Doronia Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Heisann... Hører egentlig til i 2. trimester en uke til, men jeg bare lurer på en ting. Er d så ille at en sover på ryggen? Livmora og magen blir jo større uansett, så jeg ser ikke helt at fosteret kan få for liten plass inni der.
1609. dvs OVERTID Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Ja,det er det,for min del iallefall.Det presser på innvollene og er veldig tungt,men på rygg kan jeg heller ikke ligge,for da blir jeg kvalm og svimmel.
Edelweis Skrevet 14. september 2006 #3 Skrevet 14. september 2006 det som kan være kjinkig om en sover på ryggen sent i svangerskapet kan være at livmoren og barnet detter litt lengre opp mot lungene og legger press på de slik at det blir vanskelig å puste. da får også barnet mindre surstoff, noe som igjenn kan føre til hjerneskade! det var det jm sa til meg!
Gjest Skrevet 14. september 2006 #4 Skrevet 14. september 2006 gjelder dette når man ligger rett ut på ryggen bare, for jeg ligger masse på ryggen, men sånn som i sofaen så har jeg jo puter under ryggen så det blir jo litt skrått... og i sengen også hvis jeg ikk eorke rå ligge på siden hele natten... det går vel bra? det gjelder vel bare hvis man ligger rett ut?
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 14. september 2006 #5 Skrevet 14. september 2006 Det er vel ikke hovedsaklig pga ungen at vi ikke skal gjøre det.. men fordi det presser på hovedpulsåra di og du kan besvime.(pga økte blodmengder også så klart). rett og slett.. jeg har ikke merket det før nå ( uke 37) at jeg blir svimmel når jeg ligger påryggen,men nå blir jeg det.. det var i hvertfall det jm sa til meg .. og hvis jeg skulle ligge på ryggen for å strekke meg ut,skulle jeg ha en pute under den ene skinka..slik at jeg ikke lå helt flatt...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 så lenge du ikke synes det er ubehagelig selv, så er det ikke noe i veien for å ligge på ryggen! men de fleste synes det er ubehagelig eller direkte vondt å ligge på ryggen når babyen begynner å bli stor.
Inger77 Skrevet 14. september 2006 #7 Skrevet 14. september 2006 Jeg klarer bare å ligge på sidene, jeg. Når jeg prøver å ligge på ryggen får jeg så vondt i korsryggen at jeg klarer nesten ikke å snu meg. Har vært plaget med det hele svangerskapet. Er i uke 30 nå. Er det flere som har opplevd dette?
Gjest Skrevet 14. september 2006 #8 Skrevet 14. september 2006 men trodde det med surstoffmangel bare gjelder når man ligger HELT flatt ... må da gå bra når jeg ligger på ryggen bare med 5stk puter under ryggen...? (halsbrann...)
OktoberTussi Skrevet 14. september 2006 #9 Skrevet 14. september 2006 Du merker selv om du ikke kan ligge på ryggen. Det tok ganske lang tid før jeg fikk problemer når jeg lå på ryggen. Om jeg ligger på ryggen nå, tar det ikke lang tid før jeg får veldig problemer med å puste og kjenner sterkt ubehag.
-MtG- Skrevet 14. september 2006 #10 Skrevet 14. september 2006 Det er pga hovepulsåra som går bak i ryggen. Når babyen begynner å bli tung kan den klemme på denne om du ligger flatt på ryggen. Hvis du ligger med puter under hodet og overste del av ryggen, eller under ene siden av ryggen så du får en vipp så skal det ikke være farlig. Når den åra brir klemt blir det mindre blodgjennomstrømning først til deg selv og så til babyen også. Jeg har merket det i det siste på kontroller når jeg ligger på den benken. Blir helt nummen i hele kroppen og ekkel i hodet.
monix1 Skrevet 14. september 2006 #11 Skrevet 14. september 2006 Hei ! Jeg har termin om 10dager, og våkner om morgenen liggende på ryggen. Ene foten er litt bøyd, slik at jeg ligger litt mer på den ene skinka enn den andre. Føler ikke noe ubehag, men får ikke til å styre dette ettersom det skjer mens jeg sover( som en stein). Vet ikke om det skyldes at babyen ligger høyt oppe (i følge jm) at dette går bra, for her er det ikke plass til å sige oppover:-)
Tjatjo Skrevet 14. september 2006 #12 Skrevet 14. september 2006 Har nok med hovedpulsåren din å gjøre ja. Men har også hørt at man kan ligge på rygg om man legger puter under den ene siden slik at man får en vipp på kroppen. Selv besvimer jeg om jeg ligger på ryggen. Er nok bare sidene som funker her.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå