Gå til innhold

Denne mor og barn undersøkelsen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med at de fleste har fått denne store konvolutten med spørre skjema osv .

Lurer på om de bare er jeg som vurderer å ikke være med på denne undersøkelsen?

Jeg må bare si det som det er , og jeg er hater blodprøver.

Så dette er nok den største grunnen til at jeg vurderer å la være.

Og disse skjemaene skal visst helst sendes inn før ultralyden , men jeg skal til tirsdag , så tiden er jo litt knapp.

Det som er mest kjedelig er at jeg elsker sånne spørreundersøkelser , og klør i fingrene etter å begynne å svare i det store heftet =)

Hehe , må le litt av meg selv !!

Regner med at det er utrolig mange som skal være med på dette , så det ikke er noe krise om ikke jeg er med.

De kan vel ikke bli sure på ultralyden fordi jeg velger å la være ????? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte ikke å bli med.

En av grunnene er den samme som du oppgir.

Og nei, de blir absolutt ikke sure fordi du velger å la være. Man får et tilbud om å bli med, og det er opp til deg å velge om du ønsker å delta eller ikke. Jeg syns det er kjempeflott det er mange som velger å bli med, men vi er mange som ikke blir med også.

Skrevet

Det er ikke så mange blodprøvene. Og husk at du når som helst kan si fra at du ikke ønsker å fortsette å være med - da blir prøvene du har gitt slettet og destruert. Alt er anonymt, og du kan faktisk si fra underveis at du ikke ønsker å delta på spesifikke deler av undersøkelsen. Slik jeg har forstått det er du fortsatt med og kan motta spørreskjema, selv om du velger å si nei til enkelte deler av undersøkelsen :)

Skrevet

Så godt å høre .

Jeg synes selvfølgelig det er teit å la være pga at jeg er redd for å ta blodprøve.

Så jeg er på nippet til å ombestemme meg hele tiden.

Synes kansje det blir litt mye opplegg , at man skal informere barnet om undersøkelsen når det er 15 år osv osv .

Tror kansje jeg må bare svare på skjemaet uansett , så får jeg se hva jeg gjør.

Skjønner ikke hva det er med meg å sånne spørre greier , men klør liksom i fingrene etter å svare , hehe =)

Skrevet

Hehe.

Det er ikke mange blodprøvene nei, det er lett å si når man ikke er redd for å ta det =)

Holder for meg med de som jeg må ta hos legen altså =)

Skrevet

Er vel ikke så mange blodprøver er det ???

Tok en når jeg var på ul... Når skal man ta de andre??? Ved fødselen?

Jeg er ikke glad i blodprøver eller sprøyter i det hele tatt, men et par fra eller til spiller ingen rolle... :) Er jo til en god sak... :)

Skrevet

jeg vet hva du snakker om, har sprøyteskrekk selv :) Det jeg har tatt hittil i forbindelse med mor- og barnundersøkelsen er EN blodprøve rett etter ul - og da var jeg så høy på følelsen etter å ha sett knøtet mitt på ul at jeg nesten ikke var redd sprøyta i det hele tatt! Og så taes det blod av navlestrengen til knøttet tror jeg - det er jo etter fødsel og ingen av oss merker noen av det.

Skrevet

Hva er dette slags undersøkelse, hvem får tilbudet, og når får en tilbudet???

Skrevet

En mor og barn undersøkelse =)

Alle gravide får tilbudet , og man skal visst få papirene i posten før ultralyden.

Sto at de helst skulle sendes inn før ultralyden.

Skrevet

Må legge til at dette er en unik undersøkelse i europeisk sammenheng, fordi den følger såpass mange mødre og barn (og fedre som ønsker å være med) i så lang tid. Det danner et bredt grunnlag for forskning på befolkningens helse :)

Skrevet

Jeg har ikke fått tilbud om mor barn und, og jeg er 21 uker på vei....men det er vel likegreit, har hørt at det er noe stort stress ;);)

Skrevet

Det er ikke stress:) Det er kjekt å vite at jeg, babyen og pappaen kan bidra til å finne løsninger på sykdommer de ennå ikke har løst:)

Skrevet

Både sambo og jeg er med i denne undersøkelsen fra før av, og kommer nok til å bli med denne gang også. Littb bale å huske hva du spiste på brødskiva for 3 mnd siden, og hvor mange kopper kaffe osv, men ellers ikke noe pes. Er ikke så ofte de skjemaene kommer i postkassa, og 15 minutter kan jeg avse til noe så viktig=)

Skrevet

Synes det er viktig å være med. Min mann med sprøyteskrekk ble overtalt på ultralyden av en hyggelig jordmor. Hadd overlevde stikket veldig fint, og fikk god samvittighet etterpå. I Bergen blir blodprøvene tatt av bioeteknikerer på laben som er eksperter på å stikke, ikke "amatører" sånn som noen av helsesekretærene på legekontorene jeg har vært borti.

Siden første gang jeg deltok er de nærmere det å finne årsaker til svangerskapsforgiftnig. Noe jeg synes er kjempeviktig siden jeg fikk det sist.

Siden mange sikkert detter av underveis er det viktig at så mange som mulig blir med fra begynnelsen. Håper dere bestemmer dere for å bli med :-)

Skrevet

Er 12+4 i dag, og dersom jeg får tilbud om å være med på undersøkelsen så skal jeg det :)

Alt for forskningen!

Skrevet

Jeg og mannen min deltar på denne undersøkelsen og jeg er ikke spesielt glad i blodprøver. Jeg har opplevd flere ganger at de må stikke gjentatte ganger for å få ut noe blod, men da de tok blod av oss nå på Ullevål gikk det kjempefint. Jeg merket nesten ikke stikket og det var fort gjort. Fikk ikke den "mega blåveisen" jeg vanligvis får heller.

"Macho mannen" min tøyset og spurte om han kunne få en mindre sprøyte og ble tilbudt barnesprøyte, hehe :)

Jeg synes dette er et viktig prosjekt og er glad for at vi får anledning til å delta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...