Gå til innhold

Tannlege og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå i 19.uke, og har fått innkalling til tannlege. Har hørt at det ikke er bra med røntgen og bedøvelse når man er gravid. Noen som vet noe om dette? Står anbefalt i flere bøker at man skal oppsøke tannlege, da graviditet kan gå utover tennene. Men hvis tannlegen uansett ikke kan gjøre noe er det vel ikke noe vits..? Har også hørt noen rykter om rabatt/gratis sjekk så lenge man er gravid. Skal man i så fall ta med seg dokumentasjon på graviditeten? Magen vises jo godt, så det er vel egentlig ikke tvil :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var nettopp hos tannlegen for vanlig sjekk, og lurte også på dette med røntgen. Men fikk blybelte på, og tannlegen - som selv var gravid! - hadde ingen problemer med å anbefale det. Bedøvelse vet jeg ikke noe om, da jeg slapp det (null hull, jippi! =)). Var gratis med tannlege for gravide før, men dessverre ikke nå lenger.. =(

Skrevet

røntgen av tennene er ikke farlig for babyen om en gjør det bare et par ganger. Det som er farlig er om en utsettes for dette gang etter gang..

Har aldri hørt noe om at bedøvelse er farlig, men det er vel strengt tatt ikke helt supernødvendig? selv om jeg ikke ser meg selv borre uten bedøvelse da! he he.

Skrevet

Hei!

Jeg har også hørt at det ikke er bra med røntgen og bedøvelse når man er gravid,men når det gjelder at graviditet kan gå utover tennene har jeg hørt at det er spesielt tannkjøttet...Jeg har så tannlege skrekk at jeg har ikke vært der på fire år,og nå er jeg redd for at det er mye å reparere:( Jeg har tenkt til å gå i løpet av svangerskapet for det er enten gratis under selve svangerskapet, eller så er det i permisjonen! Uansett så har jeg tenkt til å bruke tilbudet,penger spart:)

Skrevet

Hei

Må bare høre om hvor du har hørt at det er gratis med behandling hos tannlegen under svangerskapet eller i permisjonen? Vet at det var et slik tilbud for mange år siden men har ikke hørt noe om det nå. Trygdekontoret der hvor jeg bor sier at vi må betale for dette selv. Er det ikke likt i hele Norge???

Skrevet

Gratis tannlegesjekk under graviditet er det desverre slutt på, men tidligere var det tilbud om en gratis sjekk under svangerskapet.

Når det gjelder røntgen og bedøvelse; jeg har nylig vært hos tannlegen -og måtte rotfylle!!!! Du kan tro jeg måtte ha bedøvelse da!! Dette er ikke noe problem da bedøvelsen er helt lokal. Det samme gjelder for røntgen -ikke noen fare da den er lokal. Jeg fikk en "krage" som beskytter det som er nødvendig. Det er nok mer å være oppmerksom på om du trenger medisiner etter eventuell behandling; smertestillende eller antibiotika. Min tannlege ville ikke gi meg sistnevnte, selv om jeg strengt tatt burde hatt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...