig, ellers får jeg føling. Det blir mye sjekking av blodsukker nå ja.....

 

Håper vi kan hjelpe og støtte hverandre i tiden fremover....?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vil bare si at det er fint for meg å lese dette innlegget. Min datter har diabetes. Og jeg tenker på ALT som skal skje i fremtiden. Også graviditet. Godt å høre at oppfølging er oftere og bedre. Lykke til:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre at dere er flere her inne i samme situasjon som meg. For i tillegg til alt det som alle gravide tenker på, tenker jeg minst like mye på blodsukkeret. For å være ærlig tenker jeg på det hele tiden. Hva med dere??

 

Prøver å være ekstra nøye på kost og insulin. Jeg er i uke 6+2 nå og opplever at jeg må måle bl.s hele tiden. Merker nesten IKKE når jeg får føling lenger og har det ganske ofte nå om dagen. Jeg har ikke pumpe, men sprøyte morgen og kveld+til fire måltider.

 

Diabetes sykpleieren jeg går til sa at hvis man har HbA1c på under syv før og under graviditeten har ikke diabetikere større risiko enn andre for spontan abort eller misdannelse hos fosteret....

 

Vil gjerne høre mer fra dere fremmover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...