Gå til innhold

Flere språk?

zappi

Anbefalte innlegg

Hei

Vi skal ha første bebi i april og gleder oss. Jeg har studert i utlandet, og har med meg samboeren min tilbake derfra. Vi pleier å snakke spansk sammen, men han snakker veldig bra norsk. Morsmålet hans er imidlertid katalansk, og det snakker ikke jeg så veldig bra.

Det er viktig for han at barnet vårt lærer morsmålet hans, det er praktisk at poden lærer både spansk og norsk, siden vi snakker begge deler hjemme, og familiene våre snakker de to språka.

Jeg har for meg at det går bra med to språk fra starten av, men hva med 3? Noen som har erfaringer?

Fortsetter under...

hei hei

jeg har to jenter,eldstemann snart 4.mannen min snakker arabisk,jeg norsk og sammen engelsk.

det vi gjør er at jeg snakker ALLTID norsk til barna og mannen min ALLTID (unntak da ;) ) arabisk.etter hva jeg har hørt og erfart er det viktig med bare to språk til man ca er 5 og da kan man begynne med flere. dette for å ikke forvirre barna mer enn nødvendig. også for at de to språka skal sitte først.

eldstejenta mi skjønner begge språka men snakker best norsk i og med at det er kun mannen min som mater henne med arabisk. men det blir bedre for hver dag.

det er morsomme er at hun begynner å forstå engelsk og svarer med enkle ord fordi hun hører oss snakke det.men vi fokuserer aldri på et tredje språk.

de barna som har sjansen å få to språk fra starten av er utrolig heldig.

det blir også enklere for dem siden når de skal begynne med andre språk.

lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...