Piraka Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Vår treåring er så utrolig sensititiv når f.eks en sokk strammer over tærne eller når en søm havner på feil sted og strammer litt. Da skriker hun ut som det gjør grusomt vondt for henne. Kunne like gjerne stukket henne med en nål som ta på buksa eller sokker. Alle bukser/strømpebukser må henge ned på hoftene slik at de ikke strammer over magen. Glidelåser i jakker kan aldri trekkes helt opp og halstørkler må sitte slapt i halsen. Jumpere kan aldri være tettsittende i ermene. Og skoene må lirkes på med en helt spesiell teknikk. Osv. Det er et helt rituale å kle på henne og i barnehagen har de bedt om detaljert forklaring på hvordan vi gjør sånn og sånn. Så det er ikke bare en mamma/pappa-ting heller. Hva ialledager skyldes dette? Noen som har noen råd/erfaringer?
Piraka Skrevet 19. september 2006 Forfatter #2 Skrevet 19. september 2006 Ingen andre som har vært bort i noe lignende? Går det an å være "overfølsom" for berøring og at det er det ligger..?? Eller er det bare en periode som skyldes at hun helst vil gjøre andre ting enn å kle på seg, tro?
dama Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 høres ut som ei lita prinsesse med litt tvangstanker kanskje....? sønnen min holder på å dø når han får på seg høyhalset genser....jeg sverger, det er like før hodet hans faller av.... (han er åtte år) for ikke å snakke om de utrolige teite sokkene, som har sømmer foran på tuppen...... *rister på hodet* at det går an å produsere sånne sokker!? nei.... jeg veit ikke helt jeg... men det er jo gjerne sånn når de har fått for seg en ting dissa små... og hvis vi foreldre ikke har vært flinke nok til å ta det ved rota så har det lett for å utarte seg....
Piraka Skrevet 22. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. september 2006 Takk for svar! Jeg kan godt huske at jeg også var nær ved å dø når pologenserne skulle på, så skjønner sønnen din godt Det kan godt hende at vesla vår bare har fått dette for seg også. Satser på å forsøke å overse det en periode, ikke kommentere noe til henne, så kanskje det hjelper.
❤lille stjerne❤ Skrevet 6. oktober 2006 #5 Skrevet 6. oktober 2006 Har dere sjekket at hun er helt frisk? Jeg tenker på ting som barnefibromyalgi, barneleddgikt, sart/sår hud etc. Skulle nesten tro at det er noe som virkelig plager henne siden det er snakk om så mange steder og stor reaksjon. Jeg kan også huske at pologenser var ubehagelig da jeg var liten, alle har vel sine ting de ikke liker, men....Hvordan gjør hun hvis hun skal kle på seg selv da?
Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #6 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg husker en gutt i klassen min, han hadde noe de kaldte "skriverhud" Er det noen som vet hva det er? Hvis man bare såvidt kommer borti den minste ting, så ser man ut som man har skrapet seg skikkelig opp og nesten hovner opp! Det er ømt og fryktelig sårt! Men det ville man ha sett, bare så det er sagt. Men som planlegger`n her sier, hvordan går det når hun får gjøre det selv da?
mokika Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 Hei. Har full medlidenhet..Jenta mi på 4,5 år er AKKURAT slik.... Det kan til tider være et mareritt!! Men det er rett og slett trass! Hvis eg leitar opp ei bukse skal ho heilt garantert ha ei anna...og gensaren, sjølv om den er heilt ok og mjuk og god.....hyyyyl! den skal ho iallefall ikkje ha!! puh...men dagen etter skal ho på død og liv ha den og ingen andre...kjøpte et par pologenserar på cubus som ikkje var tettsittande og stramme,dei var godkjent...men ulltrøya eg kjøpte der kan eg like godt hive i peisen,,vel sannsynlegvis vil ho akkurat den neste veke... det er ikkje enkelt å løyse, eg prøvar å få til et slags komprimiss der eg leitar fram 2 genserar, so får ho velge. då har eg litt kontroll og ho får lov å bestemme litt...på dei dagane dette ikkje let seg gjære, skjere eg tvers igjennom og bestemme...so får ho berre hyle.. helsing tordensky
Tippetue Skrevet 31. oktober 2006 #8 Skrevet 31. oktober 2006 Det er en stund siden du skrev innlegget ditt nå - men jeg må bare skrive noen ord, likevel. Datteren din er mest sannsynlig høyst normal - dersom hun ikke da har en eller annen sykdom som gir henne smerter i huden. Det bør du jo få undersøkt, siden hun skriker sånn, men jeg tror vel at hvis det var tilfellet ville hun også reagere når dere tok på henne f.eks. Men altså - hun er nok litt som jeg var da jeg var liten :-) Jeg kunne nemlig ikke fordra klær som klemte, strammet eller krøllet - selv om jeg ikke skrek på samme måte som din datter. Jeg f.eks. kunne aldri ha gensere nedi buksene fordi jeg syntes det var kjempeubehagelig med alle brettene, og bukser nedi støvlene var like uaktuelt. Trass?? Nei, det var det nok ikke - og ikke tvangstanker heller vil jeg tro (selv om noen sikkert vil kunne argumentere for at det er et snev av det). Jeg syntes rett og slett det var ubehagelig. Jeg har nok moderert meg en god del med årene - heldigvis - men jeg må jo innrømme at jeg fortsatt ikke er særlig glad i klær som strammer eller krøller. Strømpebukser og bukser som strammer over magen er noe av det verste jeg vet - og ja, jeg bretter strømpebuksene ned over hoften... Så hun er ikke alene om det - hi, hi... Og jeg retter ut alle krøller og bretter på sønnen min sine klær, mens mannen min flirer og sier at det bare er jeg som bryr meg om sånt!! Og det har han jo sikkert rett i :-) Min mor ynder å fortelle om da min tante en vinterdag skulle kle på meg - jeg var nok rundt 4 år, tror jeg. Hun tok på meg alle klær fra innerst til ytterst - ikke rent få det om det er kaldt eller vått - og jeg sto tålmodig og ventet. Da hun var ferdig tok jeg av meg alle klærne igjen, for så å ta dem på slik jeg ville ha dem selv - uten krøller og bretter...Tipper min tante var bra oppgitt da, ja!! Men altså - selv om det kan være litt tungvindt, så er det kanskje ikke så farlig? Dersom hun selv opplever det som veldig ubehagelig med klær som strammer, så er det jo ikke noe kjekt for henne. Men det du kanskje bør lære henne opp til er ikke å skrike sånn - dersom hun skriker for å si fra at det er ubehagelig. Det kan hun jo si fra om på en annen og hyggeligere måte - kanskje kan hun kle på seg en del selv også?? Noen konkrete råd ble vel ikke dette - men i alle fall en liten hilsen fra en som har hatt det slik selv :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå