Gå til innhold

Klør så fælt på beina.....

Anbefalte innlegg

om kveldene så klør jeg så innmari på innsiden av leggene og lårene.... prøver å smøre med vanlig fuktighetskrem, men igår måtte jeg krype til korset og finne fram eurax'en.... håper virkelig ikke dette er begynnende svangerskapskløe!!! Får bare smøre med eurax og håpe på det beste.

Fortsetter under...

Har akkurat det samme problemet! Holder på å bli gal når jeg har lagt meg!! Jordmora sa at hvis det ble noe utslett av det, måtte vi ta noen prøver, for det kunne ha noe med leveren å gjøre.. Men jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre..Har prøvd det meste av kremer, men ingenting funker..

Jeg klør _veldig_ på puppene og øverste del av magen. Vet ikke om dette er svangerskapskløe og hva som er kriteriene /omfanget for at det skal regnes som det. Imidlertid verdt å være obs på - leste på et annet nettsted at svangerskapskløe etter uke 30 kunne være livstruende for babyen i magen og at det da alltid må taes tester av mor - tror det var lever /nyrefunksjon. Forstod det slik at dette var såpass ny forskning at mange leger og jordmødre ikke er klar over det.

Var hos jordmor idag, fortalte om kløen, og ble straks sendt ned på legekontoret for å ta blodprøve. Heldigvis var alle prøvene fin-fine, men jeg fikk god forklaring fra legen på hvorfor de var så nøye med dette.

Svangerskapskløe kan være indikasjon blant annet på begynnende svangerskapsforgiftning, eller akutt leverbetennelse. Dette er heldigvis lett å oppdage, siden det vises med en gang på blodprøvene. Jeg blir gladelig stukket innimellom for å utelukke sånne farer gitt :)

Så jeg får bare holde meg til euraxen og håpe på bedring framover! Heldigvis bare jeg som har ubehag, ikke lillejenta i magen :D

Så bra at det ikke var noe ekkelt med leveren, da! Jeg får kløe og leggkramper hvis jeg ikke er flink svamp og tar alt-i-ett-tablettene mine - best virkning har jeg av de fra Vitaplex som er for gravide etter 12. svangerskapsuke. Alt er verdt et forsøk - sa jeg som har vært overaktiv og fått begynnende bekkenløsning og greier... Gjett om jeg synes synd på meg selv, jeg har UTROLIG respekt for folk som holder ut kompliserte svangerskap! Gud, for ei pingle jeg er...

Annonse

Vitaplex - tilskudd for "gravide etter 12. svangerskapsuke og for ammende". Kjøpt på en av apotekkjedene, tror jeg - får dem av min fantastiske mamma. De har en kalsiumtablett og en mineraltablett sammen med en fiskeolje-kapsel i en hendig liten en-dags porsjonspose. Har prøvd flere forskjellige merker, for meg er det Vitaplex sine som funker på kløe og kramper. Sikkert noe med placeboeffekt og slikt, men fungerer for meg! Lar meg gjerne lure, jeg...

Placebo meg her og der, skriv meg opp som lettlurt sucker! Hva som helst for å få kløen til å forsvinne... Og hvis det samtidig gjør kroppen min bedre sammensatt hva næringsstoffer angår, så hey - åka på!

aaaarrrggghhh!!! For seint... var nettopp innom apoteket og hun påsto hun hadde aldri hørt om det, så jeg kjøpte vitamineral for gravide, samt omega3. Men uansett - jeg er altså nå igang med vitamin/mineral/omega3-kur, og satser på å være frisk og rask og kløfri om få dager! wohooo!!!

Annonse

Er ikke helt enig faktisk. Det hender jeg setter pris på anonym-knappen, som f.eks på sex-i-svangerskapet-siden, der det innimellom er situasjoner der innleggene mine omhandler meg og min mann. Han fortjener full anonymitet, ikke bare gjennom nick. Men ellers så signerer jeg alltid med mitt eget nick, nettopp som du sier fordi en er så godt som anonym bak det nicket uansett, OG jeg syns det er fullstendig idiotisk å komme med utsagn man ikke har guts til å stå for!

Hei ka-ping! Jeg var hos legen min her om dagen. Han sa atdet ved svangerskapskløe gjerne klør over større deler av kroppen og er mer omfattende enn det jeg har (pupper og øverste del av magen) Tok derfor ingen tester. Sa de noe til deg om hva som skal til for at en mistenker svangerskapskløe?

rahi: jeg klør på ekstremitetene (dvs armer og bein). det var visst typisk svangerskapskløe. Og som jm sa: heller en blodprøve for mye enn en for lite. Heldigvis vises det TVERT på blodprøvene hvis kløen virkelig er indikasjon på f.eks svangerskapsforgiftning eller akutt leverbetennelse :)

anonym: jeg tar omega-3 i tillegg til multivitamin. Blir nok litt lite inntak av fiskeoljer gjennom kostholdet må jeg innrømme... for mye stress pga pendling til at det funker å ta tran også. Venter spent på at kroppen skal venne seg til det nye kosttilskuddet, og håper kløen forsvinner over helga. Det tar vel ei uke eller så før man merker virkning antar jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...