trenger å være anonym nå Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Har vært på ultralyd i dag og fått fastsatt termin 17 januar 2007 Blir en gutt (Føder visst bare gutter i min familie, he he...) Alt sto bra til med ham, men...... Jordmor mente at han hadde markert nyrebekken. Hva i huleste betyr det?? Ble fryktelig engstelig, men synes ikke jeg fikk noe ordentlig svar av jordmor, foruten at hun trodde det ville rette seg etterhvert, og at jeg skal inn på ny ultralyd om 4 uker. Men jeg føler meg absolutt ikke beroliget. Noen som har vært bort i dette, og kan fortelle meg litt om det. Setter stoor pris på svar.
peppa Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Nyrebekkenet er det området i nyren der urinen samler seg før den renner ned i blæra. Normalt er dette temmelig tomt, da urinen renner relativt kontinuerlig ned i blæra. Med markert nyrebekken mener man at det er noe mer urin i nyrebekkenet enn det man vanligvis ser. I mange tilfeller er det bare tilfeldig, og uten betydning. Det er derfor man kontrollerere det etter noen uker, og da har det ofte rettet seg. I noen tilfeller skyldes det at det er noe galt med passasjen av urin ned til blæra, fex at det er trangt i urinlederene, at det er misdannelser i urinveiene etc. Dersom man påviser markert nyrebekken i svangerskapet, og dette vedvarer, er det vanlig at man kontrollerer barnet etter fødsel. I mange tilfeller er det ikke så mye, og går gradvis tilbake av seg selv etter fødselen. I noen få tilfeller går det ikke tilbake og må behandles (opereres). "Markert nyrebekken" er som regel uttrykk for at det ikke er så stort avvik fra "normalen", og sjansen er veldig stor for at dette er noe som går over av seg selv og ikke har noen betydning. Lykke til! (håper jeg ikke skremte deg..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå