Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var noen av dere røykere før dere fant ut dere var gravide?

jeg trudde aldri jeg skulle klare å slutte, har prøvd før, men gus så lett det var!! hadde plutselig mer enn meg selv å ta vare på? Flere som har slutta?Å var det tøft for dere?

har virkelig ikke tenkt å begynne på igjen nei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg røyka før jeg ble gravid med førstemann.. slutta den dagen testen var positiv.. ikke noe problem:) begynnte å røyke litt igjen når jeg var ferdig å amme.. så slutta jeg i uke 5 nå når jeg fant ut at jeg var gravid... det gikk også veldig greit.. Men jeg tror nok at jeg kommer til å festerøyk igjen.... et glass rødvin og en røyk.. mmm.. det er lørdagskos ja..hehe:)

Skrevet

Jeg sluttet da jeg fant ut at jeg var gravid. Tok et par dager med nedtrapping bare.. Så mistet jeg i en sa i 7. uke. Begynte da og røyke på fest og bittelitt utenom.

Så ble jeg gravid igjen, og det var total stopp.

Nå er jeg inne i en periode der jeg har forferdelig lyst på røyk igjen, men det er ikke snakk om.

Babyen fortjener bedre enn det.

Skrevet

Jeg sluttet også da testen viste positvt,men spiste "litt" nikotintyggis i noen uker før jeg sluttet helt med nikotin. Har fortsatt perioder hvor jeg tror jeg er "sinnsykt" røyksjuk, men er likevel imponert over hvor greit det har gått, har jo tross alt noen fler enn seg selv å tenke på nå...

Har god trøst i ekstra og diverse lakrisdrops, det går noen esker i løpet av en dag... :-)

Skrevet

jeg er i uke 19 å røyker ennå fem for dag...klarer ikke å slutte!Har det ikke så greit om dagen-ingen unskyldning men da må jeg bare ha en røyk.

Har snakket med legen min om dette å han sier at så lenge jeg holder meg til de 5 er det ikke noe skadelig!!!

så ingen vits i at dere hormonbomber begyner å kjefte nå for jeg er skuffa nok som det er!!

Skrevet

Jeg klarer heller ikke å slutte.... Ønsker men.... - Svak ? Sikkert . Har ikke klart med de to første heller..... Men har funnet ut at veldig mange av mine bekjente har sluttet - men senere innrømmet at de har smugrøyket hele svangerskapet ! :-)

Skrevet

røyka også før jeg ble gravid. Slutta med en gang jeg fant ut at jeg var gravid, for så å ta en røyk i ny og ne. Men nå er det bom stopp igjen!!! Kjøper bare sunne ting på butikken for jeg vet at når kvelden og røyksuget kommer er det greit å ha et eple i nærheten for å døyve behovet. Det går faktisk veldig bra!!! Vet om mangen som holder seg til under fem..tror det er ganske vanlig.

Skrevet

Hei!

Når jeg gikk gravid sist røyka jeg mellom 2 og 10 pr dag... Det sa lege og jordmor var greit. Da jenta mi ble født kunne dem ikke på sykeuset se på morkaka engang at jeg hadde røyket under svangerskapet. Jeg har heller ikke klart å slutte denne gangen, men har trappet ned fra 20 til 5-10 om dagen + at jeg røyker en mye mildere røyk. Så jeg er alikevel stolt, veit hvor vanskelig det er. Så til dere andre som ikke klarer å slutte å røyke helt: Stå på og hver stolt hver røyk du røyker mindre. Alle mine rundt meg røyker, både familie og venner som i tillegg har røyket gjennom svangerskapet, så det er ikke lett. Vi har alle sunne, friske og sterke barn hvor ingen er født før tiden og ingen med lav fødsels vekt. Det er i alt 13 barn av røykere nå og alle er like fine. Jeg sier ikke at det likevel er bra å røyke men at i et slikt tilfelle er det vanskeligere å slutte. Tar gjerne i mot tips for å dempe røyksuget:)

Skrevet

Jeg slutta å røyke 5 dager etter positiv test. Måtte trappe litt ned :-)

Nå har jeg vært røykfri i over 2 måneder, ikke sprukket en eneste gang.

Trøster meg litt med at jeg skal ta meg en røyk i festlig lag når jeg er ferdig hehe, men vi får se om jeg faktisk gjør det da

Har gått utrolig greit å slutte å røyke, kjøpte boka endelig ikke røyker. Hadde røykt i 17 år og aldri prøvd å slutte.

Men som flere har sagt: det hjelper jo å ha en så god grunn som vi har :-)

Skrevet

Synes dette blir litt feil jeg, å oppmuntre å finne unnskyldninger for de som fortsatt røyker..Det er sikkert sant d dere sier, men hva med motivasjonen til oss som faktisk har sluttet, kjenner at når jeg leser dette, føles det jo nesten bortkastet å ha sluttet å røyket. Så synes faktisk at vi også skulle hatt litt ros og oppmerksomhet, for det er faktisk ikke lett!!

Skrevet

Jeg har gått fra å røyke 20-25 om dagen til kanskje 5... Trodde jeg skulle greie å slutte å røyke men nei :( Uansett hvor jeg er så er fristelsend er også :( Men er glad for at jeg har greidd å kuttet så pass målet er jo å være helt sluttet med tiden og jeg gjør mitt beste men er ikke så enkelt nei!

Skrevet

jeg var storrøyker jeg... men da jeg ble gravid ble jeg kjempedårlig av sigaretten og da var det ikke særlig vanskelig å slutte!

Skrevet

jordmor sa også forresten til meg at det var greit med fem for dagen, men da måtte jeg bare røyke begynnelsen for det er nederst i røyken alle godsakene ligger...men jeg sluttet jo da, for ble dårlig..

til dere som har kuttet ned eller sluttet: dere budre være stolte av dere selv alle sammen :) lykke til alle dere med små barn i vente!

Skrevet

Jeg sluttet å røyke når jeg var 5 uker på vei, da jeg fant det ut.Men jeg greide ikke å slutte med nr.1 (røyket 2-5 om dagen). Men nå var det ikke snakk om, bestemte meg for å slutte, og kvalmen gjorde det veldig enkelt for meg.... Gikk kjempe fint! Var ingen sak å slutte nå, viste litt mer om hva jeg gikk til, og jeg vil at h*n skal være sunn og frisk!! Er ikke røyksugen i det hele tatt!! Så jeg kommer til å være røykfri i lang tid fremover :)) Deilig følelse egentlig:)

Skrevet

Men så har vel vi blitt enige om at vi skal drikke og røyke som bare rakker'n når ungene er ute og da ;-)

Slutta når jeg så de to stripene på testen. Syntes det gikk greit, motivasjonen er på topp og jeg bestemmer jo selv. Staheten min kommer endelig til sin nytte :-)

Skrevet

Jeg sluttet med første mann da jeg fant ut jeg var gravid. Var da storrøyker og røykte ca 30 for dagen. Jeg la av alle pengene jeg brukte på røyk i måneden og det hjalp veldig på motivasjonen. Jeg hadde bestemt at pengene ikke skulle brukes før babyen var ute og da skulle jeg bruke de bare på meg selv.. Det gjorde jeg og tenk hvor moro det var.. En annen ting som hjalp veldig var at min mann sluttet sammen med meg noe jeg egentlig syntest var en selfølge.. Hvorfor skulle han kunne røyke og ikke jeg.. Det var jo hannes barn også.. Det var aldri et mukk fra hans side og vi klarte oss bra begge to.. jeg var også veldig streng på at familie og venner ikke fikk røyke inne når jeg var der.

Nå er jeg gravid med andre mann 3 år senere og røyker fremdeles ikke. Men røykesuget er der og tror egentlig det aldri forsvinner helt. Noen situasjoner er man knyttet til en røyk og da kommer det tilbake.. Men jeg har ikke tillat meg å ta en da jeg vet hvor skadelig det kan være..

Jeg bare lurer på om dere som ikke har klart å slutte har prøvd å være uten røyk en dag eller om dere ikke har klart det? Det er jo værst den første tiden men det kommer seg jo også har babisene det så mye bedre når en ikke røyker.. Er ikke det motivasjon nok? Jeg mener ikke dette som noen kritikk mot noen som helst jeg bare lurer. Det er et individuelt valg og vi er alle voksne mennesker med rett til å bestemme over eget liv og helse.

Men jeg undrer meg litt over helsepersonell som faktisk sier at det ikke gjør noe om en røyker, for det gjør det. Selv om det er i få tilfeller man ser konsekvensene burde de ikke si at det ikke har noe å si. Det er for meg det samme som å godkjenne at man røyker og si at det er greit. De har et ansvar og faktisk prøve å få gravide til å slutte men det virker ikke som de tar det ansvaret særlig høyt. Dette er ment som kritikk om det helsepersonellet som har sagt det og ikke til de som har fått høre det fra dem...:)

Skrevet

Jeg røyket også før jeg ble gravid... hadde prøvd å slutte mange ganger før.. Men da jeg så den plussen på testen kasta jeg hele pakka... Var ikke lenger mitt liv jeg ødela... Kan ikke noe for det men det værste jeg ser er folk som er gravide å røyker... jeg synes det er egoistisk...

men det er min mening... tenk dette barnet kan ikke bestemme selv om den skal få i seg denne dritten.. Røyk er bevist skadelig på foster.. Skjer det ikke noe.. nei da har dere FLAKS... synes det er feil å unnskylde røyking i svangerskapet.. Det handler om viljestyrke og tenke på andre enn deg selv.. Man burde klare disse få mnd i livet..

Sikkert mange som blir forbannet nå... men som jeg sa... dette er min mening...

Skrevet

FLAKS???

Jeg ser for meg at du er en overhysterisk hønemor!!!!

Klart det ikke er GREIT å røyke men vi som røyker 2-5 røyker om dagen har ikke bare flaks hvis barne blir friskt!!Å det er ikke bevist at røyken ødelegger organer!!!!!

Faktisk verre å gå rundt å være redd for alt!!

Klart vi som røyker ikke syns det er noe kjekt,men det er INGEN som har sett meg røyke etter jeg ble gravid!gjemmer meg!

Skrevet

Huff... Skulle akkurat til å gå inn hit å skrive et innlegg om at jeg synes det var så flott at man kunne starte en røyketråd uten at den ble forsuret av krangling, men jeg rakk visst ikke det gitt... Anonyme kommer meg i forkjøpet;o) Har nemlig tatt en runde på andre forum, der ting tar helt av! Ikke et ord kan sies uten at andre blir sinte, frekke eller bruker anonymknappen på en negativ måte..

Jeg er glad jeg er på 2. trimester jeg, vi har det jo koselig!! Heldigvis lite drittslenging, og mye hjelpende hender her inne!

Mvh ei som generelt sett er veldig fornøyd :o)

Skrevet

hvorfor være anonym?? Er ikke hysterisk hønemor nei... er bare ikke dum... Hvis du mener at røyk ikke skader så... ja da tror du vel at det finnes grønne menn på månen... har røyket selv , jeg vet det er skadelig.... men men... hvis du tror det er bra... lykke til....

Skrevet

Det er svært uheldig å røyke hvis du planlegger å bli gravid eller er gravid. Selvfølgelig er det generelt – for alle - ikke å anbefale å røyke, - det står advarsler på hver eneste pakke sigaretter som sier nokså tydelig hva det handler om. Men når det gjelder graviditet spesielt, så vet vi helt konkret at barn av røykende mødre fødes med lavere fødselsvekt enn andre babyer. Lav vekt ved fødselen har i sin tur følger for barnets motstandskraft generelt, sjansene øker for alle slags spedbarnssykdommer og andre problemer. Men det er verre enn som så: Sjansene for å bli født med for eksempel leppe / gane spalte dobles, og i tillegg til fysiske ting som dette kommer forskning som tyder på at mentale forhold som konsentrasjonsevne og hyperaktiviet kan ha med mors røyking å gjøre. Jeg vil ikke skremme mer enn nødvendig, men hvis du er gravid og fremdeles røyker – prøv i alle fall å kutte ned så mye som du kan.

Hilsen jordmor Siri von Krogh, GullSmokken

I rest my case

Skrevet

og kos dere med å være gravide. Røyking er ikke bra,men ungene overlever for det. har ei venninne som røyket mye gjennom svangerskapet,og fikk en helt frisk unge. Det negative nå er at ungen blir utsatt for mye passiv røyking,det synes jeg er verre.

Lykke til med graviditeten alle sammen :)

Skrevet

jeg prøvde desperat å slutte når jeg fant ut at jeg ble gravid, men klarte det ikke. og det hjalp i hvert fall ikke når mennesker rundt meg kommenterte hvor stygt det var å se på gravide som røyka. løsningen for meg ble når jeg skulle på ultralyd. turde ikke å røyke før jeg dro, i redsel for at jordmor skulle se det.. når jeg så det lille nurket mitt inni magen min som sparket og koste seg da fikk jeg dårlig samvittighet da.. etter den dagen har jeg ikke tatt meg et eneste trekk, savner røyken innimellom, men tenker som så at det er jo ikke lenge til, bare vente til denne lille engelen min kommer ut.

stå på alle sammen!! det er ikke lett å bli kvitt røyken.

ps. mannen min har også akkurat sluttet, holdt oppe i en uke!!

Skrevet

Jeg røykte i første sv.skap.klarte ikke å slutte, men trappet mye ned.slet mye med depresjon så legen sa at så lenge jeg røykte så lite som jeg gjirde, så var det bedre det.og babyen var stor da hun ble født.men nå klarte jeg og slutte takket være kvalmen.klarte ikke lukta av røyk engang.

så kvalmen har jo vært litt possitiv. ;-)

Skrevet

Jeg har veldig stor forståelse for dere som prøver å slutte, men 10 om dagen er ikke greit. Selv om de aller fleste barna klarer seg bra, risikerer barna å få en litt dårligere start.

Ikke gi andre røykende mødre inntrykk av at det er helt OK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...