Gå til innhold

reduksjon av melken ???????

Anbefalte innlegg

Har en gutt på snart ni uker som jeg har fullammet hele tiden.Problemet mitt nå er at det virker som om jeg ikke har nok melk til han på kveldstid :-(

For en uke siden fikk jeg harde og vonde(!!) bryst som viste seg å være tilstoppede melkeganger. Ringte ammehjelpen og forklarte situasjonen og de mente de var gutten som ikke tømte brystene helt. Fikk til slutt ut melken og brystene ble fine igjen.

Etter dette virker det som om gutten ikke blir ordentlig mett når jeg ammer om kvelden. Han suger da ca fem minutter før han begynner å slippe-prøve å suge- slippe-prøve å suge noen ganger før han begynner å gråte. Bytter da bryst og det samme skjer på dette. Har de to siste dagen hatt litt vondt i det høre brystet som var det som var mest tilstoppet. Kan det være tette melkeganger enda ???

Har lagt gutten mellom 20-21 i tre uker nå uten problem der jeg ammer han i min seng ( på begge bryst i ca halv time til sammen) før jeg legger han i sin seng. Etter tilstoppingen har det vært problem å amme han ordentlig mett og det ender med hylskriking. ikveld gav jeg han mme på flaske og da gikk det som en drøm. Han drakk og ble fornøyd og mett og sovnet slik han har gjort vanligvis.

Jeg spiser på malt dropser nå og spiser og drikker bra. Har en ellers travel hverdag da gutten ikke sover så mye på dagen og mannen min er syk og kan ikke hjelpe til akkurat nå. Kjenner meg sliten og lurer på om dette også kan virke inn.

Gutten har villet bli ammet annenhver time siden dag 1 og jeg sitter nå og lurer på om melken ikke er god nok eller han får for lite?? Han har lagt godt på seg og har mange våte tissebleier, men kan det være at melken min ikke er mettende nok???? Da jeg skulle teste nan før jeg skulle ha barnevakt sovnet han etterpå i tre timer!! Det har ikke skjedd etter at jeg har ammet han.

Noen som har synspunkter på dette ?

Tror jeg må fortsette å gi mme om kvelden og prøve å pumpe meg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6321503-reduksjon-av-melken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mme sitter lenger i magen, fordi det er vanskeligere for magen å fordøye. Så det betyr ikke noen ting. Og annenhver time amming er helt normalt.

Til ting som faktisk kan bety noe:

En runde med spreng/tilstoppede ganger/brystbetennelse kan føre til en redusert melkeproduksjon og påførende økeperiode etterpå. Det kan også gjøre smaken litt annerledes (sjekk!). Lecitin er bra for å holde gangene oppe (helsekost, 1200mg 3* per dag for behandlig). Få tak i sånt og så ta dere en helt kul dag. Hvis far er syk også så kos dere alle tre i senga, se gjerne på koselige filmer på dvd og bare sov, amm...og spis god mat. Smulene på kjøkkenet går ikke noen steder på et døgn eller to.

Prøv å masser brystet i retning brystvorta mot slutten av ammingen. da hjelper du den fete melken ut og barnet sover kasnkje litt lengre. Prøv å gi av begge bryst ved hvert måltid hvis babyen har magemål til det, Masser på slutten på hvert bryst

Tusen takk for kjappe svar begge to!

Kjenner meg "sår" i det brystet som sprengte verst når det blir spreng nå. Føler det som om brystene fylles senere opp nå rett og slett. Har ikke apotek i nærheten så får ikke tak i de tablettene omgående. Får prøve å pumpe meg for å få produksjonen litt opp igjen og se om det kan hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...