Made in Oman Skrevet 16. september 2006 #1 Skrevet 16. september 2006 Lille Oskar blei født i veke 36+5, altså rett før permatur-grensa. 45 cm lang og 2350 g - ingen tungvekter ;o) På sykehuset fikk vi ei liste over vitaminer og tran og jerntilskudd han skal ha ... Og det er en evig kamp ..! Biovit skal han ha i like stor dose som voksne mnskr! Og jerntilskuddet stopper alt som vil ut av rompa ... Stakkars gutt, som i tillegg sliter med masse luftsmerter - muligens en ikke så godt utvikla tarm ..? Vi lurer på - er det noen som har erfaring med å redusere, ev. kutte ut, jerntilskudd og vitamintilskudd? Tran går greitt, selv om det tydlig ikke faller i smak hos han ;o) Og tran skjønner vi er viktig for utvikling av hjernen. Men alt dette andre? Det er jo litt forskjell på et prematurbarn på 700 g og et på 2350 g ... Er det like viktig for alle prematurbarn i alle vektklasser? En evig kamp er det, og vi er forberedt på å ta den hvis vi må, men ... På sykehuset fikk vi beskjed om at det er "en anbefaling", mer ville de ikke si. Kan en feks ta en blodprøve av lillegutt for å se om han virkelig har mangel på vitaminer og jern? Jeg fullammer, inneholder ikke mm nok av næringsstoffer? Håper på kommentarer, da vi er usikre på om vi skal redusere mengden av tilskudd, kutte noe ut, eller om vi rett og slett må fortsette å "kjempe" oss gjennom den gråtfylte hverdagen ...
<3 storefis&lillefis <3 Skrevet 16. september 2006 #2 Skrevet 16. september 2006 Ja, det er kjempevanskelig å få det i dem i perioder, men det er utrolig viktig også (anbefaler deg å lese boken "Født for tidlig" av Ola D Saugstad) Vi har noen dager bare fått i henne halve mengden og noen dager ingenting, og det er hvertfall bedre enn ingenting. Det er jo kjempefint at du hvertfall får i han tran da! Fosteret får overført mye av mors jernlager de siste par ukene før fødselen, så derfor har premature ofte lav blodprosent. For å få denne opp må de få jerntilskudd, og det er derfor lurt om du hvertfall prøver å fa i han halv mengde, og heller blande alle vitaminene i melken(x2) hvis du begynner å gi flaske etterhvert... Det er kjempevanskelig å fa i de alt i begynnelsen, men det blir mye bedre når du blander det i melken. Her fikk hun halv dose av alt til hun var 6mnd, og full dose etter det, og det har gått helt fint. (Født i uke 29, 1340gram) Lykke til. Ikke gi opp håpet!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2006 #3 Skrevet 16. september 2006 Vi forsøkte oss på multivitaminer, men måtte kutte ut da det ga frøkna diare. Tran kan du gi i fra 4-6 uker korrigert alder. Starte på halv dose og øke opp til 5 ml rundt 6 mnd alder. Så vi gir tran. Blander det i litt melk sammen med jern og gir på flaske. Har ikke vært noe problem hos oss. Et alternativ kan være å gi D-dråper og ta tran selv slik at babyen får de fettsyrene gjennom morsmelken (HS på Frokost-TV sa dette tidligere en dag). Mulig jeg husker feil nå. Men på sykehuset så fikk bare de med fødselsvekt under 2 kg jerntilskudd. De over trengte ikke ta noe?!?? MM inneholder masse næringsstoffer, men de fleste premature har litt liten "baggasje" når de kommer til verden. Og mange sliter med lav vektøkning etc, så derfor er tran og jern en god tilleggsnæring. Jeg ville spurt på helsestasjonen, evt fastlegen, ved en anledning jeg, siden lille Oscar er såpass lite prematur
Gummelillan Skrevet 16. september 2006 #4 Skrevet 16. september 2006 Jeg fødte i uke 34 og fikk IKKE noen spesielle anbefalinger utover det vanlige med d-vitaminer fra ca 4-6 uker. Har i det hele blitt behandlet som om ungen var født til ordinær tid. Også på helsestasjonen mener de at tulla vår bør vurderes ut fra fødselsdato og ikke termindato.
har en liten spire i magen min Skrevet 17. september 2006 #5 Skrevet 17. september 2006 blander meg litt her jeg.. gir man alt i melka? altså jern, tran og folisyre? har gitt det på sprøyte, ikke særlig populært..
*Tonerose* Skrevet 17. september 2006 #6 Skrevet 17. september 2006 Gutten vår slet veldig med magen pga jernet. Legen sa da at vi kunne prøve å gi halv dose, noe som gjorde at det bedret seg litt... Etterhvert kuttet vi det helt ut, da fikk han både mme og grøt. Så da mente helsesøster at han fikk i seg såpass mye jern at vi ikke trengte det mer. Går jo an å høre med legen, og evt ta en blodprøve for å finne ut om han trenger jernet.
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 17. september 2006 #7 Skrevet 17. september 2006 Ehh.. Meg som tydligvis har trykket inn anonym knappen her. Ja. Jeg putter alt oppi litt melk. Men vi tar ikke folisyre. Det kuttet vi ut da vi dro fra sykehuset. Men jeg tar jern og tran i ca. 40-60 ml mme og gir henne. Har ikke vært noe problem så langt. Kan være at noen kanskje blir lei/ikke vil ha melk på flaske. Å gi på sprøyte er en alt for stor tålmodighetsprøve for meg I tillegg brekker hun seg så fort hun får noe i munnen... Men da jeg ga folisyre, ble jeg anbefalt å ikke ha det direkte i munnen pga det var surt. Det kunne være for hardt til munnhulen, derfor blandet jeg det 50/50 med melk som jeg ga på sprøyte. Men all slik info er så forskjellig fra sykehus til sykehus.
Gjest econia Skrevet 17. september 2006 #8 Skrevet 17. september 2006 Hei Vi slutta med jern, det var en soseladd lege pa sykehus i utlandet som sa at det var greit na. Resultatet var darlig vektokning, gikk fra 25 percentilen til 9, pa kort tid. Etterpa var det tratt med a fa igangigjen god gurve. Det gar bedre na etter 3 maneder. Vaar var 1500g, og na snart 8 maneder etterpa er han snart 7 kg. Jeg foler det gar tregt. Na ligger han fint pa 9 percentilen. Jeg leste i en bok fra biblioeket hjemme at jern lagrene forst blir dannet siste ukene av svangerskapet, og at alle under 2500g har veldig god bruk for jern tilskudd. Morsmelk inneholder lite jern, men det er av en type som babyen kan nyttegjore seg lett, den blir lett tatt opp i kroppen, og normalt sett blir det derfor tilstrekkelig med jerntilskudd ved amming. Rundt seksmaneder sto det at det var noe som skjedde med babyen, at den trenger mer jern, sa det er velbderfor en skal oke dosen da. Sto for ovrigt at det tar lang tid a bygge opp jernlagrene.
Stolt trebarnsmamma Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 Vi gr 10 ml multivitamin, 1 ml tran og 2 ml jern daglig som anbefalt fra sykehuset. Våre ble født i uke 28. Det gikk trått i begynnelsen å gi de på sprøyter, men etterhvert begynte vi å gi de med smukken på flaska. Blander ikke ut i melka. De slurper i seg som bare det, ikke noe problem i det hele tatt. Noen ganger er de så ivrige at de må hoste litt,m men da tar vi bare en pause før vi begynner med melka. Dette gjør jeg både når vi gir flaske og pupp. Starter om morgenen med 1 ml jern og 3 med multivit, så 1ml tran og 2 ml med mulitvit, så 3 ml med mulitvit, og tilslutt 1 ml med jern og 2 ml med mutlivit før sovner i 8-tida og sover seg gjennom hele natta. De er nå 5,5 mnd og 5 kg, var 900 gram når de ble født.Vi er fornøyde og kommer til å fortsette med jern, tran og vit så lenge det er nødvendig, det er verdt det!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Skal barna seriøst ha 10 ml multivitaminer i tillegg til tran?? Slik er det ikke på det sykehuset jeg jobber... Her er det 5 ml daglig, og enten tran eller multivitaminer når de kommer hjem. Hørtes vanvittig mye ut. Alt kan blandes i morsmelk, også jern.
Made in Oman Skrevet 19. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 19. september 2006 Det er en av grunnene til at en lurer på hvor "viktig" dette er (missforstå meg rett!) På sykehuset hvor jeg fødte, fikk jeg beskjed om 10 ml biovit fra dag 5, 1 ml tran og 1 ml jern etter 6 uker. Når jeg sjekka opp med fylkessykehuset i samme fylke, fikk jeg beskjed om 5 ml biovit, 2,5 ml tran og 1 ml jern også etter seks uker. Dette er jo store variasjoner - virker rart at sykehusene opererer med så ulike verdier! Hva er rett?
Stolt trebarnsmamma Skrevet 24. september 2006 #12 Skrevet 24. september 2006 Vi fikk oversikten fra rikshospitalet, så det skulle vel ike være noen tvil om at det er riktig dosering vi gir våre barn..
fossetrolle Skrevet 6. oktober 2006 #13 Skrevet 6. oktober 2006 hei. husker med mine barn født uke 32, at vi måtte gi jern og mulit v i 1 år. da først kunne vi slutte. og jeg husker det var godt og slippe alle sprøytene:D
2 søte prinsesser Skrevet 11. oktober 2006 #14 Skrevet 11. oktober 2006 Det er nok veldig individuelt sikkert fra sted til sted hva de sier (er i hvertfall min erfaring). Jenta mi fikk resept fra sykehuset (Tønsberg) på Neofer jernmikstur og Multivitamin mikstur. Jern - 1ml morgen og kveld (fra 6 uker til fylte året) Multivitaminer - 5 ml morgen og kveld (til og med fylte året) Helsesøster lurte på hvorfor hun ikke skulle ha tran og spurte på sykehuset og det var visstnok fordi hun da ville få dobbel dose med D vitaminer. Hun ble født uke 35+0 (mars 06) og var 44 cm og 2385 gram
Made in Oman Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #15 Skrevet 12. oktober 2006 Vi gikk tilslutt til legen og fikk tatt blodprøve, for å sjekke jern og blodprosent - siden lillegutt kun er lett prematur. Det viste seg at han hadde bra m jern og blodprosenten var bra, så vi kutter ut Neofer. HURRA ) Så er det bare å sloss m biovit - bedre med litt enn ingenting, lever vi opp til ...
Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #16 Skrevet 17. oktober 2006 Hei. De har på Stavanger gått ned på dosen med jern. 0.5mlmorgen og kveld. Så det er nok litt forskjell. Ikke kjekt å ta 1ml morgen og kveld, når de nå har funnet ut at 0.5 er nok X 2
Guttemamma x 3 Skrevet 18. oktober 2006 #17 Skrevet 18. oktober 2006 Vi strevde også med å få i ham vitaminer og jern. I perioder halverte vi jern-mengden (og droppet det helt noen dager) fordi han fikk så mye vondt i magen. Vi begynte ganske tidlig å gi vitaminer med skje isteden for med sprøyte. Det gikk mye bedre. Etterhvert LIKTE han faktisk jern.... Urgh. Da vi begynte med grøt ved 6 mnd. korrigert alder anbefalte helsesøster å gi nype-te (nypeekstrakt med c-vitaminer) til grøten for å bedre jernopptaket. Vet ikke om det har hatt noen betydning, men i dag er han 20 mnd. og frisk og rask.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå