nr.3:) Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 bestilte sydentur til tyrkia for et par daga sida, reise på lørdag....plutselig begynte folk rundt meg å mase om vaksine..! er det nødvendig? kjenner ingen andre som har tatt det før dei har reist... kunne trenge litt generelle råd om ka eg skal passe meg for i matveien og, prøvde å få tak i jordmora ( burde jo sei i får om at eg reise), men ho tok ikkje telefonen.. please hjelp meg litt...
DiddiDaddi Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Tror ikke gravide skal ta vaksine, det må en i såfall gjøre før en er gravid, er jo levende eller døde smittestoffer en får inn i kroppen da. Tok ingen vaksiner da jeg var på ferie i sommer. Det viktigste er god håndhygiene (ta med sånn liten flaske med desinfiseringssprit for hender!) og å passe seg for toxoplasmose: alle grønnsaker og frukter som ikke du har vasket selv eller er kokt eller skrellet (altså holde seg unna alt der det kan være sand), kjøtt som ikke er godt nok stekt osv. Også passe seg for listeria: upasteuriserte melkeprodukter. Står litt om tips til ferieturen under "tema" på siden her tror jeg. God tur )
Gjest mammaen til Odin pluss 1imagen Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 Gravide skal vel ikke ha "levendes" vaksiner som e har hørt. Spørr legen fremfor jordmor=)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 du får kjøpt noen melkesyre tabeletter på apoteket som motvirker matforgiftning, eller hjelper mot ihvertfall. husker ikke navnet, men... kan være smart å ta, for ifølge en side jeg kikket på før jeg reiste ned i sommer (husker ikke hva den heter heller) blir halvparten av de som reiser dit matforgiftet.....
Ella og tre små blå <3 Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Hei! Jeg reiste til Egypt tidligere i vår (som jeg fikk høre var litt i samme kategorien som Tyrkia) og fikk da følgende beskjeder på Reiseklinikken i Oslo: Levende vaksiner skal gravide IKKE ha. Skal en til områder der dette er "nødvendig" bør en heller vurdereå ikke dra. Døde vaksiner kan vurderes, men da risiko opp mot sjangsen for å få sykdommen. Snakk med legen ang. området du skal til. Mest sannsynlig, om du bare skal oppholde deg på et "lukket" turishotell, er det helt ok å reise uten vaksiner. Men sikker kan en aldri være, hepatitt A kan feks. forekomme v/manglende renslighet mm. Vaksinene det er lurt å ha før en reiser (men da helst vaksine før graviditet) er vel difteri, stivkrampe, hepatitt. De to første har du kanskje i blodet fra før? Hepatitt A TROR jeg kanskje er levende vaksine, men husker ikke helt. Ellers er det som noen nevnte her toxoplasmose og listeria du må passe deg for. Jeg hadde toxo gammel smitte, så for meg var det ikke et problem, men ellers bør du passe på at kjøtt er gjennomstekt og at grønnsaker og frukt er godt vasket (helst også skrelt av deg selv). Drikkevaksine finnes som du må begynne å ta tre uker før avreise eller noe (husker ikke, for jeg tok ikke denne selv). Beskytter mot ecoli bakterier, ellers ikke. Melkesyretabletter ol. har visst ingen effekt mot matforgiftning, men kan holde maten generelt i bedre form og gjøre den noe mere resistent mot bakterier. Mitt råd er; snakk med legen, vær påpasselig når du reiser med hygiene (antibak-servietter ol. er supert feks) og mat, og ellers kos deg på ferie! Mest sannsynlig er det ingen problemer knyttet til å reise uten vaksine:o) Håper dette var til hjelp. Ellers kan du også sjekke reisetips for gravide på nettet, + at du finner masse info på Reiseklinikken sine hjemmesider. God tur!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 jeg kom hjem fra tyrkia i går. har ikke tatt en eneste vaksine ikke nå og heller ikke før når jeg har vært der. ikke spis rått kjøtt(jeg holdt meg unna biffer men spiste kyllingspyd) ikke spis salaten( bare for å være helt sikker) ikke spis ost som ikke er varmebehandlet( spis pizza) skrell frukt god tur og kos deg ble kjempemisunnelig nå
Skytte 74 Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 Husk å passe deg også for vannet, og husk å be om å få uten isbiter når du bestiller drikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå