Gå til innhold

En lien "advarsel"...

yvonne77

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg heter yvonne og er 29 år. I 1998 traff jeg kjæresten min, som er dansk. Etter et år med pendling, bestemte vi oss for å prøve samboerlivet, og jeg flytta til Danmark. Fikk jobb nesten med det samme, full tid. Ingen problemer i det. I 2003 ble jeg gravid, og sykemeldt midt i graviditeten. Ingen problemer der heller, og etter barsel begynte jeg å jobbe full tid igjen.

etter sønnen ble født, har jeg lengta litt hjem, eller... mer og mer, faktisk. så i januar i år bestemmte vi oss for å gi Norge en sjangs. Og, kort etter ble jeg gravid igjen...ikke helt olanlagt. Men, tenkte vi, -vi vil jo ha to barn, og det kan jo være greit å bli ferdig med permisjon ol. før jeg begynner å jobbe her oppe.

Hører jo så mye pasitivt om EØS-avtalen og fri flyt av arbejdskraft i norden. Så jeg regna helt sikkert med at så lenge jeg har jobba full tid, og betalt til a-kasse i danmark, skulle det ikke være noe i veien for å få arbeidsledighetstrygd, og senere permisjonspenger her i Norge.

Så feil tok jeg!!!! Nå sitter jeg her med 9 uker til termin, og blir kastet fra den ene til den andre. Norge sier det er danmark som skal betale meg, for det er der jeg har jobba og betalt skatt, danmark sier jeg mister alle rettigheter når jeg flytter ut av landet...

Måtte bite i bordet i dag, og gå på sosialkontoret, men skulle ikke forundre meg om de sier nei også. Mannen har jo jobb, og vi har netttop kjøpt hus. så syns de vel ikke jeg har ehov for noen penger, tenker jeg..!

Så, hvis der e i Danmark tenker på å flytte hjem igjen; IKKE gjør det hvis dere er arbeidsledige eller gravide, for da sitter dere med skjegget i postkassa!

Føler meg skikkelig lurt, og som en invandrer og snlter i det landet jeg hører til.

Yvonne 31+4

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Puha kender jeg til noget lignende!!! Jeg er dansk, men bor her i Norge. Jeg har boet her i 1½år og arbejdet her i 1 år. Jeg havde bare midlertidigt personnummer, så da jeg blev gravid kunne jeg ikke få lægehjælp her i Norge. Jo jeg kunne gå på lægevagten...der afviste de mig også, men jeg begyndte at græde og de prøvede at hjælpe mig,,,men aner intet om gravide, så jeg fik ingen undersøgelse, men en henvisning til ultralyd.

Alt dette på trods af nordisk fællesskab og eu-aftaler.

Nu har jeg midlertidigt fået fast personnummer og her d 1 oktober fik jeg fastlæge...jeg er i uge 23!!!!

Flot! så meget for med broderlande, fri bevægelighed og sammenhold!!!!

De skal give dig trygde!

Kontakt Hallo Norden, ring til dem hvis muligt: Norge tel: +47 210 219 99 e-mail: [email protected]

De arbejder på min sag allerede (for at undgå det skal ske for andre), og de kan helt sikkert rådgive og måske også hjælpe dig.

Held og lykke...kryds fingre for mig, jeg skal til at søge permission nu.

Håber det lykkedes for dig

• 5 måneder senere...

Hei, Yvonne!

Jeg forstår deg så godt. Det er ikke så fri flyt mellom de nordiske landene som man skulle tro. Jeg bor selv for tiden i Danmark, men har valgt å pendle mellom Norge og Danmark, for å være sikret inne i et godt og trygt system. For da jeg ble gravid og var i Danmark, følte jeg at jeg ikke fikk den hjelpen jeg ønsket fordi jeg manglet et cpr-nr. Men jeg vet, etter å ha sjekket det, at vi har rett til å få hjelp ved graviditet og fødsel i de ulike landene ved å bruke det europeiske helsetrygdekortet. Ellers så har jeg inntrykk av at DK har et godt helsesystem, etter å ha vært på legevakten der noen ganger. Det er jo blant annet ingen egenandel når du skal til vanlig legevakt.

Jeg fikk også vite at det er like regler i Norge og Danmark med hensyn til dagpenger/a-kasse. Selv om du har opptjent rettigheter og mottar dagpenger i Norge, er du ikke sikret dette i Danmark. Du må ha med deg et spesielt skjema utfylt av aetat, som du så leverer på arbeidskontoret i landet du kommer til. Og deretter må du trolig arbeide i 12 uker, før du kan motta dagpenger i landet.

Det skal også være klare regler på hvem som skal betale for hva mellom de ulike landene. Jeg sendte en mail til trygdekontoret utland i Oslo, og fikk et godt svar på hvilke regler som gjaldt ved fordeling av hvilket land som skulle betale hva. Men det er kanskje noe annet i praksis. Har det løst seg?

Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal føde i DK eller i Norge.

Lykke til!:o)

Beste hilsener fra

Mrianne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...