Gå til innhold

Brodering - hvordan legge opp stoff (lite å gå på)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Er det noen her som kan brodere? Har kjøpt et broderi der tøystykket ikke er lagt opp. Det er bare ca 25 ruter utenfor selve broderiet (ca 6 cm) og det skal være litt hvitt på sidene.

Hva gjør jeg for at det ikke skal flise seg. Må jo legge det opp på et vis, men det er så lite å gå på.

Syr man det opp? Limer man det?

Har søkt på nettet, men kan ikke nok om begreper til å få relevante treff.

Er helt grønn på håndarbeid. Håper noen her kan hjelpe.

Skrevet

Bare ta en sytråd og kast rundt sidene på stoffet. Noe oppflising må kanskje påregnes uansett, men det vil hjelpe. Det bruker å holde for meg.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Har en svigerinne med symaskin så jeg skal få litt hjelp av henne. Vet ikke om hun kan det, men håper vi finner ut av det :o)

Skrevet

Mitt forslag er at du syr sikksakk (med symaskin) rundt hele kanten. Da kan du unngå helt at det fliser seg.

Deretter lager du en dobbel fald (vær nøye med å følge trådene i stoffet). Sy fast falden fra forsiden med rette sting (følg trådene nøye, så får du et pent resultat). Falden trenger ikke være mer enn 5mm dersom du har dårlig med stoff.

Et annet alternativ er å sy på en blondekant dersom det er en duk eller brikke. Sy også da sikksakk rundt kanten først.

Skrevet

Heisann

Tusen takk for svar.

Svigerinne min kastet stoffet så nå fliser det seg ikke.

Nå tenker jeg at jeg går i gang med broderingen og så falder jeg det inn etterpå når jeg ser hvor mye stoff jeg har tilovers på sidene. Har lite tilovers, og det man vet jo aldri hvor feil jeg teller heller ;o)

Flott at det finnes løsninger også for lite stoff :o)

Det er så flott med slike sider. Man kan jo få svar på alt (i alle fall mye ;o) ) :o)

Det er forresten en Ole Brumm høydemåler :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...