lille-snupp Skrevet 15. september 2006 #1 Del Skrevet 15. september 2006 Hei! Nå er dattera mi blitt åtte uker, og jeg og sambo har lyst å feire hverandres bursdag.. Har kjøpt inn god middag og lurte på om det er trygt å drikke en 0,33 liter øl til maten? Vesla får kveldspupp ca halv ni, og skal ha neste i to-tre tida.. Kan jeg ta en øl i ni tida uten å frykte at hun får i seg noe alkohol? Hun liker ikke morsmelkserstatning så vi har liksom ikke det alternativet heller.. Hvis hun risikerer å få i seg alkohol så står jeg jo selvsagt over den ølen, er ikke så farlig for min del egentlig... Men det hadde jo være godt:) Noen som vet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6328633-amming-og-%C3%B8ligjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomman Skrevet 15. september 2006 #2 Del Skrevet 15. september 2006 Limer inn fra ammehjelpen.no Alkohol og amming 18.4.2006 12.13.49 Generelt anbefales ikke bruk av alkohol under graviditet og amming. Det er likevel viktig å skille mellom alkoholbruk i disse to periodene: Under svangerskapet får fosteret den samme promillen som mor fordi det ernæres direkte via hennes blod. Gravide bør derfor avstå helt fra alkohol, fordi en ikke kjenner det laveste inntak som ikke er forbundet med helsefare. I ammeperioden er forholdene noe annerledes. Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp. Jo yngre barnet er, desto forsiktigere bør man være med alkohol. Nyfødte barn er umodne, med minimal evne til å nedbryte selv små mengder alkohol. Generelle regler om alkohol og amming: Du bør derfor avstå helt fra alkohol til det er gått iallfall 6 ukeretter termin. Dersom du av og til bruker litt alkohol senere i ammeperioden, er det viktig å begrense mengden. Etter inntak av ett glass vin bør du vente 3 timer før barnet igjen ammes. Alkohol lagres ikke i melken. Promillen i morsmelken synker parallelt med nivået i mors blod. Det har derfor ingen hensikt å pumpe og kaste melken, annet enn for å lindre melkespreng. Kilde Hvordan du ammer ditt barn, Elisabeth Helsing og Eli Heiberg, utgitt av Helse- og Sosialdirektoratet. copyright©Ammehjelpen . Du kan trygt ta et glass øl.Men kanskje det er lurt å ha litt pumpemelk for hånd om hun skulle ønske melk før tiden. Kos dere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6328633-amming-og-%C3%B8ligjen/#findComment-6328740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille-snupp Skrevet 15. september 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 15. september 2006 JIPPI!! Tusen takk for godt svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6328633-amming-og-%C3%B8ligjen/#findComment-6328766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå