Gå til innhold

bedøvelse hos tannlegen frarådes under svangerskap! -noen som vet hvorfor?

Rose -3. troll i 2012

Anbefalte innlegg

jeg må snart gå til tannlegen, vet jeg har ett hull mellom 2 tenner som gjør at jeg må borre i begge, blir ikke aktuelt å gjøre dette uten bedøvelse.

Noen som vet hvorfor man frarådes å bruke bedøvelse under svangerskap?

rose 9+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok, både jeg og tannlegen vet jo hvor hullet er så jeg trenger ikke røntgen for den tanna...men tenkte mer på de andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge Felleskatalogen (samling av beskrivelse for alle medikamenter), kan i alle fall ett av de vanlige bedøvelselsmidlene brukes under graviditet så lenge det ikke er i høye doser. (Xylocain.).

Røntgen er også greit, man har bare et blyforkle over magen. Røntgenstrålene er jo rettet mot munnen, og stråledosen er svært liten.

Mvh

stud.med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos tannlegen i går, og da fikk jeg beskjed om at det eneste man ikke bør gjøre når man er gravid er å bytte ut gamle amalgan fyllinger. Jeg fikk tilbud om bedøvelse i går, takket nei vel og merke, men hadde ikke vært farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den brosjyra fra helsemyndighetene står det ingenting om bedøvelse, kun skifte av amlgan som er nevnt her. Jeg tok bedøvelse for noen uker siden, og tannlegen sa også at det ikke spilte noen rolle. "Uansett er det så lite" sa han, men hele ansiktet var jo skeivt i fem timer! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Røntgen går i blodet"? Den var ny :) Det høres jo litt rart ut da, stråling går jo ikke over i blodet akkurat. Nå er det dermed ikke sagt at det ikke er skadelig heller, men man får jo blyforkle, så da skulle alt være greit.

Bedøvelsen man får hos tannlegen, er jo også så liten dose (selv om den faktisk går over i blodbanen og brytes ned der), at det ikke kan gjøre stor skade om man får det en gang i løpet av svangerskapet!

Lykke til iallfall, vi får prøve å oppnå null hull disse 9 månedene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror man frarådes å bruke bedøvelse pga at hvis den som stetter bedøvelsen er uheldig og treffer ei blodåre, kan bedøvelsen gå rett i blodet (som da er felles med spiren) og det er jo ikke bra.

Jeg borret i går, uten bedøvels,e og det gikk overraskende greit. Selvsagt var det vondt, men tannlegen borret ikke så lenge i gangen, borret 10-20 sek så tok hun pause Gjorde vel det 4-5 ganger tror jeg.

Det jeg tenkte mens jeg lå der var: Skal jeg klare en fødsel må jeg jo klare dette!!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...