Gjest Skrevet 15. september 2006 #1 Skrevet 15. september 2006 Sønnen min ble født ved KS og var veldig tynn. Hadde råmelk timene etter, men mistet all melk fordi han ikke åpnet munnen skikkelig og ikke stimulerte til produksjon. På barsel ga de meg ikke mye håp om å kunne lykkes med ammingen. Men har fått bra hjelp på barselhotellet og HS av ammehjelper i ettertid med å legge han riktig til og få han til å gape. Har også brukt hjelpebryst. Pumpet ofte i begynnelsen, men nå sjeldnere da jeg heller legger han til brystet så ofte som mulig. Nå får han 2-3 dl mme og resten fra meg. Han er nå på gjennomsnitlig vekt og lengde for 3 mnd baby så vi har tatt igjen det tapte. Målet mitt har hele veien vært å fullamme, men jeg må vel slå meg til ro med at jeg klarte 75 % på det meste. Ligger jo hele tiden på etterslep ettersom han vokser og krever mer. Dette døgnet fikk han kun mm ved midnatt, kl. 03.30 og kl. 07.00, kl. 08.30 og kl 10.00. Han begynte til slutt å rive å dra i begge puppene og det er ganske ubehagelig. Han gråt ikke i det hele tatt, men jeg hadde mistanke om at han fremdeles var sulten. Lagde derfor 1,5 dl mme til han som han slukte. Var jeg dum nå??????? Han har selvfølgelig sovet og vært veldig fornøyd etter dette og det går kanskje for lenge til neste stimulans? Det er dette jeg mener med ammeselvtillit. Jeg kan bare ikke tro at han kan få nok av meg - det kan ikke være mulig! Vil han ta skade av at jeg forsøker et helt døgn uten mme dersom han ikke skriker? Jeg vil jo ikke sulte han heller. Det er viktigere at han får den næringen han skal ha enn at jeg oppnår drømmen om fullamming. Når jeg pumper får jeg 70-80 ml tilsammen på begge bryst på dagen og alt fra 20-30 ml sent på kvelden. Ikke de helt store mengdene med andre ord.
Expat Skrevet 15. september 2006 #2 Skrevet 15. september 2006 Troen betyr mye i ammingen, og det er mye selvoppfyllende profetier ute å går. Du kan bruke dette til å lure deg selv, sett i gang med et mantra, "jeg haaaar så mye melk, jeg haaar så mye melk" før amming... Du har nå et overskudd på 100ml per døgn som du får ut ved pumping, hva skjer hvis du bare gir barnet puppen hver annen time eller oftere, bare hviler deg, sover og spiser godt, og ikke pumper. Så får du ha halvparten av mengden mme'n du brukte dagen før på lur, og se hvor langt på dagen du klarer å unngå den. Ikke gi mer enn 50ml mme på dagtid av gangen, da blir det for lang pause mellom ammingene til å øke. Nok til å få litt fred, men ikke for mye. 75% amming er jo egentlig ganske bra, da, det er ikke noe å være beskjemmet over, selv om det kan føles litt ukvinnelig i dagens ammenorge. Men det er, som sagt, en flott innsats! Og noe mm er bedre enn ingen mm.
ettbarnsmammaen Skrevet 15. september 2006 #3 Skrevet 15. september 2006 Hei! Var det ikke du som skulle begynne med fenugreek? Har lurt litt på hvordan det har gått med deg. Har du prøvd det? Jeg har fått mindre melk igjen, så jeg prøver å ta litt til.
Gjest Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Hei Expat og Pregnata Takk for svar. Jepp det er jeg som nå også har begynt med bukkhornsfrø. Har tro på at det hjelper litt og skal fortsette med det. Jeg må virkelig jobbe med troen på at dette kan gå bra og da hjelper det veldig med oppmuntring fra dere. Ofte lager jeg kun 50 ml mme som jeg gir han etter hver amming, og ofte vil han ikke ha noe av det. Likevel lurer jeg på om han virkelig kan ha blitt mett av det han får fra meg. Dumt, men jeg fikk meg en knekk i begynnelsen som det er litt vanskelig å komme ut av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå