Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #1 Del Skrevet 15. september 2006 Hei! Vi har ei skjønn jente som blir fire mnd om en uke. Hun var stor ved fødselen, og har lagt godt på seg hele tiden. Veier nå drøye 8,5 kg, og det er mye mer enn storesøster gjorde på samme tid. Men hun er lang også da. Sp gjelder amming. Jeg har fullammet hele tiden, hun har aldri fått noe annet enn dette og en teskje tran hver dag (som hun sluker m liv og lyst!), ikke noe vann eller noe annet. Som sagt har hun lagt mer enn godt på seg, og nettene har også vært gode, dvs med lange periode m sammenhengende søvn (8-11 t). De siste tre ukene har imidlertid søvnmønsteret endret seg på natten, og vi har vært oppe i tre måltider ml kl 1200 og 0600. Hun spiser også ofte på dagen, ofte annehver time eller maks hver tredje men det har aldri vært noe problem. Oftere på kvelden/ettermiddagen. Jeg har tenkt på det som økedager, men nå har det jo vart i tre uker. Jeg tåler godt ett nattmåltid til om natten, men tre på seks timer er litt vel mye. Hun legger seg tidlig, ca 1930 for da er hun stuptrøtt. Sover til ca 0600-0700. Med mat i mellom. Ønsket har jo vært å fullamme til seks mnd, men samtidig har jeg jo et barn til som jeg skal ha overskudd til. All litteratur tar utgangspunkt i fullamming til 6 mnd men hun er jo sååå mye større enn de fleste andre barn, hun er i størrelse like stor som forrige mann var ved 6 mnd. Jeg er klar over at det er like mye modenhet av tarmer og fordøyelse som størrelse som bestemmer når man bør begynne med grøt. Men er det slik at det er like uproblematisk å fullamme så store barn til 6 mnd som de litt mindre? Har dere noen gode råd? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 15. september 2006 #2 Del Skrevet 15. september 2006 Husk for det første at tvillingmammaer ofte fullammer to, så det er praktisk mulig. Men les denne (fra blommans tråd) Ang anbefalinger for spedbarnsernæring, info til dere alle fra helse og sosialdirektoratet. Anbefalinger for spedbarsernæring som ligger ute på nett er fortsatt riktig, det har ikke kommet nye anbefalinger om fullamming og introduksjon av fast føde siden den ble laget.(med unntak av noe info om D vit - se mailsvaret fra direktoratet.) Jeg "skyter" ikke på dere som har fått informasjon fra hs om at det nylig har kommet nye retningslinjer. Vil bare fortelle dere ale at det er det som er anbefalingen fortsatt. ( Altså fullamming i 6 mnd, fast føde bør ikke introduseres før det hvis det ikke er at barnet ikke legger godt nok på seg, virker ikke fornøyd med bare pupp eller barbet viser spesilet interrsse for annen mat. Fast føde kan da introduseres fra 4 mnd. (fast føde framfor mme etter 4 mnd)Hvis det bare er for at foreldrene ønsker å gi fast føde bør en altså vente til 6 mnd. Å introdusere fast føde fra 4 mnd uten annen grunn ennå venne baby til annen mat er med andre ord ikke nødvendig, fordi man har hele det andre levehalvår til venne barnet til fast føde. Det er ikke meningen man skal være oppe i flere hele porsjoner når barnet fyller 6 mnd..) Her er da svaret jg fikk fra helse og sosialdirektoratet Hei! Viser til ditt spørsmål om amming. Vi anbefaler fullamming i 6 måneder fremdeles. Veilederen til helsepersonell som ligger på nettet gjelder fortsatt med unntak av en liten justering mht anbefalt Vit D -inntak. Nye norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet som kom i 2005 anbefaler 7,5 ug vit D for aldersgruppen 2-5 år. Tidligere ble det anbefalt 10 ug opp til 3 år. Anbefalingen ligger på www.shdir.no/ernaering. Har du ytterligere spørsmål er det bare å ta kontakt. Med vennlig hilsen Anniken Owren Aarum seniorrådgiver Sosial- og helsedirektoratet avdeling ernæring Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6326398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 15. september 2006 #3 Del Skrevet 15. september 2006 I tillegg, hvis du ønsker det, er det fullt mulig å introdusere fast føde uten å bruke gluten og kumelk. Det finnes fine melkefrie grøter på helsekosten, de kan for eksempel blandes med vann+eplemos+en ts god olje (raps eller solsikke er bra!). Gulerotmos, avokado, potetmos, alle er ting uten melk i. Begynnerglassene fra Hipp er økologiske og vanligvis bare med en ingrediens. Og begynn med det første måltidet (noen ts-er) til formiddagen, etter pupp, som en kuriositet. Da merker du fort om barnet reagerer på noe. En og en ingrediens, dager imellom hver. Får du en pussig reaksjon (alt fra en urolig natt, vond forstoppelse, utslett) så tar du bort det nye i en mnd til Vi gjorde det sånn: Først risgrøt med mm, så fikk hun prøve gulerotmos (var ordentlig spennende i risgrøten), så eplemos i grøten, banan... Hirse er ofte lettere for magen enn ris hvis forstoppelse er et problem. Og husk også 50% av barna sover bedre på natten etter at måltidet er kommet. Så det er ingen garanti! Men fast føde er bedre enn mme etter 4mnd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6326742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #4 Del Skrevet 15. september 2006 hei og takk for svar! Jeg har lest den linken/inlegget du la inn. Jeg lurer bare på hva slags erfaringer man har mht store barn. Jenta mi er så stor at hun ligger utenfor HS sine kurver. Men HS sier at det ikke er noen fare, at hun har en fin egen kurve.. Men av og til blir slike anbefalinger (som de fra helse- og sos departementet) kanskje litt vel generelle. Jeg vet jo også at det er praktisk mulig å fullamme store babyer, men det er jo snakk om til hvilken pris. Jeg kan ikke legge meg nedpå når jeg øsnker det på dagen, for jeg har et barn til. HS har sagt at jeg bare må se ann det selv mht innføring av grøt, at jeg selv må føle på når det blir for mye/anstrengende å fullamme. Men vet du om modenhet av tarmer etc kun følger alder, eller har det også noe m størrelse å gjøre? Jenta mi er jo født nesten to uker etter termin, mens babyer som feks er en mnd for tidlig født vil jo være mindre modne også i tarmene? Gjelder den 6mnd grensen for alle uansett? Jeg er ikke ute etter et "klarsignal" til å begynne m grøt, for jeg vet at den avgjørelsen må jeg en dag ta selv. men takk for svar uansett! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6326839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #5 Del Skrevet 15. september 2006 Expat: Til orientering så så jeg ikke at du hadde lagt inn to svar..Takk:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6326868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 15. september 2006 #6 Del Skrevet 15. september 2006 Modenhet av tarmer har lite med størrelsen å gjøre, fra termindatoen. Så man regner fra termindatoen, ja! Og i anbefalingene jeg la inn, står det også at det er ok "hvis barnet ikke er fornøyd". Ofte er det tøft for en liten (stor) tass å kunne holde det gående på bare mm, selv om det er nok, siden de trenger så veldig mye energi, og det forbrennes så fort. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6326891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 15. september 2006 #7 Del Skrevet 15. september 2006 Rundt fire måneder endres ofte søvn- og spisemønster, og mange blir rådet til å begynne med fast føde. Det er imidlertid ingen holdepunkter for at babyene trenger det eller endrer seg tilbake til det som var normalt før - det er rett og slett en endring pga. alderen. Det er faktisk ikke noe problem å fullamme så store barn, man må bare amme litt oftere. Ei jeg kjenner fullammet en baby til 12 kg (stoooor halvtåring, ja!), og det gikk veldig bra. Så jeg tror du bare skal fortsette å la henne selvregulere og godta at mønsteret endrer seg. Om du klarer og orker! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6333117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2006 #8 Del Skrevet 16. september 2006 Jeg fullammet første barnet mitt til hun var drøyt 8 mnd, da begynte hun å våkne på nettene og være våken etter maten. Ikke sur eller sint, bare våken. Etter måltidene på dagen var hun plutselig ikke fornøyd lenger, så da begynte vi med et lite fast måltid. Hun var gjennomsnittelig lang, men sprengte vektkurven i fillebiter. Jeg turde rett og slett ikke gi henne annet enn pupp i redsel for å overfôre. Ser i ettertid (har ammet et par barn etterpå) at ungen var ekstremt glad i puppen, og det var sikkert derfor hun ble såpass tjukk... På den tiden tror jeg nesten de anbefalte å begynne med fast føde ved fire mnd, men siden hun lå såpass langt over normalvekt og virket fornøyd fortsatte vi fullamming. Det er ikke sikkert at babyen din vil slutte å våkne på natten selv om du gir fast føde, men hvis du gir et lite måltid vil du likevel få mer overskudd. (vet ikke om det er normalt, men for meg er iallefall amming en skikkelig energitapper. Trenger ca to timer mer søvn i døgnet foruten at jeg bruker store deler av dagen på å lure på hva jeg egentlig holdt på med) Har man fullt ansvar for mer enn et barn syns jeg ikke det er så ille å gi seg selv mer overskudd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6335133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. september 2006 #9 Del Skrevet 17. september 2006 venninna mi fullammet sønnen sin helt til han var nesten 9mnd. Han var 5kg født og 11,5kg da han var nesten 6mnd. Spurte henne nå..og hu kunne også fotelle at ungen var urolig rundt 4-5mnds alderen..men hun ammet på..og etter ca 3-4uker var han sitt vante jeg...sove fra 20 til 8 og to dupper på dagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6344764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurengren Skrevet 17. september 2006 #10 Del Skrevet 17. september 2006 Hei. Jeg har selv en sønn som har vært stor tidlig.La på seg 600 g i uken til han var ca 12 uker...da veide han nærmere 8600 g. Jeg fullammet til han var 6 mnd..da var han nærmere 10 kg.Fremdeles, nå 9 mnd..får han primært morsmelk da han ikke er overbegeistret for mat.Han fikk nattmat 1 -3 g pr nat, nå spiser han en gang pr natt. Ellers kan du godt gi barnet ditt litt fast føde nå .Angående modne tamer er de som oftest det ved 4 mnds alder..men man ANBEFALER Å VENTE til 6 mnd om barnet er fornøyd..det er en forskjell på anbefalinger og absolutter.Barnet tåler litt fast føde når de har passert 4 mnd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6352124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. september 2006 #11 Del Skrevet 18. september 2006 Takk for mange og gode svar:) Faktisk har de sistene nettene vært mye roligere, med ett måltid mellom kl 1930 og 0630. Og det klarer vi fint! Så inntill videre fortsetter vi m fullamming! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6325807-ang-fullamming-av-storetunge-babyer/#findComment-6362654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå