Gå til innhold

Jeg ønsker å lodde stemningen på dette forumet. Hva hadde du gjort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er over halvveis i graviditeten og navnedebatten er i full gang. Pappaen og jeg jobber veldig for å finne et navn vi begge liker. Men det har seg slik at min svigerinne kom på banen med å kringkaste et navn hun gjerne vil ha på sitt barn om 2-3år.(Har ikke hørt snakk om det tidligere, men hun passet på å flette det inn når vi snakket om vanskelig navnevalg. Vi vet kjønnet-dermed er det mer konkret også..) Dette er forøvrig et navn som allerede jobber seg inn på topplister...

 

Min samboer har nevnt dette navnet tidligere også....Men jeg har ikke villet vurdere det nå med hensyn til henne. Vi har store problemer med å finne navn, og vi begynner å bli mer og mer enige om at det er dette navnet vi har øverst på listen vår......!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig den der...

 

Det er vanskelig å gi et konkret råd uten å kjenne din svigerinne også, har hun reele planer om et barn? Har hun barn fra før? Er hun typen som skifter fort mening?

 

Jeg har nesten vært i samme situasjon. Min svigerinnes første reaksjon da hun hørte at vi skulle ha barn var, hun må ikke hete XXX for det skal vi bruke. Hun har to gutter fra før og ønsket seg veldig en jente. Navnet hun "reserverte" var et jentenavn vi faktisk hadde diskutert og begge hadde høyt på lista. Nå viste det seg at vi fikk en gutt, så da slapp vi å ta stilling til dilemmaet. Men da de virkelig fikk en jente halvannet år etter, så fikk hun et helt annet navn!

 

Jeg tror jeg ville blitt litt snurt om jeg ikke hadde brukt et navn fordi hun hadde reservert det, for så ikke å bruke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig teit av henne å reserve navn, men problemet er jo om hun blir sur for det. Om det er verd det er jo opp til dere. Dere kjenner henne, og vet hvor sur hun blir, og må vurdere om det er verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hun aldri får barn med det kjønnet da? Og navnemeninger endres ofte. Tror jeg seriøst hadde vurdert å drite i det... Men dere bør si det til henne på en pen måte hvis dere bestemmer dere for det. Hun blir nok såret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var vanskelig ja.

Men jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt kjempeskuffa hvis noen hadde tatt navnet "mitt" nå.

 

Jeg hadde Emma som yndlingsnavn lenge også kom Friends og det ekploderte. Også hadde jeg Linnea, også kom ei venninne (ikke så nær) men så nær at jeg ikke vil bruke det nå.

 

Nå har jeg funnet meg ett nytt som både jeg og min kjære synes er veldig fint og hvis noen kjente hadde snappa det opp foran nesa på oss nå hadde jeg blitt forbannet... :)

 

Synes du kan spørre henne jeg. Om hva hun tenker om det. For hvis hun virkelig er fast bestemt på det, bør dere nok finne ett annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart vil jeg si at man kan ikke reservere navn, for å ha førsteretten til det, for et barn man kanskje får en gang i fremtiden. Kanskje svigerinnen din aldri får et barn med riktig kjønn til navnet engang. Så jeg ville nok gitt blaffen i din svigerinnes utspekulerte måte å reservere navn på, og bare kalt mitt barn ved det navnet som jeg og pappa'n hadde øverst på listen.

 

Gi blaffen, og trøst dere med at navnemoter svinger fort, slik at svigerinnen din nok finner et passende navn når hun får barn om noen år. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synest dere kan bruke navnet, det gjør ingentng om flere barn i samme slekt heter det samme.

 

Min bror heter Christian og min søster har kalt sønnen sin Christian, jeg har også et søskenbarn som heter Kristian.

 

Det skaper ikke noe særlig problemer hos oss.

 

Kanskje dere kan velge et passende navn i tillegg, som dere bruker i spesielle tilfeller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig med de som sier at en skal bare bruke navnet, men...

 

Det kommer litt an på hvordan hun som har reservert det er. Hvis hun er en sånn som kan finne på å rippe opp i ting og nevne det ved dåp, konfirmasjon og ellers hver eneste anledning hun har siden, så ville jeg unngått hele problemet ved å bruke et annet navn. Hvis hun gjør sånt ville det selvfølgelig vært veldig urimelig av henne, men det finnes jo folk som er urimelige, og det skal helst gå så lite som mulig ut over barnet deres.

 

Det med navn er veldig viktig, men jeg tror at når en først har et barn som heter noe, så fyller det barnet navnet med en mening, og hvis du bruker et annet navn enn det "problematiske" navnet, så kommer dere uansett til å bli fornøyde med det når dere har begynt å kalle ham/henne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk navnet - det er dere som venter barn naa, og dere vet kjonnet - det er en no-brainer! Man kan ikke reservere navn. Som flere har bragt opp tidligere - hva om hun aldri faar en baby m/det rette kjonnet for dette spesielle navnet?? Eller hva om hun aldri faar barn i det hele tatt?? Man haaper selvfolgelig ikke det, men poenget er at man vet aldri hva fremdtiden vil bringe. Som det ogsaa har tidligere blitt sagt, navne trender skifter saa raskt, sjansen er stor at innen hun skal ha barn selv har hun 99% sikkert funnet ett nytt navn hun liker.

 

Jeg var i samme situasjon for 4 aar siden m/en vennine. Vi likte begge det samme jente navnet naar vi snakket om framtidige barn. Hun fikk det forste barnet, og det ble en jente. Hun tok selvsagt navnet - jeg kjente det i magen - men hva annet kan man gjore enn aa vaere glad paa hennes venge? 1 1/2 aar senere fikk jeg en jente - og innen den tid likte jeg ikke bare ett, men mange andre navn. Bruk det navnet dere liker naa, det er en rett man har som foreldre. Velge et navn skal vaere spennende og noe forledre kan dele og glede seg over, og familie burde stotte dere i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...