Gullemor Skrevet 15. september 2006 #1 Del Skrevet 15. september 2006 Hei alle sammen! Jeg har lyst til å fortelle dere min historie; IKKE for å komme med noen moralpreken, IKKE for å disse noen og IKKE for å være slem og fæl. Jeg ønsker kun å fortelle min historie for å EVENTUELT kunne bidra til at noen andre får lyst og motivasjon til å slutte å røyke... Så: Ikke heng meg, jenter!! Dette er kun positivt og snilt ment... ) Det som skulle til FOR MEG (og jeg understreker: FOR MEG!) var først å lese Allen Carrs "Endelig ikke-røyker", og når den ikke bokstavelig talt fikk meg til å slutte, meldte jeg meg på kurs på Allen Carrs klinikk i Oslo. Jeg har alltid hatt kjærester som også har røyket, og spørsmålet om å stumpe røyken hadde aldri vært oppe, egentlig... Ikke før jeg sent i 2002 ble sammen med Gullefar (!), som ikke røyker... Sommeren og høsten 2003 trappet jeg ned fra 20-25 om dagen til først 10 og senere 5 stk. Jeg hadde røyket siden jeg var 15, og nå var jeg 28. Jeg var ikke spesielt motivert, men ønsket ikke å fortsette da min kjære ikke røyket. Dessuten var det jo både helseskadelig, dyrt osv... Og jeg ønsket å ta tak i problemet før jeg evt. ble gravid og da også ville følt meg mer tvunget! Jeg trappet altså ned fra 20-25 til 10 og 5 pr. dag høsten og vinteren 03 (uten å ha hørt om Allen Carr-boka ennå...). Jeg satte en dato (sent i januar 04) som skulle være siste røykedag. Cirka midt i januar 04 kom jeg over boka, og den skulle komme til å sparke meg skikkelig i gang...! Jeg leste boka fra perm til perm på et par dager og var plutselig kjempemotivert... Men dessverre like røyksyk... Klarte liksom ikke å slutte kun ved hjelp av boka, selv om den ga meg masse info og motivasjon! Meldte meg på kurset og fikk plass tidlig i februar 04. Kurset varte i 5-6 timer, vi var 13 deltakere som satt i hver sin stressless, med hvert sitt lite bord med askebeger på. Vi kunne røyke akkurat når det passet oss, vi fikk kaldt vann og drikke, vi fikk forfriskninger i pausen, og etter 5-6 timer stumpet vi røyken sammen, la alt røykeutstyret vårt i en svææær haug på gulvet (det var maaaassssse der fra før...!) og gikk. Jeg har røyket til sammen en hel sigarett etter den tid, DET skal jeg innrømme, og dette var på tre forskjellige fester... (Var like sint på meg selv alle tre gangene... "Noe så dumt når jeg IKKE har lyst på røyk"... tenkte jeg da...) Jeg har, med hånden på hjertet, ikke lyst på røyk lenger og VET at jeg for alltid er en ikke-røyker (eks-røyker). Det har, igjen FOR MEG, vært en sann fryd å slutte å røyke! Og jeg får si som jeg pleier; hadde jeg visst hvor latterlig lett det skulle komme til å bli å slutte, hadde jeg da gjort det for lenge siden! Samtidig var jeg skikkelig sta og egen, og bestemte meg for å legge av nøyaktig sum hver uke som jeg ellers ville brukt på røyk. Jeg sa til min kjære at han SKULLE hjelpe meg med dette! Altså: hvis jeg var blakk, så la HAN til side røykepengene for meg. Jeg VET jo at hvis jeg fortsatt hadde røyket, hadde jeg jo klart å skaffe pengene uansett!! Jeg la derfor av 360 kr i uka (fast hver søndag kveld!) og la pengene i et krus. Etter to mnd kjøpte jeg meg ny sykkel, og et halvt år etter dét, nedbetalte jeg en kreditt jeg hadde på kontoen min!! ) PS!! Jeg må understreke at dette er min historie, mine erfaringer, og at dette altså ikke er ment som en moralpreken. Jeg vet også at, for noen vil det være LETT, mens for andre vil det være VANSKELIG. Sånn er det og det er jeg klar over! Jeg må også legge til at jeg i midten av januar 04 prøvde meg på "viljestyrkemetoden", altså bare å kutte ut og "kjempe mot suget", men det holdt i nøyaktig 12 timer og da gikk jeg i spinn!!! Det fine (for meg!!) med Allen Carrs metode, var at det ikke var skremselspropaganda; men man tok ganske enkelt ett og ett "argument" og plukket de fra hverandre... Altså, vi fikk prentet inn fornuft og ikke fæle bilder og info... ) Lykke til til dere som ønsker å slutte! Oi!! Dette ble jammen laaaaangt! Ivrig og engasjert?? Hvem, jeg?? ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6328397-ang%C3%A5ende-r%C3%B8ykeslutt-min-historie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullemor Skrevet 15. september 2006 Forfatter #2 Del Skrevet 15. september 2006 Ps! Jeg vil også bare informere om at det er "pengene-tilbake-garanti" på kurset. Kurset koster 2500,- og hvis du etter hovedkurset (det på 5-6 timer) fortsatt røyker, vil du få ett til to oppfølgingskurs (kortere varighet, inkludert i prisen). Hvis du fortsatt røyker etter oppfølgingskursene (innenfor tre måneder), får du dine 2500,- tilbake... Ikke verst, det?? Man må jo derfor se på det som et utlegg/depositum...! ) Les her for mer info: http://www.easyway-norge.no/default.asp?smenuID=108 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6328397-ang%C3%A5ende-r%C3%B8ykeslutt-min-historie/#findComment-6328493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #3 Del Skrevet 16. oktober 2006 Så bra å lese noen positive historier her inne også............. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6328397-ang%C3%A5ende-r%C3%B8ykeslutt-min-historie/#findComment-6710243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2006 #4 Del Skrevet 27. oktober 2006 dytt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6328397-ang%C3%A5ende-r%C3%B8ykeslutt-min-historie/#findComment-6853215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå