Gå til innhold

Er det en lege/Legesekretær her...?

Anbefalte innlegg

Har en som trenger hjelp til å tyde prøvesvar. Det gjelder å finne el ved måling av progesteron... Dette er svarene hun fikk...

SSH:5

LH:4

ØSTRA????(et eller annet): 0,96

Vet ikke selv forkortelsen på progesteron men er det en av disse? Vet at nivåene der skal ligge mellom 16 og 100, men trenger litt ekspert hjelp her :-)

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6329108-er-det-en-legelegesekret%C3%A6r-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, du kan så si. Men jeg vet ikke helt om noen av disse er progesteron... og er det tilfelle og jeg ikke misforstår verdiene, så har hun ikke hatt el... Enig? Vel, hadde vært fint med hjelp, ble litt engasjert i dette :-)

Annonse

Tror det må være FSH, ikke SSH? Folikkelstimulerende hormon... Og østradiol. Ingen av disse er progesteron (tror ikke det finnes en bokstavforkortelse på prog...)

Ref. verdier:

FSH:

Folikkelfase: 1-12 IE/L

Midtsyklisk topp: 15-30 IE/L

Lutealfase: 2-12 IE/L

LH:

Folikkelfase: 1-12 IE/L

Midtsyklisk topp: 10-50 IE/L

Lutealfase: 2-12 IE/L

Østradiol:

Folikkelfase: 0,11-0,79 nmol/L (fra ca. 4 syklusdag)

Preovulatorisk: 0,70-2,10 nmol/L

Lutealfase:0,08-0,85 nmol/L

Ser ut som hun er preovulatorisk da...

Er ikke noe ekspert på å vurdere sånne prøvesvar. Har funnet ref. verdiene i brukerhåndbok i klinisk kjemi.

Håper det hjalp:)

Annonse

Hei lengter!

Tror du må snakke med legen din, er ikke så flink til å tolke prøvesvar. Men ifølge disse referanseverdiene vil jeg tippe at det er før el. Preovulatorisk er nok før el. (Pre=før)

Rart hvis ikke legen har tatt progesteronprøver synesn nå jeg. Og så syns jeg det er dårlig at legen bare gir deg en masse svar uten å fortelle deg hva det betyr. Man skal jo liksom ikke få en masse prøvesvar fra legen for å stille en diagnose selv. Snakk med legen din og forlang en forklaring!

hei nela! legen sa at det ser normalt ut... da spurte jeg om det betyr at jeg har hatt el... da sa hun ja. og når jeg spurte om hun kunne se om jeg hadde hatt en sterk eller svak el så sa hun bare at det kunne hun ikke svare på, det sto det ikke noe om på prøveresultatet, hun kunne bare si at alle svar var normale.... litt merkelig ja. men jeg tok den jo på dag 23.... og idag på dag 30 så tror jeg at jeg så et bittelitet spor av spotting... så det kan jo ikke ha vært rett før el da?:..!

men jeg skal ringe henne på mandag ja....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...