Gå til innhold

æsj bæsj jerntabletter

Anbefalte innlegg

Skrevet

bæsjen blir jo svart! og magen helt tullete..måtte bare slutte med de jeg..fler som har hatt det sånn?

Fortsetter under...

Skrevet

prøv andre ting for å få i deg jern da vel :) et klassisk tips er grovt brød med leverpostei. Hvis du har rødbeter oppå eller drikker appelsinjuice i tillegg, gjør c-vitaminene at kroppen tar opp jernet bedre.

Skrevet

Jeg sluttet med jerntabletter i forrige svangerskap av samme grunn som deg. Brukte Floradix i stedet. Tok dobbel dose.Det er ikke sterkt nok til å bygge opp jernlagrene, men blodprosenten holdt seg i hvert fall greit.

Skrevet

ok, jeg har brukt duroferon.. er visst sånn som skal bygge opp jernlagrene..men legen sa jeg måtte bare slutte hvis jeg fikk plager.. er uvel i hele kroppen, virker som magen har slått seg helt vrang :) skal prøve den du bruker å se hvordan det funker.. :)

Skrevet

Har prøvd mange forskjellige typer, og vært dårlig i magen, helt til jeg prøvde en type som heter FEMI-JERN+C, fås kjøpt på helsekost butikk. Inneholder div vitaminer og mineraler som hjelper kroppen å ta opp jern.

Skrevet

Jeg bruker 2 hemofer + 1 Duroferon..

ÆÆÆsssjj.....

men jeg må ( er vegetar i tillegg so spiser ikke leverpostei og sånn)

Annonse

Skrevet

Jeg velger ta tablettene uansett. Har jeg fått beskjed om det, så er det en grunn til det. Hva er viktigst? Om bæsjen er svart eller årsaken til at vi må ta de?

Men så klart, får man div andre ubehag, så er det jo forstålig prøve noe annet.

Skrevet

Legen min fikk meg til å ta en type jerntabletter og advarte meg om at svart bæsj og mulig diare eller hard mage. Hun sa at hvis det ble for galt måtte jeg bare si fra så skulle jeg få resept på en annen type. Har tatt disse i en uke nå og merker ikke så mye forskjell, annet en at magen er litt hardere enn før. Tror kanskje ikke man kan få nok jern til å fylle opp lagrene bare ved å spise jernholdig mat, det er vel fordi det trengs ekstra mye nå at vi må spise disse tablettene.

Skrevet

Har gjordt det samme som deg Anonym. Ikke på grunn av den fasinerende fargen, men rett og slett på grunn av den dårlige magen man får... Synes det rett og slett var mer plagsom enn kvalmen som jeg forsatt går med (er i uke 17+5)

Skrevet

ja, idag har jeg følt meg dårlig i magen, nesten så jeg har villet kaste opp noen ganger.og i går kveld hadde jeg skikkelig diare. Skal prøve å spise mer leverpostei og grovt brød,drikker en del appelsinjuice- så håper d hjelper på.Skal prøve ta de tablettene litt innimellom. Legen sa jeg bare skulle slutte med de hvis jeg ikke tålte de.

Skrevet

"lime inn fra lommeleggen" ;

Jern foreligger i to former i kosten. Mat fra dyreriket, som for eksempel. kjøtt, fjærkre, blodmat og fisk inneholder mye hemjern. Dette er det man ofte kaller for naturlig jern. Den andre form for jern, ionisk jern eller ikke-hemjern, finner man særlig i mat fra planteriket, som korn, frukt og grønnsaker. Hemjern tas lettere opp i kroppen enn ikke-hemjern.

Et problem ved å ta jerntilskudd er bivirkningene. De vanligste er forstoppelse, diaré, kvalme, magesmerter og halsbrann. Bivirkningene vil variere fra preparat til preparat. Plages du av bivirkninger ved jerntilskudd, kan det hjelpe bare å bytte preparat. Tilskudd som inneholder hemjern gir mindre bivirkninger enn preparater med ikke-hemjern, både fordi de inneholder mindre jern, men også fordi de ineholder såkalt "naturlig" jern.

Tror jeg skal prøve å finne denne "naturlige" jernen :)

Skrevet

jeg blir sånn av duroferon, men det går helt fint med hemofer... prøv å bytte til en annen type jerntilskudd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...