Gå til innhold

Trenger å vite...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg hører foreløpig til i 1.trimester, er 6+5 nå med vårt første barn. Men nå har det kommet opp en problemstilling som gjør at jeg sniker meg inn her for råd.

Mannen min har fått tilbud om å lede et prosjekt gjennom jobben, det foregår i utlandet og han må være borte to-tre måneder når jeg kommer i 3.trimester. Han vil komme tilbake til Norge ca en måned før termindato. Det jeg lurer på er hvor mye man føler man klarer på egen hånd når man er 6-7 måneder på vei? Vi har bl.a. to hunder som selvfølgelig krever regelmessig mosjon, så er det sannsynlig at jeg fortsatt vil kunne gjøre det? En annen ting er husarbeid, vi har faktisk vaskehjelp et par ganger i måneden nå også men det er jo mye innimellom allikevel med klesvask og støvsuging og sånn. Dette vil være til våren, så snømåking og plenklipp vil ikke være aktuelt.

Jeg er klar over at det er individuelle forskjeller her, men vil gjerne høre noen synspunkter og erfaringer fra dere som er midt i denne fasen av svangerskapet nå. Og samtidig ønske dere lykke til med tiden dere har igjen, misunner dere litt som endelig snart skal få møte deres små!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vanskelig å vite..kroppen min streiket etter3.måned,,men en venninne har termin nå neste onsdag og merker ikke til graviditeten på kroppen omtrent..

Men..dere har jo ikke barn fra før av,så det gjør det enklere. Og du kan da alltids gå 5min med hundene..jeg hadde ikke klart mer enn 15 min på asfalt, men det er jo sundt gå - så lenge du klarer det.

Jeg har eneansver for husarbeid nå, siden mannen min jobber drøye14timer om dagen nå..og jeg er ikke særlig flink m husarbeid uansett..men hadde vi hatt hushjelp hadde det sett mye bedre ut her tenker jeg..klarer støvsuge ett gulv, så er det det jeg klarer den daen..;)

gjorde det deg noe klokere..? Kan bli litt stusselig å være alene rundt innhandling til babyen og alle følelsene som kommer..men har du godt nettverk av venner og familie hjelper jo det mye. spørs på hvor "sårbar" du er far før av også, selv om de fleste selvsat blir mer "sårbare" under graviditeten, og en stund etterpå..

Skrevet

Hei! Jeg vil gjerne prøve å svare deg. Det kommer helt an på formen din mot slutten. Det er veldig vanlig med bekkenløsning, bekkenlåsning og smerter i symfysen når du kommer litt lenger på vei. Dette vil gjøre livet ditt tyngre, og du må planlegge hvor du vil legge kreftene dine for du klarer ikke alt lenger. Du vil miste mye søvn på nettene for du må opp på do, får vondt i ryggen ol. Du er heldig som har hushjelp, og dette vil avlaste deg godt. Andre har ingen symptomer og er pigge og raske til dagen de føder! Dette må dere finne ut av sammen, og det er utrolig hva du klarer når du har rett innstilling! Lykke til!

Skrevet

jeg tror det der er veldig forskjellig fra person til person... jeg har vært helt oppegående og frisk siden eg ble gravid absolutt ingen plager no er eg 39 uker og først no begynner eg å få plager som vond rygg og litt vann i beina men det er det liksom... vi flyttet når jeg var 6og en halv mnd og jeg vvasket ned hele leiligheten vi flyttet fra selv(samboeren var ikke helt fornøyd med det) men jeg var opplagt og i kjempe fin form...

har en venninne som har vært dårlig hele tiden hun er no 33 uker, og har vært veldig opptatt av hjelp og støtte fra samboeren sin når det gjelder husarbeid og vasking av klær osv...

så det er veldig forskjellig vil jeg si...

Skrevet

Hei!

Kan bare svare for meg selv, og jeg hadde klart det fint fint uten problem igrunn. Har hatt det helt fint hele svangerskapet, og det er først nå i uka før termin at jeg har hatt småproblemer med rygg og småvondter. Hadde termin igår, og hadde vel fremdeles klart å gå tur med hunder og vasker klær stadig vekk. (vasket soverommet ista også). Men på det psykiske planet, så har det vært godt å ha samboer hjemme den siste tiden må jeg påstå.

Skrevet

Kan du ikke bli med han da? Det kunne jo vært spennende. Hvis du har mulighet til å ta permisjon uten å tape på det på sikt. Kanskje vanskelig i og med at du har hundene... Men det hadde vel vært fint for dere å oppleve noe nytt sammen den siste tiden dere er uten barn.

Jeg hadde nok hatt det litt tungt psykisk om ikke samboeren min hadde vært her for å fortelle meg hvor flott han synes jeg er og hvor stolt han er av meg osv.

Skrevet

Heisann !

Du kan helt sikkert klare deg uten han en stund. Jeg har frem til nå gått hjemme alene med en gutt på snart 3år og har termin 24.september (barnefar og jeg flyttet fra hverandre i februar). I sommer pusset jeg opp 2 soverom, stue og kjøkken før jeg flyttet inn i huset jeg kjøpte. Har heller ikke vaskehjelp, men vil gjerne låne:-)

Alt går bare man vil og er frisk i svangerskapet. Hjelper veldig hvis du har familie og venner rundt deg som kan støtte deg og holde deg med selskap noe av tiden.

Skrevet

Jeg blir alenemor slik som flere andre her i landet...Er også mange her inne som har flere barn, ikke får noe hjelp i huset av mannen og snart skal føde.

Er vel ikke noe problem så lenge du kan få hjelp med hundene, og ikke har barn fra før..?

Og med vaskehjelp i tillegg så er du veldig godt stilt i forhold til mange andrevil jeg påstå.

Skrevet

Takk for alle innspill, har først lest svarene nå for vi har vært borte i helgen.

Takk for at dere minner meg på alle de som må klare alt alene uten en mann, det satte absolutt ting i perspektiv for meg!

Når det gjelder å bli med ham så er det uaktuelt, han jobber i Forsvaret og skal til et krigsherjet område hvor det ikke vil være mulig for meg å være. Men vi har både reist mye og også bodd sammen i utlandet tidligere, og håper å kunne fortsette reisevirksomheten også med barn!

Jeg vet jeg er priviligert med vaskehjelp selv om det ikke er så ofte hun er her, men utover det er det begrenset hvor mye jeg kan få hjelp, familien bor noen timer unna.

Men vi har allikevel bestemt oss for at han prøver, med forutsetning at han kan trekke seg dersom formen min blir dårlig utover e.l. Og han skal hjem senest en måned før termin. Vi fant ut at man må jo ha som utgangspunkt at alt går bra!

Så takk for svarene, jeg trekker meg tilbake til 1.trimester igjen og ønsker dere nok en gang lykke til her i siste del!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...