Gå til innhold

Bæsjer man når man føder

Anbefalte innlegg

Skrevet

..unnskyld at jeg spør om noe så ekkelt, men det hørte jeg faktisk her om dagen....at under fødselen kunne man faktisk bæsje på seg. ER DET SANT???? I så fall vil jeg gjerne vite det så jeg er litt forberedt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen bæsjer på seg, andre ikke... Er man veldig redd for det så kan man be om å få klyster før fødselen. Det har jeg tenkt til...:)

Skrevet

Jeg har faktisk ikke hørt om noen som ikke har bæsjet på seg så lenge de ikke har fått klyster først jeg! Tenk på hvor hardt du tar i når du må presse da! Det er jo umulig å holde noe tilbake hvis det er noe inni der. Jeg syns også dette var hel forferdeli da jeg hørte det, og bestemte meg for at jeg skulle hvertfall ha klyster, samme om det er hel forferdelig å få, det også. Så fikk jeg høre at dette slett ikke er en selvfølge ved alle sykehus, og foreksempel der jeg skal føde, får du ikke klyster. Der mener de visstnok at det er sunt for babyen med litt bakterier, og at det ikke gjør noe om en bæsjer seg ut (de tørker unna etterhvert hvis det skjer). Derfor harjeg snakket med flere i området her som har født, og de mente det var lurt å sette et lit klyster hjemme selv før man drar. Det får du kjøpt på apoteket, så det skal hvertfall jeg gjøre! Ser nemlig ikke for meg at jeg skal ligge der og regelrett drite meg ut foran samboer, lege og jordmor!

Skrevet

Nei..fyttegrisen..så utrolig vemmelig..syns ihvertfall jeg. Men jeg trodde klyster skulle få en til å bæsje mer..at magen ble mindre hard??Hva gjør klyster da??

Skrevet

klyster setter fart på systemet sånn at du får tømt tarmen. Det er en vemmelig oljelignende veske som blir sprutet opp i rompa...hehe

Skrevet

Ja, du bæsjer forsåvidt mer, nemlig alt på en gang. Du tømmer rett og slett tarmen og da er det ikke mer som kommer ut når du virkelig begynner å presse. Dette er en ganske vanlig foreteelse og de ansatte på fødeavdelingen er godt vant til det. Mannen min skal uansett konsentrere seg om den andre enden av meg så det skal han ikke se om det skulle skje!

Skrevet

Jeg fødte for en ukes tid siden og fikk klyster før fødsel. Den dro ut i tid den fødselen og det kom en del mer avføring under fødselen også, men ikke noe særlig jeg kunne gjøre med det... Jeg syns det var kjempeflaut, men samboer og jordmor brydde seg nok ikke. Var jo viktigere å få presset ut ungen! :) Nå syns jeg det er helt greit, tenker ikke så mye på det:)

Skrevet

Hvor får man kjøpt hjemme-klyster??

Og hva heter det?

Skrevet

Ja, det kan godt hende du gjør det..DEt gjorde jeg- ikke hyggelig. Dersom hodet ikke har festet seg får du heller ikke klyster

Skrevet

Jeg har født to ganger og har ikke bæsjet på meg..

Skrevet

Jeg aner ikke om jeg bæsjet sist jeg fødde. Tror egentlig ikke en vil legge merke til det selv. Men dette skjer jo nesten alle så hvorfor være flau. Jeg har tenkt på klyster men det er helst for unngå at det kommer noe under drosjeturen inn til Oslo

Skrevet

Når du presser ut barnet gjennom fødselskanalen er det helt vanlig at også tarmen tømmes pga av du presser og at barnet presser ut tarminnholdet. Jordmødrene ser dette daglig, og fjerner det som måtte komme ut på et diskret vis. Det anbefales ikke å ta klyster hjemme pga faren for blodtrykksfall og at det setter fortgang på fødselen. Vent til du kommer på sykehuset!

Ofte fikser kroppen opp selv med løs mage dagene før fødsel.

Skrevet

He he, jeg skal love deg at det nok ikke bæsj du tenker mest på når du ligger der!

Og hvis det skulle komme noe: for det første ofrer ikke jm dette en tanke,- for det andre er det ikke sikkert du kjenner det engang! Og jm sier nok ikke fra heller, så kanskje du blir levende lykkelig uvitende?

Skrevet

Noen som vet om man faar det paa Ahus?

Mamma snakket med meg om dette.. Hun ville gjerne at jeg var forberedt (selv om jeg hadde tenkt paa dette fra f0r av).. Hun fikk det da hun f0dte meg, og jeg maa da si at det h0res bedre ut og ta det, enn aa bersje paa seg under f0dsel, selv om det sikkert ikke er det man tenker mest paa oppi alt sammen..

Skrevet

Jeg tok klyx før jeg fødte, likevel kom det ut avføring under pressinga. Jeg kjente det jeg ja, at det kom ut noe fra toer'n. Og jordmora mi var sløv, så jeg måtte kjefte på henne for å få henne til å tørke det opp. Heldigvis var samboer ute akkurat da det skjedde, og når han kom inn var jeg redd for at han kjente lukten. Så jeg må bare si at selv om en er midt i fødsel, så er ikke alle like sløve/ likegyldige/ konsentrerte om fødselen osv. Jeg var høyst tilstede hele veien, fra start til mål. Men så er jeg er kontrollfreak også da. Må også si, siden det er temaet, at det kom mer avføring etter dette også. Men samboer brydde seg selvfølgelig ikke, dessuten hadde han sin plass ved mitt hode, ikke orkesterplass der nede! :)

Skrevet

Hører ikke til her på 3.semester, bare lurer litt innom.

Det er vel ganske vanlig at tarmene tømmer seg naturlig i åpningsfasen av en fødsel. For min del er det i hvert fall et tegn på at fødselen er i gang; først når jeg har begynt å fly på do i et sett, har jeg begynt å lure på om kynnerne faktisk er rier... (Det var de.)

Med førstemann spurte jeg om å få klyster; "må sånn på do og det kjennes så hard ut..." OOOps det var barnet som kom gitt:-)

Har ikke bæsjet på meg under fødsel ennå i hvert fall, men om så skulle skje, er de vel vant til det.

De to gangene jeg fødte i vann ble jeg bedt om å ta klyster "for sikkerhets skyld"... Men hadde ikke særlig effekt av klyxen, så kroppen hadde nok gjort jobben sin selv før jeg kom på sykehuset.

Skrevet

ja ligger det avføring i endetarmen så vil dette presses ut, det er ikke farlig men helt normalt ikke noe å være flau eller redd for. de er vant til dette på sykehuset.

men du kan jo be om klyster hvis det bekymrer deg veldig.

Skrevet

Jeg hadde naturlig tømming av tarmen begge gangene jeg har født, dvs, da riene begynte,så begynte jeg å få avføring også jevnt hele dagen. Lurer på om ikke di fleste vil få "naturlig" tømming,pga riene vil jo påvirke tarmene også... Så det føltes som om bæsj kom,men det var ikke noe...

*GlaGla*

Skrevet

Jeg spurte jordmor om dette forrige gang jeg var på kontroll.. En ting er at jordmødre er vandt med det, men jeg har fått sånne finfine hemorider

( *jippi, sa hun tørt* ) og tror ikke at de så grådig "diskre" kan tørke vekk noe som helst... Vel,jordmor anbefalte meg å ikke ta klystèr... Dette påvirker fødselen, og selv om man tar klyster hjemme, så varer en fødsel som oftest så lenge at det blir bygd opp avføring i tarmen igjen uansett. Det er jo gjerne under pressriene at ulykken skjer, og det er jo lenge etter evt klystèr er satt og ferdig med....

Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for klystèr hjemme før sykehuset, men jordmor fikk meg fra det. Gubben var med på samme kontrollen, så han er helt klar over hva som kan skje... Og det gjør ikke ham en dritt ( hah, måtte bare ;P ) ...

Har forøvrig avtalt med typen at om jeg må ha hjelp til å komme meg på do iløpet av fødselen, så er det han som skal hjelpe meg, ikke noen fremmede folk... For meg er det mye mer behagelig,og han var helt med på det... Vi er ikke av den typen folk som gjør vårt hjemme med døren åpen eller noe, men i akkurat denne unike situasjonen så er vi opptatt av å gjøre alt så nært som mulig og så naturlig som mulig. Ikke minst så lite stressende som mulig. Og det setter jeg pris på... :)

Skrevet

Det er ganske vanlig å gå mye på do like før fødselen og tidlig i riene. Jeg sprang på do hele dagen før jeg fødte. Skjedde ingen "uhell" under fødselen såvidt jeg kunne merke. :) Faktisk ga jeg faen også. Jeg begynte å se på kroppen min som en slags teknisk ting underveis i fødselen. Alt var bare kroppsfunksjoner. Jeg var bare en slags beboer av denne tingen. Ingenting føltes flaut. :)

Skrevet

det kan hende ja, men trust me, det er det siste du tenker på!!

Skrevet

Ja, stemmer! Detter er det siste du tenker på når du ligger der og skal presse ut en "bæsj" på 3-4 kilo. For sånt er det!

Og si meg, gjør ikke helsepersonell slike "drittjobber" hver dag? Kan umulig være det verste som kan skje på et sykehus - å måtte fjerne litt avføring fra en kvinne i fødsel.

For en tullete tanke, for en unødvendig bekymring

Skrevet

Grunnen til at det kan komme avføring under fødselen er fordi ungen på vei ut presser mor endetarmen. Det er ikke noe du klarer å styre selv. Det vil nesten alltid komme litt, selv om man har tatt klyster eller hatt diare under veene. Slik har det vært fra tidenes begynnelse. Jeg tror ikke det er noen på føden som vil reagere på om det kommer noe ut fra deg. jeg tror også de fleste som er under en fødsel har helt andre ting å tenke på enn om det kommer litt avføring/veske ut av endetarmen.... Selv har jeg født 2 ganger før. Har ikke direkte bæsjet på meg, men noe har det sikkert kommet ut....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...