Gå til innhold

coca cola!!!jeg må ha det...men.................


ღMaria har TO prinsesserღ

Anbefalte innlegg

det er jo så utrolig dumt at de ikke har den kofeinfrie på 1,5 l flaske...jeg vil jo ikke drikke den vanlige når jeg er gravid...åååå..det er no dritt..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg også! Må bare ha det... Men har lest at vi kan drikke inntil 1 liter pr dag. Jeg har kuttet ut kaffen og regner med at jeg kan dele 1 1/2 liter med min kjære.

 

Hadde egentlig kuttet ned på coalen jeg, men etter den gledelige nyheten så har visst mengdene gått opp litt. Prøver å tenke at det ikke er bare jeg som drikker det usunne, men at vi er to... Men alt annet smaker jo bare metall! Hihi.. håper det går over snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst pga koffeininnholdet. Vet ikke hvordan det påvirker fosteret. Noen som vet? Men husk at det er et høyt sukkerinnhold også. Noe som ikke er så sunt, samt at de får lettere store babyer, pluss at du kan slite med vekten før og etter fødsel, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shitt og jeg som er colaoman...sukk.

 

Da jeg gikk med eldstemann drakk jeg masse cola og da mener jeg masse. og fikk en liten frisk gutt på 3100 og 48 cm ved fullgått tid. men la på meg sinnsykt mye..sukk.

 

han har ikke hatt noen ettervirkninger av colaen jeg tok inn. så jeg har liksom ikke tenkt over at det er noe fare annet enn for meg selv og vekta jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jah! Der sa du det, som jeg også har merket, men ikke klart å sette helt ord på! Jeg sliter så veldig med å få i meg nok vann, og det er fordi det smaker metall! :) Jeg er vanligvis ganske flink til å huske på å drikke, men etter at jeg ble gravid klarer jeg nesten ikke drikke noe annet enn melk. Er tørst hele tiden, men klarer ikke få ned noe og har ikke skjønt helt hvorfor. Men nå vet jeg det, og når du sier det sånn har jeg hørt det før, at flere har opplevd det der. En annen ting jeg mistet umiddelbart lyst på er kaffe! Drakk minst en cappucino på jobb, det var liksom dagens lille høydepunkt, men nå har jeg ikke klart tanken på det på over en mnd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye coffein kan føre til at fostret dør ( i følge undersøkelser). Opp til en liter cola, eller 1- 2 kopper te eller kaffe daglig er visst greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

 

Unngå store mengder koffein: Er du av typen som ikke klarer å åpne øynene uten kaffekoppen på senga, skal vi ikke skremme vannet av deg her. Men store mengder koffein er skadelig for barnet, og ikke særlig gunstig for fruktbarheten. Kutt derfor ned på antallet kaffekopper, unngå andre drikker med mye koffein, og ikke spis sjokolade (inneholder koffein!) i tide og utide.

 

og dette:

 

Mye kaffe gir økt risiko for spontanabort Tips en venn Utskriftsvennlig versjon

Forfatter: Mattilsynet

Publisert: 19.10.2005

Sist oppdatert: 19.10.2005 - 13:44:02

 

 

Høyt koffeininntak kan øke risikoen for spontanabort, spesielt i første trimester. Det er hovedkonklusjonen i en rapport Nordisk Ministerråd nettopp har publisert.

 

Det nordiske kaffeforbruket er høyt sammenlignet med resten av verden, derfor satte Nordisk Ministerråd ned en ekspertgruppe for å vurdere de vitenskapelige undersøkelsene som finnes om sammenhenger mellom koffeininntak og svangerskap, foster og spontanaborter. I alt 140 rapporter er med i undersøkelsen, den eldste fra 1970-tallet, den ferskeste fra 2002.

 

Sammenheng

 

Sikrest resultater ga studien for sammenhengen mellom koffeininntak og spontanabort. Ekspertgruppen tolket de totale forskningsresultatene dit hen at et høyt koffeininntak kan øke sjansene for spontanabort, i alle fall i første trimester av svangerskapet.

 

Liten betydning

 

Undersøkelsen fant også grunnlag for å slå fast at barnets fødselsvekt kan påvirkes av mors koffeininntak. Ekspertgruppen mener at et høyt kaffeinntak eller tilsvarende inntak av andre koffeinholdige drikker kan ha en viss innvirkning på fosterets vekst, og at påvirkningen blir større jo mer koffein man drikker. Men gruppen understreker at sammenhengen er liten og trolig har liten betydning for barnets helse.

 

Ekspertgruppen har også vurdert om koffein kan føre til skader på fosteret eller for tidlig fødsel, men finner her ingen sammenhenger til mors koffeininntak.

 

Mattilsynet har kostholdsråd når det gjelder gravide og koffeininntak. De sier som følger:

 

Kaffe, te og cola

 

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

 

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

• 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

• 3 - 4 kopper te per dag, eller

• 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

 

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

 

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

 

Kontaktperson:

 

Ingvild Tømmerberg, Mattilsynet (hovedkontor), telefon: 23 21 67 78

 

 

Så 1 liter cola er lov om man ikke drikker 1 liter kaffe også da sikkert.

får redusere jeg iallefall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeeelsker cola for tiden! He he, Men holder meg innenfor det anbefalte ihvertfall.

Synes det er rart at jeg ikke savner kaffen i det hele tatt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...